Exped liggunderlag delamineras

Förutom dessa 3 liggunderlag och en kudde från Exped har ytterligare 3 liggunderlag delamonerats för mig. Denna gång en Downmat och 2 Synmat UL. Exped är inget lågprismärke direkt. UL underlaget har 2 års garanti som naturligtvis gått ut. Downmat 5 år som oxå gått ut. Alltid varit noga med lagom mycket luft för bekväm sömn. Aldrig legat ute i solen. Nu blir det inga flera liggunderlag från Exped
IMG_8906.jpeg
 
Hände samma sak med min Thermarest NeoAir Uberlite, dock inom garantitiden så jag fick tillbaka pengarna från XXL där jag köpt den.
Frågan är om något märke är bättre än andra? Just nu kör jag med Tensor som känns bra.
 
Frågan är om något märke är bättre än andra?
Antagligen, men tyvärr har jag ingen aning om vilket det skulle vara :unsure:. Dock vet jag att det förekommit en del klagomål och diskussioner om Expeds madrasser i detta forum. Jag har en Synmat köpt 2015 som peppar, peppar håller än. Men då har jag använt det enbart 20-25 nätter.
 
Mitt första självuppblåsande liggunderlag köpte jag 1999.
Ett Thermarest. Det funkar fortfarande.
Mitt andra köpte jag 2016; ett uppblåsbart isolerat (R 4,7) seatosummit.
Det fungerar alldeles utmärkt fortfarande.
2020 köpte jag ett Exped megamat 10 LXW och det använder jag mest.
Varje gång jag har letat liggunderlag så har Expeds uppblåsbara med bra isolering
verkat intressant men sedan har jag läst om diverse problem av användare som säger att
fjädrarna följer med luften ut när man tömmer det.
Sedan är det hur bra de pallar slitage.
Där såg jag en galning som hade filmat sig själv när han åker pulka på ett liggunderlag
nedför en stenig slänt. Thermarest självuppblåsande var det enda som det inte gick hål på.
Seatosummit fick ett litet hål medan Expeds och Klymits blev totalförstörda.
Nu är liggunderlag inte gjorda för att åka pulka på nedför en slänt med vassa stenar,
men galningens lek ger ändå en tydlig bild av hur de olika tillverkanas liggunderlag
klarar misshandel. Ett liggunderlag som blir delaminerat har jag sluppit hittills.
Det är inte heller något jag vill uppleva.
 
När du skriver delamiera - menar du då att separeringen mellan "vågorna" har släppt och en våg har blivit dubbla bredden och lite extra hög?

Blir det väldigt obekämvt att sova på eller trycker man ner det?

Separering tror jag inte har hänt mej, men jag har alltid stolkittet på, dåde när jag sover och sitter. När jag sover på mitt expeed, som skydd - det är bara att släppa spännremmarna max så blir det ju platt som ett liggunderlag.

Jag gillar mitt expeed downmat 9 XP LW och särskilt att det har påsuppblåsning. 3-4 rejäla påsar luft och så är det fulllt.

/Patrik
 
Hänt samma för mig med Therm-a-rest. Två gammaldags som släppte limmet från skummgummit och blev som en ballong. Drygt 10år gamla men fick ändå nya när jag skickade in dom. Förra sommaren med ett nästan nytt Neo air, det gula. Small som ett skott i natten i Rapadalen. Mellanväggarna släppte någon per natt så när jag var framme var det oanvändbart. Fick också nytt utan problem. Hade med mig ett 4mm cellplast men hädanefter kommer jag alltid ha med ett riktigt cellplast som backup.
 
När du skriver delamiera - menar du då att separeringen mellan "vågorna" har släppt och en våg har blivit dubbla bredden och lite extra hög?

Blir det väldigt obekämvt att sova på eller trycker man ner det?

Separering tror jag inte har hänt mej, men jag har alltid stolkittet på, dåde när jag sover och sitter. När jag sover på mitt expeed, som skydd - det är bara att släppa spännremmarna max så blir det ju platt som ett liggunderlag.

Jag gillar mitt expeed downmat 9 XP LW och särskilt att det har påsuppblåsning. 3-4 rejäla påsar luft och så är det fulllt.

/Patrik
När det bildas en knöl på liggunderlaget på grund av att väggarna mellan de olika luftkanalerna brustit så blir det obekvämt att sova på. Det är inte så att kroppsvikten trycker ner knölen. Att ligga hela natten med en dylik knöl under ryggen är en oförglömlig upplevelse.
 
Hej
delaminering h ar hänt mig på 2 st exped synmat 9.
För att vara ett så dyrt märke så tycker jag faktiskt att det är för klent
 
Bara for att ge en annan erfarenhet. Jag har ett Exped DownMat Lite 5, och har haft detta i kanske tio ar. Hittills har jag klarat mig. Jag ar dock valdigt forsiktig med mitt/mina liggunderlag, om detta nu har nagon betydelse nar det kommer till delaminering.

Har aven Nemo och Thermarest som ocksa har klarat sig.
 
Bara for att ge en annan erfarenhet. Jag har ett Exped DownMat Lite 5, och har haft detta i kanske tio ar. Hittills har jag klarat mig. Jag ar dock valdigt forsiktig med mitt/mina liggunderlag, om detta nu har nagon betydelse nar det kommer till delaminering.

Har aven Nemo och Thermarest som ocksa har klarat sig.
Jag var extrempedant med mina.

Jag tömde dem under dagen när jag var på tur. Jag gick aldrig med knäna på dem, och jag satte mig väldigt försiktigt på dem.
Mellan användningarna förvarades de mörkt och svalt och till hälften uppblåsa, precis enligt tillverkarens instruktion.
De var använda högst tjugo nätter.

Tror de var kring fem år gamla när de gick delamineringsdöden till mötes. Båda två i garderoben, mellan användningstillfällena. De delaminerades alltså när de var till hälften uppblåsta, alltså i det närmaste helt trycklösa.
Det var en Arimat Basic och en Synmat 7.

Det var dock säkert närmare 10 år sedan jag köpte dem så det kanske var ännu sämre kvalitet då.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
Slitvargen Exped Vela I med Exped liggunderlag. Kompabilitet? Bo och sova 5
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
Breton Syntet-Sovsäck// Exped liggunderlag Bo och sova 12
aksello Exped liggunderlag Bo och sova 8
Karusell Exped Versa 5R eller Exped Dura 5R Bo och sova 4
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Vildmarksanton Exped - dålig kvalitet? Bo och sova 36
Betongbarn Exped Megamat Outfitter 10 LXW Bo och sova 0
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
vandrafjäll Exped Bivy-Poncho UL Bo och sova 12
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Ambulanssystern Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest? Bo och sova 1
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
joakimkarlsson1022 Hilleberg Anjan vs Exped Cetus Bo och sova 13
Avarage Läcker det in i era Exped Orion 2 Extreme? Bo och sova 25
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
FalconBayerskt Exped Airmat Lite Plus Bo och sova 9
Kajsa-Warg Exped Synmat basic 7,5 Bo och sova 5
apkungen Hilleberg Anjan GT vs. Exped cetus II UL Bo och sova 11
Askel Hållbarhet på Exped Synmat 7 UL? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
fekki Neoair All Season eller Exped Synmat? Bo och sova 26
macsailor Akka Dome vs Exped Orion Bo och sova 30
Exped Schnozzel Pumpbag Bo och sova 4
bredsand Exped Spica II UL - synpunkter Bo och sova 32
k1322 Exped-pump till en Thermarest NeoAir? Bo och sova 5
Skogsakuten "Glidsäkra" Exped SynMat? Bo och sova 10
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
AnteÅ Välj rätt EXPED-tält här: Bo och sova 0

Liknande trådar