Mattermos och disk

Nu under sommaren har jag ofta yogurt i min mattermos men då ser man tydligt hur svårt det är att diska termosen. Det sitter små vita flagor lite här och där som inte släpper och jag gissar det är så även med annan mat fast den inte syns lika bra.
Förslag på sätt att diska ? Tar ni bort gummitätningen varje gång ni diskar?
 
Antingen diskar jag direkt eller så blöter jag upp termosen rejält på insidan (den kan ju stå med vatten en stund). Det brukar ta bort det mesta.

Är packningen lätt att ta bort, gör jag det ibland vid disk, men inte alltid. I en kylreda sitter den tämligen väl förankrad, så där häller jag på kokande vatten, när jag tycker att den verkar för solkig.

Maskindiskmedel brukar alltid komma upp som förslag när man talar om termosrengöring. Annars får du tänka ”lite skit rensar magen”.
 
Är det inuti jälva termosen å kan man lägga en diskamaskinstablett i kokande vatten och låta stå tills det svalnat och sedan skölja - då försvinner mitt ingrodda kaffe mm.
Men det tar ju inte packnigar osv om det står stilla bara.
Men att skölja ur så fort man tömt termosen är ju att föredra så inget hinner beka fast.

Går den annars att köra hel i diskmaskin, om du har tillgång till det?

/Patrik
 
Jag har kört med gummipackningen utan att märka några problem. Är man orolig kan man ju handdiska korken med packningen och köra resten i maskinen dvs kopp, termos och sked.
 
IKEA Medelvåg (flaskborste) är prisvärd och bra flaskborste. Väldigt långt skaft dock.

Annars har många "flaskborstar" dåligt med borst "framåt".
 
Termosar har ofta en lite komplicerad packning som är ihålig med en längsgående slits.
Hålrummet inuti kan samla matrester och om man lite slarvigt vispar av locket med diskborsten får man inte rent där inne.
Inte heller diskmaskin klarar att spola rent.
När hålrummet fyllts med skit, så sitter det läcker ut små mängder vid varje användning.

När man väl sett hur den funkar är det inget problem att pilla in fingret och "fläka ut" packningen så att man kommer åt att handdiska.
Noggrann undersökning rekommenderas, sen får man en känsla för den.
 
Diskmaskinen, vid var fjärde disk tar jag av O-ringen. även kaffethermosens propp diskas. En tsk bakpulver och varmt vatten får thermosens insida metall ren. Det finns O-ringsverktyg, rekommenderas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ulindh Vad har du i din mattermos? Friluftsmat 30
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
Fjällkjell Lätt mattermos Friluftsmat 31
avslutatmedlemskap160620 Mattermos Friluftsmat 13
oberg_niklas Mat som passar till mattermos Friluftsmat 13
Franz321 mattermos 3-5 liter Friluftsmat 2
Lotten Mattermos Friluftsmat 4

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg