Har börjat fundera på hur vattenfilter för friluftsbruk reagerar om man använder dem på saltvatten. Jag är inte kemist ås jag har dålig koll på storleken på bakterier, virus och saltmolekyler i förhållande till vad filterna stoppar respektive släpper igenom.
Jag tänker på filter som t ex katadyn använder som är kolfilter med någon microns genomsläpplighet.
Min killgisning är att de flesta bakterier och virus fastnar i filterna medan saltjonerna glatt åker igenom så om man filterar havsvatten/saltvatten så får man "bakterie- och virusfritt havsvatten/saltvatten".
Därmed riskerar man å andra sida inte att saltvatten sätter igen filtret...
För att avsalta krävs väl att man kondenserar vattnet eller har en mer avancerad avsaltningsanläggning (dvs inget för friluftsbruk). Eller finns något friluftspryl som kan göra havsvatten drickbart?
För man bör ju inte dricka större mängder saltvatten från havet. Det duger bra att koka potatis i men inte som dricksvatten.
Sen är ju salthalten olika i Östersjön jämfört med Västkusten.
Stämmer detta eller är jag på fel spår?
/Patrik
Jag tänker på filter som t ex katadyn använder som är kolfilter med någon microns genomsläpplighet.
Min killgisning är att de flesta bakterier och virus fastnar i filterna medan saltjonerna glatt åker igenom så om man filterar havsvatten/saltvatten så får man "bakterie- och virusfritt havsvatten/saltvatten".
Därmed riskerar man å andra sida inte att saltvatten sätter igen filtret...
För att avsalta krävs väl att man kondenserar vattnet eller har en mer avancerad avsaltningsanläggning (dvs inget för friluftsbruk). Eller finns något friluftspryl som kan göra havsvatten drickbart?
För man bör ju inte dricka större mängder saltvatten från havet. Det duger bra att koka potatis i men inte som dricksvatten.
Sen är ju salthalten olika i Östersjön jämfört med Västkusten.
Stämmer detta eller är jag på fel spår?
/Patrik