7 växlad stadscykel justera växel

Köpte en 7 växlad cykel för att ha vintertid till och från jobbet. Men i vinter har växel hackat och man känner hur kuggarna inte tar. Hittade denna youtub film och jo det hjälpte problemet. Men ändå förvånad att behöva justera flera gånger på några månader. Är det fukt i växeln som låser kuggarna och sedan feljusterar eller är det en skit växel? Ja det kan vara båda delar.

Vajern har ju massor med "stödpunkter" längs sin längd och när du växlar "sliter den in sig" längs denna längd och mot dessa "stödpunkter", därför behöver den justeras oftare i början när allt är nytt och (förhoppningsvis) mer sällan allteftersom tiden går.
Men detta är inte den enda möjliga orsaken
Tex kan fukt i höljet frysa, till stor del beroende på hur vajern är dragen, vilket även det kan ställa till problem.
Trots att Shimano brukar ta bra betalt för navväxelreglage och vajer är de inte av särskilt hög kvalité, men vill du ha en bättre vajer får du troligen byta den själv, de flesta cykelhandlare som även servar och underhåller navväxlade cyklar nöjer sig med att använda tillverkarnas standarddelar.

Jag kommer nog inte kunna hjälpa dig, men köpte du cykeln ny eller begagnad? Om den är ny kanske vajern töjer/justerar in sig något? Du har inte garantiservice du kan nyttja?

Edit: tvåa och korrigering, föregående svar är såklart bättre och "töjning" var såklart en slarvig lekmannabeskrivning av inslitning/anpassning till omgivningen, absolut.

Senast ändrad:
Jag kommer nog inte kunan hjälpa dig, men köpte du cykeln ny eller begagnad? Om den är ny kanske vajern töjer sig något?
Att vajern behöver justeras mer på en ny cykel och/eller ny vajer+hölje är vi helt överens om, en förklaring till varför skrev jag i #2
Men det är inte att vajern töjer sig som gör att den behöver efterjusteras, kraften i vajern (den kraft som behövs för att växla) är för låg för att töja vajern.

Du har inte garantiservice du kan nyttja?
+1

De moderna naven är extremt känsliga för små skillnader i kabelspänning, så yes man behöver justera. Är ju enkelt om du kan vrida uppe vid växelreglaget som på filmen.
Tips är att kolla in facebookgruppen Cykelmecka där du gissningsvis kommer hitta större expertis än på ett friluftsforum.

Jag har haft problem med samma vxl reklamerade den första cykeln och aålde den andra fungerade aldrig perfekt men det gör ej billigare utv vxl heller och bäst är El vxl som är självjusterande efter varje växling.
3 vxl sachs fungerade ok kanske 5,7 vxl även är bättre än Shimano.

Nexus 7 växlade nav är relativt billigt och inte lika tätat som Nexus 8. Vajern är blottad och har en bana runt hjulaxeln vid baknavet där det gärna samlas smuts vilket kan ställa till det för växelinställningarna.

Fukt i vajerhöljet och frysning kan vara ett problem speciellt om vajerhöljet har en dalpunkt t ex om vajerdragningen är under vevlagret och du inte tar in cykeln i värmen dagligen.

Thure

Är det en några år gammal cykel kan man anta att navet behöver rengöras och smörjas upp. Vajern behöver säkert ses över eller bytas. Normal förslitning.

Jag skulle inte tro att navet behöver tas isär och smörjas efter bara ett par år, men det beror på hur mycket cykeln använts och hur den är förvarad. Byte av vajer och vajerhöljet och vajern samt rengöring utanpå navet där vajern monteras torde vara steg 1. Som amatör skulle jag lämna isärplockning och service av navet inuti till en van reparatör. Kanske byta till 8-växlade Nexus / Alfine om man gillar cykeln i övrigt.

Thure

Hemservice på nav max upp till 3 vxl sedan lär du ej få ihop delarna längre iaf första gången
Fel uppkommer nog mest pga förvaring utomhus med fukttransport in i nav genom vajern kanske hjälper med en plastpåse över vxl lika med sadel

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lundeh byta bakhjul, från 1 växlad till 3 växlad Landsvägscykling 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg