Hej!
Jag gjorde ett liknande projektarbete i skolan. Vi var fyra stycken killar som gjorde en cykling från Kristianstad upp till Göteborg och tillbaka ner till Kristianstad igen, 80 mil på 5 dagar, så i medel 16 mil om dagen. Ingen av oss hade någon större cykelerfarenhet sen innan, utan det var bara hårdträning ett tag innan som gällde! En av oss slarva lite, eller kom inte helt igång med sin träning i tid och fick tyvärr ett överbelastat knä direkt i början av turen och fick bryta. Vi andra tre kom hela vägen i mål, med en del smärta i knä hos vissa av oss.
Vi sov i tält, och lagade i princip all mat ute, så hade med oss uppskattningsvis ca 15 kg packning per person som vi packade i cykelväskor. (Finns att köpa helt dugliga på biltema om man vill spara lite pengar).
Vi gjorde turen under påsken, så var i början av April om jag inte är helt fel på det, hade allt från snö och regn till fantastiskt solsken!
Turen var riktigt tuff, och sista dagarna gick det mycket mer på vilja och envishet än på njutning.
Tror inte 7-8 mil om dagen i relativt platt terräng ska vara några problem för er! Men som det har kommit upp innan, så ta reda på övernattningsplatser, om det fungerar med tält eller om det är vandrarhem som gäller!
Vad det gäller cyklar så är min mening att det fungerar med det mesta, men ju sämmre cykel ju mer kan du också få slita. Vi hade en som köpte en helt ny hybridcykel, och jag som körde på en äldre mountain bike som egentligen var lite för liten för mig. Både två kom i mål men tror jag fick kämpa lite mer under vägen.
Hör gärna av dig om du har några frågor eller om du vill ha något tips!
// Fredrik