7 Dagar..

.. I skogen är vad jag har tänkt mig, Jag får väll ta det från början så att man ser sammanhanget lite bättre.

Det hela började för ca. 2 år sedan med alldeles för mycket tittande på överlevnads-serier på tv,
Jag och min kusin fick den briljanta idén att vi skulle ut och testa om vi kunde klara det, utan att riktigt veta något om vad man egentligen skulle göra, eller vad man borde (och inte borde) ha med sig. Vi kom på idén vid runt 4-tiden på fredagen den 24:e Mars och vid 9-tiden samma dag var vi på väg ut med en träningsväska full med vatten, ravioliburkar, en yxa, en flaska whisky och lite andra saker vi tänkte vi förmodligen behövde, jag behöver nog inte säga att det inte tog mer ett dygn innan vi var hemma igen.

Som sagt, det var ca. två år sedan, efter en massa "studerande" av olika forum, manualer och andra ställen var man kunde tänkas hitta intressant information så har vi bestämt oss för att göra ett nytt försök, denna gången med ett mål, och en faktiskt planering av det hela..

"Jaha, varför skapade du denna tråden då?, Helt meningslös än så länge ju", Så sant, Men jag kommer till det.

Så här ser planeringen ut än så länge, dock är den inte klar än;

I mitten till slutet av Maj så kommer vi gå ut till X (plats ännu inte planerad), vi kommer (försöka) stanna där i 7 dagar och leva med och av (näsan) minimal utrustning.

Utrustningen består (för min del) för närvarande av;

Huvudsaker;
Ryggsäck
En Mora Bushcraft Forest kniv (I stort sätt identiskt med Mora 2000 med undantag av handtaget)
En 1L Vattenflaska av Rostfritt stål
Ett Eldstål

"Lyx"-saker;
Trangia matbox med handtag (Som förvaring och som stekpanna/kastrull)
Bestick (förmodligen en Optimus titan spork)
Myggmedel (Har hört att US622 ska vara billigast och bäst, men jag kan inte hitta det, så det lutar åt MyggA Natural Spray eller något liknande)
Litet fiske-kit (Några krokar, lite lina, några sänken och ett par flöten)

"Utifall Att"-saker;
Katadyn Micropur Forte vattenreningstabletter (Osäker om jag bara ska använda dem för nödfall ifall man inte skulle få igång någon eld eller till allt vatten)
En liten kompass (Utifall man skulle gå vilse)
Mobiltelefon med vattentät förvaring (Lutar år Lifeventure Aloksaks)
"Räddningsfilt" (Ifall.. Ja, det är väll självklart)

Idén är att vi ska "leva av naturen", men jag inser hur svårt det kan vara, och därför hade jag tänkt ha med tillräckligt med mat för att inte svälta utifall att det skulle vara så att man inte hittar något, så för att följa Arméns överlevnadshandboks dagliga minimum så har jag tänkt mig iallafall 500kcal per dag, Vilket betyder för min del att det förmodligen blir några ölkorvar och några paket nudlar, jag har dock inte tittat upp det exakt än.

Så ja, Bygga något skydd, göra en eld, skaffa/rena vatten, skaffa mat, klara oss i 7 dagar (för hoppningsvis), det är idén iallafall.

Sä här är vad jag för närvarande tänker på;

1. Jag har inte valt någon ryggsäck än så länge då jag inte hittat något som verkar bra i min prisklass, vilken är runt en 500-lapp, någon som har några tips?, Hittade en "Fox Outdoor" väska som såg rimlig ut för ~450kr, men jag har själv aldrig hört talas om märket innan, hade det varit något att ha?, Eller kanske skulle jag skaffat en billig väska från något överskottsbolag, och sedan köpa en ny/bättre om den går i sönder, eller om/när jag verkligen behöver en bättre?

2. Tips på saker jag glömt, eller saker som jag valt som ni personligen skulle välja bort alternativt byta ut (och varför) skulle vara uppskattat.

3. Tips på billig och lättpackad mat som hade kunnat användas som min s.k. "reservmat" skulle också uppskattas.

Jag hade en massa saker till jag tänkte fråga, men det verkar som jag glömt bort exakt vad efter ha skrivit detta inlägget, jag kommer säkerligen med fler frågor, och då jag redan skapat denna tråden så kan jag lika gärna samla allt här, så, mer frågor inom snar framtid.

PS. Jag var osäker om jag skulle lägga denna tråden här eller i "Allmän Utrustning"-forumen, om tråden ligger fel så ber jag om ursäkt.
 
Med en ryggsäcksbudget på 500 kr tycker jag att du ska leta på loppis, myrorna och liknande.
Det går att göra fynd ibland, själv lyckades jag köpa en nästan oanvänd Fjällräven gyro för 150 kr.
Ramsäckar är numera omoderna och billiga men fortfarande funkis.
Pär
 
Handla på från utlandet - sök på military surplus - finns massa butiker
speceiilt i England.

Där kan du få militära och vanliga campinggrejer för bra priser.
 
Det kan vara obra att bli dimmig i kolan av näringsbrist, lätt att saker går snett. Därför brukar det finnas med människor som äter och dricker normalt på dylika övningar för att hålla koll...om jag vore i era kläder skulle jag se till att det dagligen kommer någon utomstående som har koll och tittar till er.

...att ha med lite mat verkar klokt. Undertecknad skulle satsa på tråkigare saker än ölkorv dock, risk att dessa kan ryka snabbt om anden blir svagare än köttet :)...

Ngn form av tråkiga kolhydrater, typ havregryn är kanske bättre. Ingen risk för överkonsumtion när både salt och sylt saknas. Dessutom är det man hittar i naturen i regel ganska tråkigt att äta (bortser nu från öring och röding och lingon ;).

//J
 
Om man ska överleva i skogen så köper man inte en ryggsäck, man tillverkar en packram. En Roycoft tar 30-60 min om inte gjort det förut. En sibirisk packram tar längre tid och kräver mer kunskap. Att överleva handlar om att klara sig utan prylar, under övning krävs dock handledning och kontroll.
 
Det finns goda vägar och dumma vägar. Att träna överlevnad utan kontrollant och kunskap kan sluta riktigt illa. Spåren av tidigare solister skrämmer.
Sockerbrist i blodet gör den klaraste knopp dum.
Dumma beslut leder lätt i fel riktning och risken att skada sig är inte längre försumbar.
Träna skall man göra med mat på att lära sig hitta 50 ätbara växer vid alla årstiderna. Nätfiske måste man ha tillstånd till. Fällor får man inte gillra. Jaga kräver vida mer energi än man får. Mat är gott i skogen, ätliga rötter smakar värre än kofta mest.
Börja med dags och enkla övernattningsövningar. Våt vinter är en bra läromästare. Då behövs mer näring och tjockare allt. Eldning brukar vara lite halvsvårt. Mästrar man det trivs man ute.
KISS och kryp innan du går samt spring inte utan sällskap gäller alltid.
go tur
 
Att inte ha en sovsäck, kan jag tycka, blir en svag punkt. Frysa under natten dränerar all den
energi du/ni skulle behöva på dagen. Ni skulle behöva något sött också som chokladkakor,
risken med för lågt blodsocker är ert samarbete (jag är själv fruktansvärd enligt andra).
Av vissa örter kan man göra te, så att börja dagen med varmt te med socker i är ett tips.

Sju dagar kan jag tycka är lång tid så lås inte fast er vid det, ni ska ju inte känna det som ett
misslyckande om ni tvingas bryta vid 4-5 dagar, det är bra gjort ändå.

Mvh Glenn
 
Med en ryggsäcksbudget på 500 kr tycker jag att du ska leta på loppis, myrorna och liknande.
Det går att göra fynd ibland, själv lyckades jag köpa en nästan oanvänd Fjällräven gyro för 150 kr.
Ramsäckar är numera omoderna och billiga men fortfarande funkis.
Pär
Ska titta in i det, Kommer förmodligen finnas ett antal loppisar innan vi sticker iväg, för att inte tala om att det finns både Rödakorset, Erikshjälpen, etc.

Handla på från utlandet - sök på military surplus - finns massa butiker
speceiilt i England.

Där kan du få militära och vanliga campinggrejer för bra priser.
Har tittat lite olika utländska butiker, har dock inte tittat på några militära överskottsbutiker, så jag får väll göra det, tack för tipset.

Det kan vara obra att bli dimmig i kolan av näringsbrist, lätt att saker går snett. Därför brukar det finnas med människor som äter och dricker normalt på dylika övningar för att hålla koll...om jag vore i era kläder skulle jag se till att det dagligen kommer någon utomstående som har koll och tittar till er.

...att ha med lite mat verkar klokt. Undertecknad skulle satsa på tråkigare saker än ölkorv dock, risk att dessa kan ryka snabbt om anden blir svagare än köttet :)...

Ngn form av tråkiga kolhydrater, typ havregryn är kanske bättre. Ingen risk för överkonsumtion när både salt och sylt saknas. Dessutom är det man hittar i naturen i regel ganska tråkigt att äta (bortser nu från öring och röding och lingon ;).

//J
Tack för tipsen, Även om att ha en utomstående titta till oss dagligen låter som en bra idé så tror jag dock inte det göras, vi kommer som sagt ha mobilen med oss ifall att det skulle bli för mycket, Det med tråkiga kolhydrater låter som en riktigt bra idé, speciellt då jag älskar ölkorv..

Om man ska överleva i skogen så köper man inte en ryggsäck, man tillverkar en packram. En Roycoft tar 30-60 min om inte gjort det förut. En sibirisk packram tar längre tid och kräver mer kunskap. Att överleva handlar om att klara sig utan prylar, under övning krävs dock handledning och kontroll.
Jag var nog lite missvisande i mitt första inlägg, Saken är den att det blir nog snarare en camping-tripp med för lite proviant/utrustning än vad det blir ett riktigt överlevnadstest, Men jag ska tänka på det, dock tror jag ärligt talat att det inte kommer bli av, men jag uppskattar din tanke på det hela.

Det finns goda vägar och dumma vägar. Att träna överlevnad utan kontrollant och kunskap kan sluta riktigt illa. Spåren av tidigare solister skrämmer.
Sockerbrist i blodet gör den klaraste knopp dum.
Dumma beslut leder lätt i fel riktning och risken att skada sig är inte längre försumbar.
Träna skall man göra med mat på att lära sig hitta 50 ätbara växer vid alla årstiderna. Nätfiske måste man ha tillstånd till. Fällor får man inte gillra. Jaga kräver vida mer energi än man får. Mat är gott i skogen, ätliga rötter smakar värre än kofta mest.
Börja med dags och enkla övernattningsövningar. Våt vinter är en bra läromästare. Då behövs mer näring och tjockare allt. Eldning brukar vara lite halvsvårt. Mästrar man det trivs man ute.
KISS och kryp innan du går samt spring inte utan sällskap gäller alltid.
go tur
Tack för inlägget, Några fällor kommer inte gillras, Nätfiske kommer inte göras, därimot kommer vi skaffa fiskekort (fall i fall) samt ha med saker till att göra metspö, 50 ätbara växter kommer jag förmodligen aldrig hitta, Men jag har lärt mig hitta ett 10-tal iallafall, Jag förstår din tanke, men som sagt, det är två år sedan vi var ute sist, och jag har ju faktiskt inte suttit hemma fram till nu, jag var ute och campade och försökte lära mig så mycket som möjligt förra året, och för hoppningsvis har jag tid att gå ut iallafall en gång till i år innan vi sticker iväg.

Och ang. "KISS och kryp innan du går samt spring inte utan sällskap", igen, jag förstår din tanke, och jag har inte tänkt ta några onödiga risker, så om nu så skulle vara fallet att detta är en rusning framåt, så tänker jag ha tillräckligt med "Ut ifall att" saker att det inte borde bli några problem, dock så tror jag nog jag kommer öka, om inte dubbla mitt förra "Ut ifall att" lager av mat efter att jag läst ditt inlägg, bara ifall att, det behövs ju inte användas... Så tack.

Men som sagt, det blir nog mer en Camping-tur med för lite av allt, än ett faktisk överlevnads-test..

Att inte ha en sovsäck, kan jag tycka, blir en svag punkt. Frysa under natten dränerar all den
energi du/ni skulle behöva på dagen. Ni skulle behöva något sött också som chokladkakor,
risken med för lågt blodsocker är ert samarbete (jag är själv fruktansvärd enligt andra).
Av vissa örter kan man göra te, så att börja dagen med varmt te med socker i är ett tips.

Sju dagar kan jag tycka är lång tid så lås inte fast er vid det, ni ska ju inte känna det som ett
misslyckande om ni tvingas bryta vid 4-5 dagar, det är bra gjort ändå.

Mvh Glenn
Jag har faktiskt funderat på det, jag tänkte att en räddningsfilt hade kanske kunnat göra susen ifall att, men jag har suttit och tittar på några av Snugpak's lättare/billigare modeller, Jungle Bag framför allt pga den låga vikten, inbyggda myggnätet, den lilla packstorleken (12x14cm) samt att den kan öppnas och användas som en filt, dock vet jag ingenting om sovsäckar, så om du har några tips på bra och billiga alternativ så skulle det uppskattas stort.

Tack för alla svar.
 
Jag har faktiskt funderat på det, jag tänkte att en räddningsfilt hade kanske kunnat göra susen ifall att, men jag har suttit och tittar på några av Snugpak's lättare/billigare modeller, Jungle Bag framför allt pga den låga vikten, inbyggda myggnätet, den lilla packstorleken (12x14cm) samt att den kan öppnas och användas som en filt, dock vet jag ingenting om sovsäckar, så om du har några tips på bra och billiga alternativ så skulle det uppskattas stort.

Jag använder fortfarande min Caravan Skvader från 70-talet men för att få med mina barn köpte
jag två sovsäckar på biltema, en -5 den andra -10, dom är goa att sova i och prisvärda men
tunga och lite klumpiga om de ska bäras (jag paddlar mest).
Men låt frågan gå vidare.

Mvh Glenn
 
Låter ju skitkul, eran förra färd låter inte helt olikt några av mina egna skogsutflyckter. Whiskey var ändå en bra ide, men dagen efter kanske är något jobbig om man häver i sig en flaska.
Men inte tycker jag att ni ska ta bestick med er, det är alltid lika kul att pyssla ihop små "gafflar" och skedar av trä när man är ute vid brasan. Fiskekrokar kan man ju också laga av träflisor och taggbuskarr osv. Ett sätt att hålla sig sysselsatt om inte annat.
 
Tycker också att det låter som en kul idé :).

Sovsäck låter som en bra idé, mitten/slutet av maj är det fortfarande kyligt ute på nätterna, dessutom torde en ens någorlunda vettig sovsäck hålla den rätt råkalla nattluften borta från er, och kanske även rädda er från alltför mycket elände vid nattliga regn, om nu ni inte lyckas få supertätt skydd... Jag har legat och sovit i en vattenpöl med min sovsäck, den är inte vansinnigt häftig (1000-lapp för 10 år sen), men vaknat torr och varm.

Annars röstar jag för nödchoklad! En väl applicerad chokladbit kan få den mest pissiga situation att se trevlig ut igen ;).
 
och jag har inte tänkt ta några onödiga risker,

Du verkar underskatta problematiken med lågt blodsocker.

Redan att du planerar en aktivitet där du riskerar rejält lågt blodsocker är en STOR risk. Grejen är den att blodsocker är hjärnans bränsle, får hjärnan dåligt med bränsle funkar den inte som den ska. Du kommer alltså inte att resonera logiskt när du väl hamnar där.

Det kan bli så illa att du sitter där med hur mycker "nödproviant" som helst men inte tänker på att äta den, eftersom din hjärna inte funkar som den ska.

Jag skulle vilja påstå att lågt blodsocker är fullt jämförbart med att vara kraftigt berusad, om inte värre. En berusning går ju över efter ett tag när man inte längre har nåt att dricka, men lågt blodsocker blir bara värre med tiden om man inte äter. Visserligen kommer man så småningom in i ketos, men det har jag för mig tar uppemot en vecka.
 

Liknande trådar