7-10dagar högfjäll jul-aug och inga mygg

Det finns ju Norge också om man inte måste upp i norr. Överlag tycker jag att Norge är mer "myggsäkert" än i Norrland om jag får jämföra. Det finns ju givetvis mygg även där men inte i samma omfattning.

Det finns många spännande områden i Norge om man vill gå högt med Jotunheimen som första förslag.

Annars är väl Jojo-leden i keb fjällen en trevlig utmaning på mestadels högre höjd.

Glöm myggen!

Fokusera på att inte fokusera på mygg. Jag önkade tips kring turer som går på kalfjäll, ej i dalar eller våtmark.

Norge, är det samma vänliga inställning till naturen? Kan man tälta vart man vill utan större problem och med stor respekt för naturen?

Jag är mycket intreserad av alla möjliga tur förslag samt möjliga star och mål som torde ta upp till 10 dagar att klara av.

// Josef

Svårt att hålla sej på kalfjäll hela tiden, men en trevlig tur som jag gjorde förra året gick från Katterjokk-Unna Allakas- Alesjaure, sen tog jag östra sidan av Alesjaure och följde sjösystemet fram till bron över Aliseätno, vidare Nissonvagge eller Ballinvagge och till Abisko. Mötte inte mycket folk bortset från området kring Alesjaurestugorna.
Pär
Bor inte så långt från Österfärnebo som någon refererade till, vi gjorde ett studiebesök där i somras och det var obeskrivligt med mygg, vi fick springa tillbaka till bilen som för övrigt också blivit myggfylld.

Glöm myggen!

Fokusera på att inte fokusera på mygg. Jag önkade tips kring turer som går på kalfjäll, ej i dalar eller våtmark.

Norge, är det samma vänliga inställning till naturen? Kan man tälta vart man vill utan större problem och med stor respekt för naturen?

Jag är mycket intreserad av alla möjliga tur förslag samt möjliga star och mål som torde ta upp till 10 dagar att klara av.

// Josef

I Sverige blir mitt förslag jojo-leden eller trepassleden som den också kallas. Det är en lite annorlunda och mer utmanande variant på abisko - nikkaloukta än den vanliga via kungsleden. Sträckan går över pass på hög höjd därav namnet som bör passa ert önskemål. Sök här på utsidan på dessa leder så finns det massor av beskrivningar.

Norge kan jag också rekommendera. Det är en sund inställning till naturen i Norge. Det går utmärkt att tälta och det funkar precis som i Sverige, dvs tältar du nära en fjällstuga kan tältavgift förekomma och man tältar inte nära hus mm, som hemma. Det kan vara lite mer folk i Norge men går man utanför de mest vanliga lederna som Besseggen osv så kan man vara ensam långa stunder. Norrmän håller sig gärna nära stugor med smörepack och dylikt ;)

Jag vet flera trevliga turer men för enkelhetens skull rekommenderar jag er att läsa på http://www.tilltopps.com/. Denna sida är en guldgruva på vandring och turförslag i Norge, speciellt över Jotunheimen. Välj den guiden på menyn till vänster. Om ni blir intresserad kan jag tipsa om ett besök till Fannaråken, det är en häftig liten fjällstuga ... garanterat myggfri ;)

Senast ändrad:
Ritsem - Saltoloukta

Hej!

Denna tur står det ska ta ca 7dagar och går man i augusti är mygg inga större problem.

Klassikt och bra. Känns som ett säkert kort om inga andra alternativ dyker upp.

// Josef

Ritsem - Saltoloukta

Hej!

Denna tur står det ska ta ca 7dagar och går man i augusti är mygg inga större problem.

Klassikt och bra. Känns som ett säkert kort om inga andra alternativ dyker upp.

// Josef

Nu ska jag göra det besvärligt för dig... :)

Jag vandrade nämnda sträcka första veckan i augusti 2007. Det var inga överdrivna mängder mygg, men de märktes, även inne i Sarek.

Däremot hade vi våra duster med knott. Vid foten av Akka, en lägerplats vid Nijak samt i östra delen av Pastavagge var det så pass mycket knott att vi var tvugna att evakuera in i tältet tidigare än planerat. För närvarande pågår en diskussion om det fenomenet här på utsidan. Knott är till större besvär än mygg, om jag får rangordna (undantaget mygg från de tidiga kläckningarna).

Tänkte att det kan vara bra att veta. Som påpekats här finns det inga patentlösningar för en insektsfri vandring, annat än att förlägga vandringen sent eller tidigt på säsongen. Hög höjd hjälper också, men oftast måste man passera ett eller annat dalstråk emellan de höga partierna. Och i dessa stråk lurar insekterna.

Ett sätt att se på saken är att fjällvandring är besvärligt. Är det inte mycket mygg eller knott, så regnar det. Och regnar det inte så hamnar man i ett videsnår. Och är man inte i ett videsnår så vrickar man foten i ett blockhav. Däremellan glimtar det till; ett fantastiskt ljus mot en fjällsida, en underbar insektsfri sommardag. Men, som bland annat Anders_sthlm predikat, alla dessa upplevelser hänger samman. Och att närma sig fjällen i syfte att undvika något eller att försöka filtrera upplevelser, tror i alla fall jag, är förgängligt.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg