Ritsem - Saltoloukta
Hej!
Denna tur står det ska ta ca 7dagar och går man i augusti är mygg inga större problem.
Klassikt och bra. Känns som ett säkert kort om inga andra alternativ dyker upp.
// Josef
Nu ska jag göra det besvärligt för dig...
Jag vandrade nämnda sträcka första veckan i augusti 2007. Det var inga överdrivna mängder mygg, men de märktes, även inne i Sarek.
Däremot hade vi våra duster med knott. Vid foten av Akka, en lägerplats vid Nijak samt i östra delen av Pastavagge var det så pass mycket knott att vi var tvugna att evakuera in i tältet tidigare än planerat. För närvarande pågår en
diskussion om det fenomenet här på utsidan. Knott är till större besvär än mygg, om jag får rangordna (undantaget mygg från de tidiga kläckningarna).
Tänkte att det kan vara bra att veta. Som påpekats här finns det inga patentlösningar för en insektsfri vandring, annat än att förlägga vandringen sent eller tidigt på säsongen. Hög höjd hjälper också, men oftast måste man passera ett eller annat dalstråk emellan de höga partierna. Och i dessa stråk lurar insekterna.
Ett sätt att se på saken är att fjällvandring är besvärligt. Är det inte mycket mygg eller knott, så regnar det. Och regnar det inte så hamnar man i ett videsnår. Och är man inte i ett videsnår så vrickar man foten i ett blockhav. Däremellan glimtar det till; ett fantastiskt ljus mot en fjällsida, en underbar insektsfri sommardag. Men, som bland annat
Anders_sthlm predikat, alla dessa upplevelser hänger samman. Och att närma sig fjällen i syfte att undvika något eller att försöka filtrera upplevelser, tror i alla fall jag, är förgängligt.