Decathlon?

Decathlon har öppnat ett varuhus i Bromma i Stockholm.

Jag var där idag och det är gigantiskt stort. XXL en liten bit därifrån känns betydligt mindre.

Märkena var märken jag inte hade hört om förut som tex: Quechua, SIMOND Domyos.

Är det någon som har testat dessa märken?
Är det någon som har sett test av dessa märken?

Jag tittade på friluftsutrustning mest och kängorna såg riktigt bra ut.


Givetvis fanns det även kända märken som tex: Black Diamond, Salomon mm. Dessa märken var något billigare än någon annanstans.
 
Decathlon är fransosernas Stadium kan man säga. Varje gång jag är i frankrike blir det ett besök "chez Decat". Jag har köpt många prylar där och kvaliteten på Quechua-prylarna är helt OK tycker jag. Speciellt med det franska priset i åtanke. Vet ej ännu hur priserna är i Sverige. Köpte dock en dunsovsäck som jag inte var helt nöjd med, men priset var i paritet.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Visste inte att det var franskt, trodde det var amerikanskt, finns över hela världen. Jag har handlat där när jag varit i kina. Kläderna håller bra kvalitet. Ungefär som våra andra svenska sportmarknader.
 
Jag har också bra erfarenhet av Decathlon...tar också alltid en sväng inom när man är i Frankrike. Mina favoritskor är ett par Quechua faktist..Billiga och bra slitskor som givetvis inte ersätter finskorna men jag gillar dom som sagt...och har avverkat 3-4 par.

Kompisen köpte ett sånt där pop-up-tält när det var nytt för sin tid. Funkade fint i Ceuse på campingen men inget man skulle vilja ha på fjället precis:)
 
:)

Låter ju bra.

Får ta en sväng förbi där igen.
Framför allt att prova ut några kängor och kanske ett par snöskor till nästa vinter.
 
Hamnade där av misstag idag. Skulle till en annan butik och visste inte att det öppnat en sportbutik där. Den var gigantisk, men fick inget vidare bra intryck av de produkter jag kikade på. Kändes lite lågbudget alá Rusta eller Coop forum. Inget av tälten hade några som helst specifikationer där vattenpelare och dyl fanns tex.

- Skulle behöva ett icke-skrymmande liggunderlag för en billig peng och hittade ett självuppblåsbart från Qhechua för 399 som verkade ok, men vet inte om man kan lite på det så sket i det. Lite tunnt också.

- Kollade lite friluftsbyxor som var billiga, men nja....kändes verkligen som Coop Forum-kvalitet.

- Finns en vattentät mobilpåse för 59 som verkade prisvärt istället för haglöfs för 200 och som höll ca 1 månad.

- Fanns några 4 delade reservpaddlar till kajaken för 3-4 hundra i Biltemakvalitet.

Lär väl gå dit igen sen när andra säsongsprylar kommer fram, men har inga större förhoppningar om att hitta nått bra.

Personalen var såg ut som Stadiumarbetare. 20-25 år och rätt okunniga. Då verkar XXL bättre.
 
Har varit där igen nu när sommarsortimentet är framme. Intrycket är väl lite bättre nu. Fanns en del kajak och vildmarksgrejjer. Kajakerna såg ju inte så proffsiga ut, men kanske duger till fiske och kortare turer.

Köpte en regnponcho av samma typ som sea-to-summit. man kan ha en rygga under och den väger 3hg. Man kan nog även ha den som tarp och man fäster linor i ändarna. Utknäppt så är den helt rektangulär. Nöjd med köpet. 149 spänn.

KÖpte ett sidenlakan till säcken för 299. Verkar skönt.
 
Var också där i helgen. Nyfiken på priserna. De visade sig vara ungefär som i Frankrike vilket är bra. Köpte en 30L ryggsäck till grabben för 230kr. Enligt mina släktingar håller cyklarna bra kvalitet till lågt pris. Bra sortiment av barncyklar.
De hade också ett par intressanta lätta vandringsbyxor.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Har varit där ett par gånger och tagit mig tid att kolla igenom ganska ordentligt. Tycker intrycket är lite förvirrande när man kollar på deras egna kollektioner.
Tar man fleecetröjor från deras egna trekkingmärke Quecha som exempel så finns det 10-15 olika modeller i ett par färger vardera, men på det stora hela upplever man inte någon större skillnad. Visst, tjockleken på fleecematerialet har ökat i takt med priset och hel och halv dragkedja är mixat om vartannat men man får ingen känsla av att de skiljer sig mer från varann. I slutänden känns ingen av dem intressant.
Det har inget med snobbighet att göra, jag gillar enkelt och prisvärt, utan snarare att man ger sken av dåligt omdöme att göra 15 halvdana produkter istället för kanske 6-7 mer genomarbetade.

Eftersom det är den typen av shopping de uppmuntrar har jag hittills mest köpt basplagg. T-shirtar i ekologisk bomull och/eller syntet från träningssortimentet är väldigt prisvärda och sitter bra.
Andra prisvärda saker jag köpt är medicinboll, strumpor (mkt bra hållbarhet) och en 100 liters väska (tänk TNF base camp).

Svenska Decathlon verkar för övrigt fungera ganska dåligt, hemsidan är ett skämt och de har bara klämt ur sig ett annonsblad sen i våras. Jämfört med XXL som ganska snabbt blivit ett etablerat begrepp så försöker de ju inte ens.
 
Har vi inte väntat på deras webshop i ett år snart?
Samt att de skulle öppna i både Helsingborg och Halmstad enligt vissa rykten....

Långt till sthlm från Hbg :p


Har varit där ett par gånger och tagit mig tid att kolla igenom ganska ordentligt. Tycker intrycket är lite förvirrande när man kollar på deras egna kollektioner.
Tar man fleecetröjor från deras egna trekkingmärke Quecha som exempel så finns det 10-15 olika modeller i ett par färger vardera, men på det stora hela upplever man inte någon större skillnad. Visst, tjockleken på fleecematerialet har ökat i takt med priset och hel och halv dragkedja är mixat om vartannat men man får ingen känsla av att de skiljer sig mer från varann. I slutänden känns ingen av dem intressant.
Det har inget med snobbighet att göra, jag gillar enkelt och prisvärt, utan snarare att man ger sken av dåligt omdöme att göra 15 halvdana produkter istället för kanske 6-7 mer genomarbetade.

Eftersom det är den typen av shopping de uppmuntrar har jag hittills mest köpt basplagg. T-shirtar i ekologisk bomull och/eller syntet från träningssortimentet är väldigt prisvärda och sitter bra.
Andra prisvärda saker jag köpt är medicinboll, strumpor (mkt bra hållbarhet) och en 100 liters väska (tänk TNF base camp).

Svenska Decathlon verkar för övrigt fungera ganska dåligt, hemsidan är ett skämt och de har bara klämt ur sig ett annonsblad sen i våras. Jämfört med XXL som ganska snabbt blivit ett etablerat begrepp så försöker de ju inte ens.
 
Verkar som de fortfarande inte har lyckats öppna webbshop eller etablera sig nämnvärt på annat sätt heller för den delen.

Tycker det är lite synd, har en del prylar därifrån inhandlade i Spanien för några år sedan som jag varit hyfsat nöjd med.

Kläder har motsvarat stadium/intersport eller annan sportkedjas billigmärken.

Har även en ryggsäck från Quechua (70+ 10 liter). Den har jag använt för lite friluftsgrejer och sedan som mobilt "hem" under 18 månaders vagabondliv i framförallt sydostasien och medelhavsregionen.

Ryggan ser fortfarande ut som ny och har funkat klockrent hela vägen. Den är eventuellt lite väl tung, vissa plastspännen känns lite klena etc. Men är faktiskt riktigt nöjd med den och känns alltid skönt att bära även när den är fullpackad.
 
Dechatlon har nu stängt ner sin verksamhet i sverige, även webhandeln. Tråkigt tycker jag, men väntat. Sen de la ner butiken i kungens kurva har jag slutat handla eftersom webhandeln varit bedrövlig med minst 1-2 veckors leveranstid.

 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dmchris Quechua i Sverige - andra vägar än Decathlon? Butiker och leverantörer 1

Liknande trådar