60CSx

Gömma...

Försökte hitta en skattgömma idag, men...

Hur jag än gjorde i regnet, envisades min 60CSx med att säga att det var 0 km kvar. Jo, tack, det gissade jag med, behövde jag ingen GPS för. Så betedde den sig inte sist, vad nu?

Trodde att dataprylar alltid skulle uppföra sig lika (vet, har lite erfarenhet från andra program oxå)...

Blev ingen gömma hittad...

/Mikael

Svårt att ge ett rak svar när jag inte riktigt vet hur du har ställt in din gps för att hitta gömman.

Om du har öppet fönstret i gpsen som ser ut som en kompass skall man se hur långt det är kvar, och skalan skall vara i meter istället för kilometer, om du är närmare än 1000 meter vill säga.

Låter som nått är galet inställt i din gps, eller att du läser av den fel. :-/

Re: 1, 2, många

Brune; sa:
Jag har inte så många kartor så jag klarar hålla reda på dom. Min Friluftstartan Pro Svealand heter ”Friluftstartan Pro” medan däremot så har min Ålandskarta det något kryptiska namnet GPSTopo_GT1_alue.
Jag har förutom City Select friluftskartan för både Götaland och Svealand. Om jag i min Vista Cx skall in och dölja eller visa kartuppsättningar ser jag bl.a. två rader:

"Dölj Friluftskartan Pro -"

och

"Dölj Friluftskartan Pro -"

Jag antar att den ena är Svealand och den andra är Götaland, men rätt svårt att veta vilken som är vilken...

Andis; sa:
Svårt att ge ett rak svar när jag inte riktigt vet hur du har ställt in din gps för att hitta gömman.

Om du har öppet fönstret i gpsen som ser ut som en kompass skall man se hur långt det är kvar, och skalan skall vara i meter istället för kilometer, om du är närmare än 1000 meter vill säga.

Ja, tror att det är enda sidan där man ser hur långt man har kvar? Där stod 0 Km...

Provade med kartbilden, o zoomade in så mycket det gick, för att gissa avståndet.

Får prova idag igen för att se hur den beter sig. Programvaran är 2.60.

/Mikael

Andis; sa:

Har nog hittat en inställning till. När den ska beräkna en rutt, så var den inställd (även här) på att låsa på väg! Numera står den på "Vald", vilket innebär att den frågar för varje rutt om det ska vara fågelvägen eller följa vägen...

Så enkelt var det, kan inte alls komma ihåg att jag sett detta i manualen (jo, har läst den, dock den engelska som jag hittade på nätet innan jag fick min GPS i handen).

/Mikael

[/QUOTE]

Har nog hittat en inställning till. När den ska beräkna en rutt, så var den inställd (även här) på att låsa på väg! Numera står den på "Vald", vilket innebär att den frågar för varje rutt om det ska vara fågelvägen eller följa vägen...

Så enkelt var det, kan inte alls komma ihåg att jag sett detta i manualen (jo, har läst den, dock den engelska som jag hittade på nätet innan jag fick min GPS i handen).

/Mikael [/QUOTE]

Bra att veta!

Håller med om att manualen inte är 100, smidigaste är att att göra som du och prova sig fram, och fråga oss. :)

Ut å leta skatter i Påsk solen nu!

Glad Påsk!

Ofta står det vilka val man kan göra, vilka olika inställningar som är möjliga. MEN, sen måste man själv gissa sig till vad de olika inställningarna innebär... Så, tillbaka till min första frågeställning, vilken "sida" har ni normalt framme när ni ska navigera er fram till nåt? Skattgömma, då är nog kompassrosen lämpligast, men vid bilnavigering??

En modern GPS-mottagare, t ex en 60CSx är liten dator med många funktioner och inställningar. Olika aktiviteter kräver olika inställningar.

Dessa inställningar påverkar hur mottagaren beter sig vid skattletning/geocaching:
- Lås på väg. Kan ibland låsa på baskartan som ligger i bakgrunden, bakom Friluftskartan.
- Kompass på/av. Det finns även en inställning för vid vilken hastighet mottagaren ska byta från att navigera med GPS och med kompass.
- Navigera Längs väg/Fågelvägen. Detta val påverkas av vilka kartor som är laddade och vilka som är aktiva.
- Riktning Kurs upp/Nord upp. Påverkar hur kartan visas.

Jag brukar använda CN8 i bilen och navigera längs väg till den vägsnutt som ligger närmast gömman. När jag kliver ur bilen byter jag till Friluftskartan och navigera fågelvägen och växlar mellan vyerna Karta och Kompass. Jag brukar inte ha den elektroniska kompassen igång.

Det finns skattletare som använder kompassen och ställer gränsvärdet till 3-4 km/tim så att mottagaren byter till kompassen när man går långsamt.

Goda råd som lämnats tidigare: läs manualen, experimentera - ta dig tid att testa olika inställningar, ställ detaljerade frågor - ge oss som ska försöka hjälpa dig rätt förutsättningar.

apersson850; sa:
Det är alltid så. Du måste sätta ihop samtliga kartor du vill kunna använda, och föra över dem samtidigt. Att lägga till lite går inte.
Därav följer att radera kartor går inte heller, utan man skriver alltid över hela minnet med en ny laddning.

Anders

Hej,

Detta är egentligen en replik på en annan fråga, men det har viss relevans här med.

Betr. minnesfrågan: För 60csx, liksom jag köpa ett 1Gb minneskort från TBH (473:) som rymmer väldigt mycket kartor. Du är alltså inte begränsad av minneskortet som sitter i.

Så minneskapaciteten verkar inte vara något hinder nu med utbytbara kort. Det finns krångliga sidor på nätet hur du lagrar Waypoints mm på kortet också, men det är överkurs för mig just nu: internminnet duger gott.

Mitt val var alltså att inte köpa färdiga kartor på kort (=dyrt, dessutom måste du släpa med dig och skifta minneskorten varje gång), utan istället köpa kartor för sig och ett stort minneskort som rymmer alla kartor.

Mitt 1Gb rymmer BlueChart (Stockholms skärgård t.om St Annas ca), Friluftskartan Pro (Kustlandet Svealand+Götaland+Gotland) och City Select ner till Paris och lite till. Jag kan växla mitt i en navigering, eller när jag byter färdsätt.

För övrigt kan tilläggas att denna investering gjort mig rätt så pank (du lär märka när du börjar handla kartor), men desto mer sugen att ge mig ut.

Hälsar

Richard

apersson850 vad är det som tekniskt skiljer på 60cs och 60csx?

Är det någon krets eller är det bra mjukvaran??

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
serenade Garmin 60CSx fråga Navigering 17
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
vandring Garmin 60CSx, hittar inte några sateliter. Navigering 9
eloserik On-off knapp på Garmin 60csx Navigering 10
Fridfull Rutter i Garmin 60CSx Navigering 3
ribbholm Föra över kartor från 60csx till astro 220 Navigering 6
fson 60CSx piper vid avstängning? Navigering 14
dnyren Garmin 60CSX slår av sig Navigering 5
Kincop ÖVerföringsproblem av kartor 60csx Navigering 6
Jack_99 Navigera fågelvägen till mål (60csx) Navigering 5
matsdal Nytt sämre GPS-chipset i nyproducerade Garmin 60CSx...? Navigering 8
mph60-2002 60CSx -öka detaljer vid utzoomning? Navigering 5
bisonium Hur ställa in så GPSmap 60csx automatiskt adderar en "tappad sträcka" vid navigering? Navigering 12
Kincop Garmin 60CSx dör..! Navigering 9
carro1976 Garmin 60csx låg pris Navigering 24
dilaiic 60Csx hänger sig Navigering 0
forslund Två kartor i 60csx Navigering 31
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
grodanbolle Colorado vs 60CSx Navigering 54
aRWe Garmin 60Csx och överföring kartor Navigering 18
Antoze Garmin 60csx och fartkameravarning Navigering 5
Tim_82 Garmin 60csx guide Navigering 6
mikr Uppdatering Garmin 60CSx Navigering 13
Kincop Aktuellt max minne 60Csx? Navigering 4
Danne71 60csx/76csx med batterispar funktionen påslagen? Navigering 4
Antoze Flera kartor i Garmin 60CSX. Hur Då ??? Navigering 7
Vandrare Byta färg på rutt 60CSx? Navigering 1
Uteleli Rutter till Garmin 60Csx Navigering 2
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
micke_vb Minnesproblem i 60CSx Navigering 4
Metallaren Olika ikoner i 60CSx och Mapsourde Navigering 6
GasGrill Flera kartor i Garmin 60csx Navigering 4
Tony-Avesta Funderingar om 60CSx Colorado och kartor Navigering 2
fxhunter GPSmap 60CSx Navigering 12
Pro377 Garmin 60CSx efterföljare? Navigering 9
Dahlin Mätosäkerhet 60CSX Navigering 9
eloserik Beräkna medelposition i Garmin 60csx Navigering 3
yamahajet Garmin 60Csx Minneskortsstorlek? Navigering 9
Haggelito Magellan eXplorist XL vs. Garmin GPSmap 60CSx Navigering 3
martinsit FEL på ny Garmin 60CSx Navigering 12
Enicar Garmin 60CSx Reciever software Navigering 2
dave1 Garmin 60CSX - Programvara till Mac? Navigering 9
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
freuds Arealberäkning 60csx Navigering 3
lipstick 60csx 50 punkter/rutt Navigering 6
nickeB Problem med min Garmin 60CSX och MetroGuide Europe Navigering 4
fritz67 garmin 60csx Navigering 2
nickeB Friluftskaratan ger cirka 20 meter fel i 60CSX Navigering 10
Setter2 Garmin 60csx/76csx Navigering 3
Setter2 Efterföljare till Garmin 60Csx? Navigering 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg