Reglerna och moralen, del 2. Nya funderingar
dh; sa:
Med all respekt Per, du har fel. Det man är tvungen att göra är att anställa <i>en enda</i> person, vars uppgift inte behöver vara mer än att följa med till baslägret för att övervaka att man håller sig till vad tillståndet säger. Sen kan man klättra hur alpint man vill. Knappast någon neokolonial historia som du talar om. Kan du förklara var någonstans i reglerna man kan läsa sig till det "innantill"?
Jag skulle inte påstå det här om det inte vore för att jag har varit med och arrangerat en minimal expedition och för att vi samband med det kontrollerade reglerna på NMAs kontor.
Om man skall vara fullständigt laglig vid klättring av Nepals trekking peaks så behövs en person som är auktoriserad klätterguide av NMA. Först och främst ska han se till att inget annat berg än vad tillståndet säger klättras. Så långt överens.
Sen ska han se till att berget klättras säkert, för klättrarnas skull och för sin egen. Om en olycka sker på berget med västerländska klättrare kan klätterguiden, såsom jag har förstått det, få allvarliga problem. Hans licens kan bli indragen och det blir svårt att få framtida jobb. Är det då rimligt att neka "guiden" att klättra med? Eller som en del gör (vi bland annat), bara fixa en underskrift av en auktoriserad klätterguide som sen stannar i Kathmandu.
Om en avlägsen trekking peak ex, Kanchenjungaområdet, ska klättras behövs dessutom (om man inte själva kan dela upp det) bärare till guidens, tält,mat, utrustning osv. Många guider bär ogärna stora laddningar under längre perioder då de för allt i världen inte vill förväxlas som bärare (lågstatus)
Om "expedition peaks" ska bestigas (alla över 6000 utom trekking peaks som är lagliga att bestiga) behövs en liason officer. De tycks sällan intressera sig för själva klättringen men kan vara besvärliga och kräva eget tält, kock, bärare osv. Då kan lätt den där egna lilla grejen snabbt bli ett stort projekt.
Jag ville med detta bara påvisa problematiken runt att samtidigt vara laglig och självständig. Inte alltid så lätt som det kan se ut på pappret.
/Daniel
Vi själva hade en blandning av en självständig och olaglig fulklättring på en "expeditionpeak", en helt självständig laglig trekking peak och en helt bisarr morgonteupplevelse med två guider på en annan trekking peak (ingick i en klätterkurs). Alla hade sin egen lilla charm och i framtiden blir det väl nån kombo av det hela.