5W 2-vägsradio 120-470 MHZ

Tänkte höra om det är någon som har koll på handburna 2-vägsradio.

Finns det någon 5W radio som tillverkas som kan sända och ta emot på 120-470 MHZ. Jag har sätt många VHF-er på 136-176 MHZ och UHF-er på 420-470 MHZ.


Anledningen till att jag vill hitta en som klarar 120-470 är att jag vill kunna använda,
121,5 MHZ nödkanal för civilflyg
156,8 MHZ, nödkanal för sjöfart
472,XXXX MHZ, nödkanal för UHFer.

Tanken är att ha en radio som klara samtliga kanaler så man kan välja beroende på vilket land man befinner sig i.
 
Finns nog inte

Eftersom innehav av radiosändare är sträng reglerat i lag i de flesta länder, är det nog ingen seriös tillverkare som vill tillverka en radio som ändå inte går att få godkänd i något land, med de olika frekvensband du önskar dig. Och skulle en sådan radio bli godkänd så krävs det nog massor av tillstånd att få inneha den.

Ska man få tag i en radio som kan sända på ”alla frekvenser” får man nog vända sig till den lite svarta makanden där någon händig programmerare kanske har lyckats ändra möjliga frekvenser i något PROM.

Om du köper en begagnad räddningshelikopter från försvaret, så kanske det följer med en radio som åtminstone klarar både marinband och flygbanden.

Var på den lagliga marknaden hittar du VHF-er på hela frekvensbandet 136-176 MHz utan att behöva köpa med en begagnad räddningshelikopter ?

Per
 
Carlarmfelt; sa:
Tänkte höra om det är någon som har koll på handburna 2-vägsradio.

Finns det någon 5W radio som tillverkas som kan sända och ta emot på 120-470 MHZ. Jag har sätt många VHF-er på 136-176 MHZ och UHF-er på 420-470 MHZ.


Anledningen till att jag vill hitta en som klarar 120-470 är att jag vill kunna använda,
121,5 MHZ nödkanal för civilflyg
156,8 MHZ, nödkanal för sjöfart
472,XXXX MHZ, nödkanal för UHFer.

Tanken är att ha en radio som klara samtliga kanaler så man kan välja beroende på vilket land man befinner sig i.

En EPIRB / PLB sänder på vissa av de frekvenserna.
samt 406 Mhz mot satelit.
Det finns åtminstånde en variant på epirb där man kan tala med inkommande SAR personal via epirben på 121,5 MHZ. Dock är det ju inte en vanlig radio utan endast en nödsändare. så jag vet inte hur mkt det hjälper dig.
Jag förutsätter att du vet att du måste ha vhf cert för att få ha en vhf samt att radiosändare är tillstånds pliktiga, finns vissa undantag beroende på räckvidd mm och skall registreras.
det är altså innehavet som är tillståndspliktigt.


Lycka till
 
Den radion finns inte

Radion du söker finns mig veterligen inte, har själv många års erfarenhet av radiokommunikation och har aldrig hört om en sådan radio.

För att förklara vad jag menar så förklarar jag så här: Jaktradio, PMR446, marin VHF och yrkesradio (taxi, polis m.fl.) är all utrustade med radio som sänder och tar emot FM (frekvensmodulation). Civil flygradio sänder och tar emot AM (Amplitudmodulation).

Här har vi problemet med att hitta en radio som klarar att sända på bägge sätten, den finns mig veterligen inte.

Är det en seriös expedition så skaffa en EPIRB eller satellittelefon, annars inom landet 155MHz jaktradio(med någon som har passning i andra änden :)), mobiltelefon i vattentät påse, eller på kortare avstånd PMR446, alla dessa radio är tillståndsfria, nu även 155MHz jaktradio, visst finns det villkor, men i huvudsak.

Alla radiosändare är numera tilllåtna för vem som helst att inneha, det är ANVÄNDNINGEN som är tillståndspliktig inom de flesta frekvensområden.
Nu menar jag inte att det är bara att köpa, som tidigare nämnts måste radio vara programmerad på rätt sätt, många valmöjligheter finns på en modern radiostation.

För övrigt kan jag nämna att all nödtrafik är tillåten på ALLA frekvenser utan något som helst tillstånd, då menar jag NÖDTRAFIK! Inga böter på det alltså.

Lycka till!
[Ändrat av gnisten 2006-02-10 kl 16:48]
 
Re: Den radion finns inte

gnisten; sa:
...radio som sänder och tar emot FM (frekvensmodulation). Civil flygradio sänder och tar emot AM (Amplitudmodulation).

Här har vi problemet med att hitta en radio som klarar att sända på bägge sätten, den finns mig veterligen inte.

De flesta moderna radiostationer värda namnet använder sig av en DSP (=Digital Signal Processor) och klarar de flesta moder, CW, AM, SSB, FM, FSK osv. Det är ju bara frågan om mjukvara både vad gäller mottagning och sändning.

Det numera avsomnade svenska företaget SRT gjorde redan i mitten av 90-talet ett marinradiosystem som klarade de flesta modulationssätt mha DSP, dock bara på kortvåg...

Det största problemet tror jag däremot är framför allt sända med bibehållen effektivitet över ett så stort frekvensspann som 120-470 MHz...

/p-a
[Ändrat av asp 2006-02-10 kl 19:31]
 
Visst men...

Jag uppfattade frågan så dom att det söktes en bärbar radiostation, det är ytterligt få bärbara radiostationer som har DSP, därutöver ska den ha DSP i modulationskretsen! Vilket det är ännu färre som har. Det finns säkert stationer som har hyfsad mottagarkänslighet och sändareffekt i de nämnda områdena, frågan är nog om man hittar en antenn som täcker såpass brett VHF spektra.

Jaja, ämnet kan diskuteras vidare men jag tror att man får leta ordentligt för att hitta den, tyvärr så är det fortfarande AM som gäller inom civil flygradio, dock har skärmflygarna numera 137.1000 MHz FM samt nån enstaka klubbrepeater som egen frekvens vilket är glädjande. :)
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg