Vilket objektiv du skall köpa beror lite på vad du skall använda det till som flera personer redan har konstaterat. Den största skillnaden i objektiven borde vara den bildvinkel/perspektiv och skärpedjup som objektivet ger. Jämför med ett vanligt 50 mm och ett 105 mm. Samma sak gäller ju även för makroobjektivet.
Ett makroobjektiv är i de flesta fall ett upphottat "vanligt" objektiv med inbyggda mellanringar och linser som är gjorda för att inte skapa distorsioner vid närbildsfotning. För insektsfotning är 105:an klart att rekommendera (ett 180/200mm om du vunnit på lotto) eftersom det ger ett större avstånd till motivet och insekter (flugor, fjärilar i synnerhet) bestämmer sig ofta för att "stora mörka saker", t ex en fotograf är fiender och flyttar på sig. Blommor är klart mer stationära och här är det nog mera en fråga om tycke och smak vad som är bäst.
Vad det gäller skakningsoskärpa tror jag personligen att skillnaden är mycket liten mellan objektiven (105:an är "rent vetenskpligt" lite känligare tror jag). I praktiskt foto har fotografens (läs stativets) egenskaper, slutartiden och i viss mån filmens upplösingsförmåga klart större betydelse för om bilden blir skarp eller inte.
Vad det gäller skärpedjupet har 105:an ett (allt är relativt...) kortare skärpedjup, men när vi talar om makrofotning är skärpedjupet himla litet i alla fall och hög bländare ett "måste". Prövade en gång upplösningsförmågan hos mitt objektiv genom att sätta en 2x konverter och en mellanring bakom och fota en död fluga i fönstret. På 2.2:1 i förstoring och bländare 22 (osäker på bländaren, men liten var den inte...) blev skärpedjupet ungefär en halv flugpanna och exponeringstiden ska vi inte ens tala om... Vad som reglerar hur bilden blir till slut är ju inte bara objektivet utan även filmen, fotografen och sist men inte minst exponeringsinställningen.
Använder själv ett Tamron 90mm makro till min Canon och är himla nöjd med det. Dyrare än Sigmat, men med (troligtvis) högre optisk och mekanisk kvalite. Säger dock inte att sigmat är dåligt, men har du en Canon-eller Nikonkamera och lite pengar över tror jag definitivt att ett original håller bäst i längden.
Hoppsan! Vad inlägget blev långt... Hoppas det var till någon nytta.
Trevligt fototur
/Ingemar