• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

"5 farliga saker man borde låta barnen testa"

Såg denna dokumentär och själv har jag inga barn men det vore intresant att se hur ni med barn faktiskt tycker och tänker angående detta?

För att kolla dukumentären, klicka här!
 
Dom tre första är redan avklarade, kille 4,5 år. Att köra bil får väl bli nästa antar jag, men det får vänta ett tag.

Kniv och eld kommer ungar att testa ändå så varför inte ge dom kunskapen med kontroll. Spjut, ja det är ju oxå ganska naturlig att man kastar saker och det är ju inte ens farligt så...
 
Tack för länken adajohn :)
Själv har jag en son på 2 år och han har inte prövat på någon av sakerna. Ännu. Men det kommer han att få göra.
Jag tycker att Gever har en mycket sund inställning till barn och dessa "farliga saker". Bättre att lära dem hantera det än att bara försöka skydda dem mot allt som potentiellt kan vara farligt. Förr eller senare kommer de ändå att hamna i sådan situationer.
Än en gång, tack för länken :)
 
Spännande program! Via scouterna och vanligt uteliv har iaf våra tjejer nu 8 och 11 fått lära sig hantera eld och kniv. Kastar gör de alltid, inte minst på friidrotten där de nu även har riktiga spjut (tidigare liten boll). Det är alltid en utmaning att få barn att förstå att man inte alltid kan göra rätt. Att medvetet bryta mot en regel för den sakens skull tror jag inte på. Däremot är det nog bra att träna sig på att göra "fel" i relation till det man brukar ibland. Vad gäller bilkörning så får det nog vänta ett tag till. De får hålla sig till trädgårdstraktorn ett tag till. Jag släpper inte ens väg dem på cykel i trafiken eftersom deras hjärnor helt enkelt inte är mogna för det.
Jag tycker att mannen i filmen har många poänger. Vi kan inte skydda barnen från allt och lägga världen tillrätta och blunda för orättvisor osv. Många av våra bekanta tycker att vi är galna när vi tar barnen med oss ut på fjäll och ut på resor utanför charterspråken i Asien. I detta forum tror jag dock inte att så många ser det på samma sätt. Här tror jag att vi är lite mer normalt ""galna" ;) eller?
 
Det är alltid en utmaning att få barn att förstå att man inte alltid kan göra rätt. Att medvetet bryta mot en regel för den sakens skull tror jag inte på. Däremot är det nog bra att träna sig på att göra "fel" i relation till det man brukar ibland. inte att så många ser det på samma sätt. Här tror jag att vi är lite mer normalt ""galna" ;) eller?

Ja men verkligen. Jag tycker att han gör en bra poäng. Jag minns själv att det som var förbjudet var ju ännu mer intressant så när och om jag själv en dag sitter med barn så skall de också få vara med och prova på. Också otroligt viktigt att man är med och påpekar just detta "att det är okej att göra fel ibland" Upplever det som att allt för många idag glömmer bort att vi bara är mänskliga och att misstag betyder "no way back" Nu skriver jag lite virrigt och det får ni ursäkta!

Kul iallafall att ni gillade länken. Sprid den gärna vidare och f.ö. kan jag verkligen tipsa om dessa Ted Talks. Man kan lära sig mycket därifrån.
 
Att få göra misstag och fel är en del av utvecklingen, det viktiga är väl att lära sig av misstagen - rent generellt.

Sen finns det som han tog upp vissa områden där du kan ha "moraliskt" rätt men lagligt fel.
Den biten är väl mest svårförklarad för barn, dessutom har alla olika omfång på vad som är just "moraliskt" rätt osv.
 
Sen finns det som han tog upp vissa områden där du kan ha "moraliskt" rätt men lagligt fel.
Den biten är väl mest svårförklarad för barn, dessutom har alla olika omfång på vad som är just "moraliskt" rätt osv.

Det där håller jag med om är extremt viktigt.
Efter att ha stött på alldeles för många "lag är lag och skall följas"-människor inser man att många vuxna inte heller fattat detta, och inte heller att ens ansvar som människa kan gå en hel del bortom att bara följa lagens bokstav.
 
Ja töntigt när folk följer lagen istället för att göra det som känns rätt. Som att alltid vara nykter när man kör bil, finns ju massa länder där det är ok att ta ett gäng bärs innan man kör hem och det funkar ju där.

Eller att inte slå sina barn, återigen massa länder där det funkar hur bra som helst.

Eller sex med barn, också många länder där det är helt ok.

Eller?.......

Kniv och eld och spjut är däremot lagligt i de flesta situationer, och som han påpekar även att köra bil inom inhägnat område även om man inte har körkort.
 
Cremytos

Vilket av dina påståenden faller under moraliskt rätt tycker du ?
Brukar du lära barn att köra bil, slå andra barn etc ?

Det handlade om vuxna som skall förklara saker för barn, läs igen.
 
Tror du verkligen det funkar hur bra som helst där man inte slår sina barn? ;)

Haha, blev lite fel där ja. Skriver snabbare än jag tänker ibland, eller hur man nu bortförklara sådant där :cool:

Men det är alltid intressant att läsa en tråd där folk idiotförklarar folk som följer lagen istället för att följa sin egna moraliska kompass. Lagarna, framför allt i Sverige skulle jag vilja säga, är ju något vi har tagit fram för att det om och om igen har visat sig att folks moral är fruktansvärt låg och majoriteten av alla människor behöver lagar som talar om för dem hur man skall göra.

Jag kan bara hoppas att Ayrin fortsätter stöta på folk i sin omgivning som anser att lagen skall följas. Och nej UAO det finns egentligen inga situationer som kräver att man talar om för barn att det är ok att bryta mot lagar.

Jag är också för att låta barn göra på gränsen till idiotiska saker. Eftersom jag är en sådan där kille som vandrar flera mil i skogen, ibland utan mat, och gör expeditioner till platser där det är -27 grader och ibland höga berg får jag ofta höra från mina föräldrar att jag gör idiotiska saker. Nu när jag är gammal känns det mer ok att de uttrycker sådana känslor av oro.

Min egna dotter fick kniv när hon var fyra och har redan hunnit skära sig flera gånger med den. Eld gillar hon också men är inte så fascinerad som jag trodde, får se om lillgrabben får större intresse av det när han blir lite äldre. När de blir äldre hoppas jag de kommer med på ännu farligare äventyr både under vattnet och i höga berg. Men lära dem att det är ok att bryta mot lagen gör jag inte, nu för tiden kör jag inte ens för fort.
 
Jag skulle inte låta mina barn göra några farliga saker. Har aldrig förstått mig på förhållningssättet att äventyr är farligt eller spännande. Jag gör saker för upplevelsens skull. Därför vill jag omformulera:
"5 riskfyllda saker man borde lära barnen att göra säkert."