• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

5 farliga saker att göra innan man dör

Läste precis tråden om "farliga" saker som barn bör göra. Trodde dock först att det handlade om fem farliga saker man borde göra innan man dör, vilket hade kunnat vara en intressant lista. Därför tycker jag att vi presenterar våra förslag :) "Farligt" innebär nödvändigtvis inte alltid risk för liv och lem. Det kan vara allmänt läskiga grejer.

Mina förslag:

1. Ensamvandring långt från civilisationen
2. Bestiga ett högt berg
3. Säga upp sig från sitt jobb, utan att ha något nytt klart
4. Vrakdykning
5. Skida över en is som man inte vet om den riktigt håller

Mvh /Joel
 
"Farligt" innebär nödvändigtvis inte alltid risk för liv och lem. Det kan vara allmänt läskiga grejer.
...som till exempel:
1) våga gråta när man ser en sorglig film.¨
2) våga stå för sin åsikt även om man är ensam om den.
3) våga krama en bög.
4) våga hålla ett tal.
5) våga vara så gammal man är och sluta sträva efter evig ungdom.

...eller...?
:)
HåkanF
 
1. Ensamvandring långt från civilisationen
2. Bestiga ett högt berg
3. Säga upp sig från sitt jobb, utan att ha något nytt klart
4. Vrakdykning
5. Skida över en is som man inte vet om den riktigt håller

Äsch, då kan jag ju lägga mig ner och dö nu ;)

Ur ett mer kvinnligt perspektiv
1) Bli kär...
2) ...och flytta ihop...
3) ...kanske gifta sig...
4) ...och skaffa barn...
5) ...och hjälpa dem skaffa sig erfarenhet nog för att bli kära...

Nej, jag förstod att det inte var något sådan du menade men det är farligt, alla fem punkterna.

Min lista på saker kvar att göra i livet (ur ett rent ego-perspektiv)
1) Lära mig om glaciärer och klättring så att jag kan ta mig upp på alla 2000-meterstoppar i Sverige
2) Ta mig upp på Kilimanjaro, just för att det ligger i Afrika
3) Åka låång järnvägssträcka ex Moskva-Peking
4) Besöka Eldslandet eller Antarktis, inte bestämt mig än...
5) Segla över Atlanten till Västindien tillsammans med vänner/familj
 
"5 farliga saker att göra innan man dör" ger en fin marginal, så länge man inte är död har man inte överskridit sin deadline (hmm, ursäkta...).

För egen del känner jag mig mer störd (och triggad av) saker som jag skulle vilja göra innan jag inte längre kan. Kanske jag klarar det idag eller inom två år men sen är snart loppet kört. För mycket krämpor och för svag kropp. För bekväm, för lat och för lite tid. Välj själv.

En kompis fick nyligen (alldeles för ung) en stroke. Överraskningen över ett helt annat liv, där begränsningarna är massiva och möjligheterna just nu osynliga, knäcker honom.
Livet som vi känner det, är kort.

För mig är det en speciell kanotfärd som "är på gränsen", som stör mig mest. Ska jag?
Eller ska jag inte? Finns det något alternativ som ger mig lika mycket men är "rimligare"?
Är det att den "är på gränsen" som är viktigt?

Jag kan tyvärr inte lista 5 saker enligt TS, men hoppas tråden blir längre.

thomas
 
Läste precis tråden om "farliga" saker som barn bör göra. Trodde dock först att det handlade om fem farliga saker man borde göra innan man dör, vilket hade kunnat vara en intressant lista. Därför tycker jag att vi presenterar våra förslag :) "Farligt" innebär nödvändigtvis inte alltid risk för liv och lem. Det kan vara allmänt läskiga grejer.

Mina förslag:

1. Ensamvandring långt från civilisationen
2. Bestiga ett högt berg
3. Säga upp sig från sitt jobb, utan att ha något nytt klart
4. Vrakdykning
5. Skida över en is som man inte vet om den riktigt håller

Mvh /Joel

Nummer 5 avklarad... ...den höll inte... =)
 
...som till exempel:
1) våga gråta när man ser en sorglig film.¨
2) våga stå för sin åsikt även om man är ensam om den.
3) våga krama en bög.
4) våga hålla ett tal.
5) våga vara så gammal man är och sluta sträva efter evig ungdom.

...eller...?
:)
HåkanF

Enkel lista, avklarad för länge sedan... lite lillgammal alltså .)

Jag tror att jag seriöst inte kan ha mer än ensamvandring (utan medhavd proviant) långt från civ. på min "farlig" lista. Ska nog köra den till sommaren, fast med lite extramat ändå...

Tror att min lite vilda ungdom och barndom dämpar mitt sug efter att göra farliga saker nu. Att bege sig in i okända skogar med en kompass räcker långt för mig.
 
Hehehe, är det verkligen en punkt som behöver tas upp på en lista över farliga saker som man bör pröva?
Nej, men det behövde ju inte vara "livs"farligt. Jag tror att många tycker det är mycket mer skrämmande för många än att klättra i berg eller dyka efter vrak.
Är jag fördomsfull, eller...?

HåkanF
 
Nej, men det behövde ju inte vara "livs"farligt. Jag tror att många tycker det är mycket mer skrämmande för många än att klättra i berg eller dyka efter vrak.
Är jag fördomsfull, eller...?

HåkanF

Att dyka efter ett vrak har du helt rätt i, inte särskilt livsfarligt. Men om du när du kommit ner till vraket simmar in i det, och undersöker så börjar du snappt uppnå den nivån.

Jag kan rekommendera det Tyska krigsfartyget Rabat som ligger i fjorden utanför Bodö. Skorstenen på 18 m och botten på 35. Spännande och häftigt, se till att du har ett rep med in för det är rätt dyigt. Skulle vara jobbigt att inte hitta ut igen.
 
Kanske borde jag låta forumet vara ett tag, men jag måste skriva av mej.
Just nu är jag livrädd. Varför då? Jo, om två timmar ska jag vara på banken för att köpa ett hus
själv för första gången. Som 50+ borde man kunna ta det mesta med ro men det sista dygnet...

Förövrigt håller jag med supergeten om vild barn och ungdomstid. Kanske fegheten kommit ikapp.

Mvh Glenn
 
Förövrigt håller jag med supergeten om vild barn och ungdomstid. Kanske fegheten kommit ikapp.

Mvh Glenn

Håller med även om jag bara uppnått ynka 40+. Men nu för tiden räcker det med väldigt enkla saker för man ska bli nöjd. Det är fortfarande kul med lite adrenalin, men det räcker som sagt med en enklare form av expedition.