5,6x52r

Tja
Nån som har några praktiska erfarenheter av denna kaliber? Jag har tänkt att använda den till fämst fågel men ev oxå till rådjur.
MvH Jonas
 
5,6x52R

Skjuter tyngre kulor än .222Rem i något långsammare hastighet. En bättre rådjurskaliber än .222Rem enligt min mening. Tänk på att kulutbudet inte är så stort eftersom den håller .228" i diameter istället för .224" som är det vanliga i de s.k. 22-kalibrarna.

Se mer info på sidan http://www.robsoft.nu/forum

MVH
Stefan
 
5.6x52R

hej,
jag har en kombi i 12/5.6x52R. Har bara använt kulpipan 2 ggr pa Rådjur och det gick bra - visst slår den sönder lite på utgångssidan, men inte alltför mycket. Skotthållen har varit runt 50-60 meter. Så nog duger den som Rådjurspatron men jag skulle ändå välja något annat om jag kunde för den är onödigt dyr, hellre en klass 1 kaliber. För fågel måste du hitta en helmantel kula, vet inte vad det finns för utbud, men även här tror jag du kan hitta en bättre kaliber baserat på pris och prestanda. Vad sägs om 6.5 till exempel?
 
Har hylsor till salu!

Har haft en drilling i denna kaliber och har en massa tomhylsor kvar om du vill köpa dem för omladdning! Sjysst kaliber för rådjur annars. Bytte ändå till en ny drilling i 7x57R.
 
Fin fin!

Det är en fin fin kaliber för blandad småviltsjakt!

Dyr ammunition men bra verkan och kulbana utan att slå för hårt mot köttet!

Har en drilling i den kalibern och är mycket nöjd.

Alternativt skull jag välja 6,5x55(57).

mvh niclas.