47 mil med 30 kilo...

Hej!
Jag planerar att vandra hela Kungsleden i sommar, och skulle behöva lite tips om hur jag skulle kunna lägga upp min träning.
Vandrade Padjelanta leden i somras, och hade 50 spinning pass i kroppen.
Jätteskönt att inte flåsa i motluten. Men knäna, strax under knäskålen blev ömma och "trötta".
Hur tränar jag bort det?
Funderar på en balansplatta för vristerna?
Kommer bära uppåt 30 kilo ibörjan av vandringen innan jag ätit mig i botten på säcken.
Vad borde jag träna mest? Några tips?
Henrik

Spinning och balansplatta är ganska syntetiskt, som gym-täning. Ut och spring istället så tränar du upp knän och leder.

Har aldrig tränat inför vandringar annat än normalträning. Karate två gånger i vecka där jag tränar snabbhet inte att stå ut, så det är fel träning.

Skall du träna för vandring så skall du gå eller springa om du pallar samt köra styrkträning. För att minska på belastnigen på knä lederna hjälper inte träning, du måste minska radikalt på de 30 kg du tänkt bära.

Som Roland frågar jag vad skall du med 30 kg till? Du skulle ju gå inte transportera. Utmed Kungsleden går det att proviantera, alternativt hämta egna lådor, utsända i god tid. Så börja med en våg och lite planering. Promenera kan du nog redan. Men framför allt var rädd om kroppen!

Jag säger ungefär samma sak som de andra. 30 kg räcker väl ändå inte till hela turen, så om du ändå måste proviantera längs vägen kan du kanske lika gärna bära 20 kg, eller mindre?

För att rädda knäna kan du pröva att gå med (två) stavar. Men jag tycker det verkar oundvikligt att få besvär med knän och fötter om man går med mer än 20 kg under längre perioder.

Du frågade om träning, sånt är jag ingen expert på, så jag struntade lite i din fråga ;)

Lycka till!

Jag är heller ingen expert, men gillar att uttala mig om saker ändå :)

Att träna inför att gå med packning borde väl vara bland det enklaste i världen: "gå-med-packning-metoden", kallas det. Man kan gå till och från jobbet, eller ta ett pass uppför lämplig kulle.

Och som tidigare sagts - om du inte kan bära med dig hela provianten borde du lika gärna kunna skära ner på startvikten.

Förra hösten träffade jag på en kille som skulle gå hela Sörmlandsleden. Hans rygga var så tung att han var tvungen att sätta sig ner för att få på och av den (närmare 40 kg, tror jag).
Eftersom han nog omöjligt kunde ha med sig all mat han behövde, funderade jag på vad han egentligen hade i ryggan. Käk kunde han ju handla typ varannan dag.

Packnings-träning

bensson; sa:
...
Kommer bära uppåt 30 kilo ibörjan av vandringen innan jag ätit mig i botten på säcken.
...

När du skriver hur mycket du skall bära så blir det väldigt svårt/jobbigt för många att höra/läsa detta, försök om möjligtvis att tänka på det.

Du vet inte bästa själv hur mycket du skall ha med.

Det vet många andra...

;-)

Henrik, hoppas du förstår ironin i ovanstående uttryck.
Naturligtvis anser jag att du vet själv hur mycket du skall ha med dig, kanske detta är för mycket eller för lite att bära för dig, det kan bara du veta hur du motiverar dig med denna packning.

Så nu skall jag försöka ge dig ett svar på vad du egentligen frågade efter, min erfarenhet av träning före turer är faktiskt att träna gående med packning, jag har inget bra svar på hur tung den skall vara, definitivt skall den väga mer än 0 kg, så att det känns. Jag brukar dessutom lägga in x antal sträckor upp/ner för backar, kanske en slalombacke eller en naturlig backe.

Hoppas du får en bra tur.

Mvh
Anders

Jag brukar löpträna en massa innan mina vandringar, gärna i ganska kupperad terräng. Du bör träna på att springa mycket uppför, så vaderna blir starka! :cool:

Vandrade i Sarek för några veckor sedan, å konditionen blev aldrig något problem, trots ganska extrema dagsturer (22h promenad).

Brukar sällan träna med packning, tycker det sliter så på kroppen i onödan. Om du tränar med packning, så lasta inte i för tungt.
Men alltid bra att testa att gå med sin packvikt ett tag innan, så man får veta hur ryggsäck och sånt känns.

Lycka till!!

//Gustav\\

De som har dåliga knän brukar säga att det enda som funkar är att lätta på packningen. Det går inte att träna upp knäna eftersom det enda man kan träna upp är musklerna. Men det är inte musklerna man får ont i när man går med tung packning.

Alla knän är individuella

nermander; sa:
De som har dåliga knän brukar säga att det enda som funkar är att lätta på packningen. Det går inte att träna upp knäna eftersom det enda man kan träna upp är musklerna. Men det är inte musklerna man får ont i när man går med tung packning.

Men det stämmer inte för mig. Om jag slappat länge så pallar knäna inte mycket, max 15 kg och halvannan mil per dag, men om jag sprungit 3-4 ggr i veckan ett tag så får jag inte ont alls (30 kg går bra). Jag antar att detta beror på att musklerna tränats upp så att jag kan ta stötarna med dom och inte med skelettet. Även ledytor behöver belastning för att må bra. Om jag otränad ger mig ut att gå med styva hårda kängor så säger knäna ifrån, lite löpträning och mjuka skor så är tung rygga inga problem. Men, som allt annat är det individuellt, har man riktiga problemknän kanske det inte hjälper.

bensson; sa:
Hej!
Jag planerar att vandra hela Kungsleden i sommar, och skulle behöva lite tips om hur jag skulle kunna lägga upp min träning.
Vandrade Padjelanta leden i somras, och hade 50 spinning pass i kroppen.
Jätteskönt att inte flåsa i motluten. Men knäna, strax under knäskålen blev ömma och "trötta".
Hur tränar jag bort det?
Funderar på en balansplatta för vristerna?
Vad borde jag träna mest? Några tips?
Henrik

Har du Padjelantaleden i ryggen tror jag inte att någon träning är direkt nödvändig,men för knäna kanske du bör göra något.Har själv en gammal krosskada i menisken som blev betydligt bättre med en stötdämpande sula som jag själv hade under en 40-mila tur och en startvikt på ca 30 kilo.Nåt man alltid kan träna på är att gå,och hitta lunken.

peter

Träna i backar och trappor

Grennära träning i terräng med packning är säkert vettigt. Stavar är oerhört värdefulla i kuperad terräng med packning. Kungsleden är ju både försedd med stugor och proviantförsäljning + möjlighet att skicka proviant till busshållplatser (övernattningsställen) med jämna mellanrum. Du borde kunna gå med 5-8 kg i stället för 30 med rätt logistik.

Thure

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg