Hur gör man för att åka singletrack med bagage?
Det här tråden börjar bli intressant: hur gör man för att åka singletrack med bagage? Det är den kritiska frågan. Ryggsäck betraktar jag som uteslutet om man ska ha med sig varma kläder, kök, tält, liggunderlägg, etc., i varje fall om inte kombinerar den en vätgasballong som gör säcken fjärderlätt.
Pakethållare på sadelstolpen är en möjlighet. De jag sett hittills verkar dock vara veka o sköra o dessutom vete katten om det är bra för sadelstolpen. Upp till 10 kg borde dock funka. Verkar vara den minst dåliga lösningen.
Framväska på styret är inte heller riktigt bra. Det gör hojen framtung, och ökar risken för att den tippar över framåt, om inte tyngden balanseras med packning bak. Dessutom tror jag de delvis skymmer sikten, i teknisk terräng vill man ju gärna ha koll.
För egen del har vi kommit fram till att det inte går att kombinera, lite tillspetsat uttryckt blir det dålig singletrack, tungt o vingligt, och dålig långcykling, svårt att få med allt man behöver o aldrig den där obetalabara känslan av att ligga i medvind mot okända ställen. Kan naturligtvis ha helt fel. Men så har vi resonerat hittills. Istället har vi varvat. Åkt långt med bagage, tältat och så åkt singletrack utan bagage när vi fått upp tältet och lämnat allt bagage i det. Det innebär dock att man alltid kommer tillbaka till samma ställe, istället för att följa en landskapsled, eller Kokopelli rutten från Fruita till Moab.
Den bekvämaste lösningen, som vi sett en del köra med, är att ha ett support fordon, d v s att någon i gruppen varje dag kör bilen, bussen, eller vad man har, till nästa campingställe med allt bagaget. Kan framstå som lite fuskigt. Å andra sidan ger det en möjlighet att åka singletrack oförhindrad av bagage.
Per
http://lowdin.nu