4-säsongstält

vad innebär detta egentligen?
bättre ventilation?

vad ska man tänka på?

Hittat ett hos northstar-Husky Flame, priset 1350 kr verkade intressant! Nån som vet något om detta tält.

Husky-vilket land?

hei åsa.

exakt vad 4 sesong talt innebar vet jag inte men det skall klara det mesta av vader och vind. 4 sesonger= vår, sommar, høst och vinter.
det låter som att du har hittat ett riktigt kupp med det taltet. bra pris var det i allefall.

har ett ve 25 talt som ar ett 4 sesongtalt.
vi upplevde vind på 160km/t før några veckor sedan nar vi vintercampade. vi hade en god mur runt taltet och jag sov som en stock! det har taltet rekomenderar jag på det starkaste.
tre personer med vinter camp ar inte något problem. (det ar ett 3 pers talt.)två pers har det riktigt bra med massa plats. detta talt kostar betydligt mer! men å andra sidan har man ett talt i mååånga år.

lycka till med talt kjøpet.

robert

Fyra säsonger

Om du ska använda tältet på vintern så blir det ett fyrsäsongstält.

Om du ska tälta på fjället på vintern så ska du kunna vara säker på att tältet står pall för ordentlig blåst, det är som livförsäkringen.

Generellt är det bra om det är bra ventilation.

Allt skall gå att hantera med handskarna på.

Den där fjärde säsongen är som sagt oftast vintern. Snötätt, vindstabilt och välventilerat brukar vara kraven då. Frågan är hur bra ventilationen är på Flame-tältet.

Stora utrymmen är viktigare på vintern också eftersom man har fler prylar som tar plats och ska joxas med - gärna en stor absid som du kan gräva ut så att du sitter i innertältet och dinglar med benen ner i absiden.

Om man får tycka själv så är det nog även ett krav att ytter- och innertält sitter ihop när man reser tältet (så verkar det vara på Huskytältet) - en lösning med yttertält som man slänger på efteråt tycker jag själv verkar dumt.

(Husky är ett tjeckiskt märke)

Hur gick det

Blev du nöjd med tältet.
Hur är det med utrymmet, ventilation och hur käns kvaliteten på materialet?

Mycket nöjd

Jag har haft ett Husky Flame i snart ett halvår nu och har satt upp det i vått och torrt, kallt och varmt. Jag var inte helt övertygad när jag såg priset, det lät lite för bra för att vara sant, men jag blev förvånad över kvaliteten!

Tältet är ett mycket bra val, om man inte är rädd för att trängas lite. Räkna inte med att kunna få in nå mycket packning i tältet då abside utrymmet är begränsat... Men nog med plats för det viktigaste :)

Materialet är mycket bättre än förväntat och känns riktigt bra, inbyggda snökjolar är ju toppen de också!:) Lite småpillrigt med pinnarna ibland men inget som jag stört mig på. Står finfint i stormen!

I överlag skulle jag väl säga att det är ett lätt och fint tält som är värt var enda krona! Mycket bra "budget tält" som jag anser kan slåss med konkuranterna högre upp i prisklasserna. Jag har både ägt ett Hilleberg och ett Marmot innan detta.

GO HUSKY!!:)

Helt okej tält, har haft mitt i över ett år. Har lite bilder i albumet när det är uppsatt...

BRA
+ Är grymt vindstabilt, har använt det i extrema miljöer.
+ Lätt, runt 2kg
+ Är billigt
+ Det är lätt att sätta upp

VARKEN ELLER
+/- Sisådär när det gäller kondens, finns bättre ventilerade tält
+/- Blir nästan lika kallt som i ett singelwall tält

DÅLIGT
- Har pytteliten absid
- Dålig vattenresistens då det öser nedbörd
- Är inte är nåt vidare snyggt

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg