4 pers = 2 tält & 2 kök?

4 pers ska ut på fjället. Hur ska man utrusta sig?

  • 2 tält & 2 kök

    Röster: 48 94.1%
  • 1 tält & 1kök

    Röster: 3 5.9%

  • Totala väljare
    51
  • Enkät stängd .
Socialt

Jag röstar för alternativet med ett 4-manna-tält med GT-absid och två kök. Det blir mycket trevligare att vara tillsammans. GT-absid för att fler än en person åt gången skall kunna rådda runt sinda prylar och klä sig. Gillar även möjligheten att kunna hänga undan innertältet vid matbestyr under tidiga kvällen.

/Örjan
 
Märkligt att inte kåta nämts som alternativ, socialt, eld, kök och värme. Men två tält, tak och två kök är en rimlig och praktisk kompromiss.
 
Kan säkert vara trevligt att tälta tillsammans, men det känns som att ett tvåmannatält är lite mer generellt användbart än ett fyrmanna.

Röstar för 2 tält och två kök.
 
Jag tycker det är trevligast att ha med solotält och laga egen mat så slipper man sitt sällskap ett tag. Annars är två kök bra. Då kan man såsa i ett och kolhydrata i ett annat eller göra dryck. Vill man vara social brukar det gå fint att ställa tälten någorlunda nära och fina dagar parkoppla dem så att man bor grannar. Fyra pers i ett tält har jag inte testat då så många vänner inte finns i mitt liv men det kan nog bli lite bökigt.
 
Testa först

Hej!
Jag skulle absolut satsa på 2 tält och 2 kök.
Vad gäller kök så kan ni ju testa först. Har ni inget eget kök att testa med så går det säkert att låna av någon. Fyra hungriga vandrare kräver mycket mat och då är min känsla att det blir ett himla joxande med bara ett kök, men testa hemma först så får ni svar på frågan genom egen erfarenhet.
 
bra

Minst en veckoände provtur först fre-sö med alla inblandade. Annars kommer alltförmycket att strula på turen.
go tur

Bra idé där med att göra en weekend med gänget innan man drar iväg i skarpt läge, det ska jag ta upp med resten av gänget.

Vilken bra respons det var på forumet. Mycket bra att få se hur ni andra tänker då jag aldrig fjällvandrat förut.
Beställde ett kök ikväll...ett Primus ETAPower MF, det var rejäl rabatt på en svensk internetaffär den här kvällen.
 
Ett fyrmannatält fungerar utmärkt, men ett tält är en långsiktig investering och ett tvåmannatält är ett mångsidigare val. Jag hade satsat på två tält, utan tvekan. Inte för att det har några enorma fördelar på den vandringen, utan för att det är bättre på nästa och nästa och nästa...
Gällande kök så hade jag nog även där valt två, åtminstone om man tänkt sig något mer än enbart frystorkat till varje måltid i en hel vecka. Tänk igenom vad du skulle ha i ett kök och provlaga hemma på enbart en platta med två kastruller, liten stekpanna osv. Det är inte jättelätt och tar lite tid, tro inte att det är lättare ute i fält än vad det är hemma i köksvärmen ;)
 
Även jag skulle säga 2 tält och 2 kök.
2 kök för redundansen och möjlighet till mer avancerad matlagning än "kokande vatten i påsen".

2 tält för mångsidigheten och flexibiliteten. En sak att tänka på vid fjällvandring är att det kan vara svårt att hitta hitta en torr,jämn plats att slå upp tältet på. I såna situationer kan det vara enklare att hitta 2 mindre tältplatser än en stor.

Som komplement till de 2 tälten kan jag rekommendera en tarp för upprättande av ett gemensamt utomhus rum för matlagning och socialt umgänge. Man kan tex spänna tarpen i mellan /över de 2 tälten. Ytterligare fördel med en lös tarp är att den går att spänna så att det blir ståhöjd under den.

2+2 konceptet har dessutom visa organisatoriska fördelar. Genom att bilda "stridspar" underlättas fördelningen av gemensam mtrl. En person i varje par bär köket och den andre bär tältet. Uppdelningen i par ger även andra fördelar som parkontroll.

Annars har tältkåta många fördelar när man kommer upp gruppstorleken 4.

Slutligen kan jag inte annat än att rekommendera en test-weekend innan ni ger iväg på "riktigt" Det är bra att prova ut utrustning och säkerställa gruppers dynamik och funktion på trygg hemmaplan. Vem vet man kanske inser att visa prylar är onödiga och kan lätta packningen.

Som vanligt gäller 7P :
"7p - Proper Planning & Preparation Prevents Piss Poor Performance"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jsmohshm Mörkläggning tält för barn Allmänt om friluftsliv 7
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tält rekommenderas? Allmänt om friluftsliv 7
Wotan88 Nertrampat tält Allmänt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tält? Allmänt om friluftsliv 12
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tält ofullständigt? Allmänt om friluftsliv 10
Knugge Räknas hängmattor som tält? Allmänt om friluftsliv 210
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
Glännman En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes.. Allmänt om friluftsliv 4
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4
Dr manne Identifiering av gammalt kök? Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg