3säsongers dunsovsäck

Än så länge är det bara Cumulus som erbjuder hydrofoberat dun. Roberts är enligt polska rykten fortfarande lätt skeptiska och avvaktar.
För just sovsäckar då eller?

Förra våren då jag skulle beställa dunjacka så var det endast Roberts som kunde beställas med hydrofobiskt dun för jackor.

Cumulus kunde då enbart leverera sovsäckar men ej jackor med hydrofobiskt dun - men har förstått att detta nu ändrats.

För just sovsäckar då eller?
Förra våren då jag skulle beställa dunjacka så var det endast Roberts som kunde beställas med hydrofobiskt dun för jackor.
Cumulus kunde då enbart leverera sovsäckar men ej jackor med hydrofobiskt dun - men har förstått att detta nu ändrats.
Det verkar stämma, det är inte så länge sen Cumulus fick till det med hydrofoberat dun i jackor (jag låg på och frågade eftersom jag funderar på en sådan, det är därför jag råkar veta), medan de haft det ett tag som standardtillval i sovsäckar. Roberts gör ju det mesta på beställning, så det går säkert att specialbeställa där med, men har inte hydrofoberat dun som standard.
Jag skulle välja Cumulus om jag hade bråttom och de råkade ha en standardsäck som direkt passade mina syften, men Roberts om jag hade mer tid och ville ha specialanpassningar - och då kan man antagligen också passa på och be om hydrofoberat dun, om man nu tycker att det är till fördel. Enklast då att maila och starta en dialog med Roberts - man får väldigt professionell hjälp att välja rätt bland alla alternativen.

Observera att mer avancerade standardsäckar, inkl Cumulus och Roberts, brukar ha mindre fyllning på "marksidan" (den med huvan), eftersom den ändå komprimeras, och mer på den sida som ska hamna överst - i alla fall om man ligger på rygg...
Ett av skälen till att jag själv specialbeställde hos Roberts var att jag tvärtom ville ha den tjockaste fyllningen i huv-sidan - som magsovare vänder jag ju helst den sidan uppåt.

Senast ändrad:
Jag vill slå ett slag för quilt-säckar, de är rymliga och mycket gramsparande. Jag använder min sub-500 grams palisade (https://katabaticgear.com/shop/palisade-sleeping-bag/) för tre säsonger men då ska erkännas att det endast är på sommaren jag är i fjällen, så vår och höst i stockholmsområdet kanske inte räknas. Men oavsett så finns det varianter ner till -15 av samma märke, den tyngsta under 900 g. Jag är ruskigt nöjd.

Jag har ingen egen erfarenhet av hydrofobierat dun då mina sovsäckar har vanligt dun. Vid jämförelse i butik upplever jag att de sovsäckar som har behandlat dun har en något sämre spänst i loftet när man klämmer på dem (försökt jämföra likvärdiga säckar sida vid sida), en uppfattning även butikspersonalen delat med mig.
Nu har jag som sagt vanligt dun i mina säckar och har inte för vår användning haft något problem under vandringarna. Sovsäckarna används enbert i tältet och förvaras i vattentäta kompressionsfodral längst ner i ryggsäcken under vandringen, Vid fint väder brukar jag alltid passa på och vädra ur sovsäckarna utanpå tältet för att torka ur ev kvarvarande nattfukt medan vi äter frukost.

(Vid närmare eftertanke har jag faktiskt en sovsäck med behandlat dun. En Caravan Sarek -9 från ca 1990. Redan då använde Caravan sk Super Down, vilket var silikonbehandlat dun för att göra det mer okänsligt för fukt. Den sovsäcken är fortfarande i prima skick och används flitigt av en familjemedlem.
Kul detalj med den säcken är att det är en förseriemodell, sydd i andra färger (grå utsida, röd insida) än den serie producerade säcken. Dessutom märkt med en lapp "Caravan Test Team" istället för den vanliga Caravan loggan:cool:).

Fler funderingar om hydrofoberat dun

Jag har heller ingen egen erfarenhet av hydrofoberat dun och vet inte riktigt vad jag ska tro. En del höjer det till skyarna, andra är mer skeptiska. Läste nyligen en lång intervju (tyvärr endast på polska) från 2013 med Roman Werdon, ägaren till Roberts, där han bl a beskriver äldre, inte så lyckade, försök att "impregnera" dun, hur en del producenter i och med övergången till EN-standard pressas till diverse tricks och anpassningar för att deras dun kortsiktigt ska få höga testvärden, men inte håller vad det lovar vid verklig användning, och varför den gamla brittiska (och liknande polska) standarden gav köparen en mer rättvisande bild.
Samt att han inte (2013) tycker att han i sina egna produkter kan/vill stå för egenskaperna hos det hydrofoberade dunet. Han kan ju ha ändrat sig sen dess, men faktum kvarstår att han fortfarande inte har det i sitt standardsortiment.

Själv har jag inte heller haft problem med att hålla mina obehandlade sovsäckar torra, men konsekvenserna av blöt sovsäck i kallt väder kan ju vara rätt dramatiska, så visst vore det skönt att slippa oroa sig för en sådan katastrof.

Men risken för nervätning är trots allt större för en dunjacka, så det kanske är mer motiverat med hydrofoberat dun i en sådan. Tänker därför ev. testa med jacka först.

När jag beställde sovsäckar från Roberts förra året så frågade jag efter silicondun. De avrådde även då från det, de ansåg att dun är naturligt hydrofobt och att siliconet därför är en onödig kostnad.

Jag har heller ingen egen erfarenhet av hydrofoberat dun och vet inte riktigt vad jag ska tro. En del höjer det till skyarna, andra är mer skeptiska. Läste nyligen en lång intervju (tyvärr endast på polska) från 2013 med Roman Werdon, ägaren till Roberts, där han bl a beskriver äldre, inte så lyckade, försök att "impregnera" dun, hur en del producenter i och med övergången till EN-standard pressas till diverse tricks och anpassningar för att deras dun kortsiktigt ska få höga testvärden, men inte håller vad det lovar vid verklig användning, och varför den gamla brittiska (och liknande polska) standarden gav köparen en mer rättvisande bild.
Samt att han inte (2013) tycker att han i sina egna produkter kan/vill stå för egenskaperna hos det hydrofoberade dunet. Han kan ju ha ändrat sig sen dess, men faktum kvarstår att han fortfarande inte har det i sitt standardsortiment.

Själv har jag inte heller haft problem med att hålla mina obehandlade sovsäckar torra, men konsekvenserna av blöt sovsäck i kallt väder kan ju vara rätt dramatiska, så visst vore det skönt att slippa oroa sig för en sådan katastrof.

Men risken för nervätning är trots allt större för en dunjacka, så det kanske är mer motiverat med hydrofoberat dun i en sådan. Tänker därför ev. testa med jacka först.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Still Alive Minskat loft i dunsovsäck? Bo och sova 17
patbos Dunsovsäck för i-vändare? Bo och sova 14
HilleBilly komprimera dunsovsäck Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
hästtjejen Laga dunsovsäck? Bo och sova 5
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Jojosurf Compression utan att skada dunsovsäck? Bo och sova 5
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
jonkandonkan Dunsovsäck, 750 vs. 850 fill power Bo och sova 1
gusbo Caravan 1000 dunsovsäck 1kg Bo och sova 7
mikael.lundberg.777 Dunsovsäck Whiteduck 1500 från friluftsvaror Bo och sova 5
Mrtowle Billig dunsovsäck + liggunderlag Bo och sova 27
Friskus1 Tvätta dunsovsäck... Bo och sova 8
aventyrare69 Söker rymlig Dunsovsäck Bo och sova 3
Damberg Impregnera dunsovsäck med down proof? Bo och sova 1
Polarnatt Tips på dunsovsäck Bo och sova 12
flindra Eped downmat + dunsovsäck = jättevarmt? Bo och sova 43
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
tholi75 Sy din egen dunsovsäck? Bo och sova 6
dojjan77 Billingedalens dunsovsäck Bo och sova 5
nature4you.nu Dunsovsäck för män dvs. över medel längd Bo och sova 7
515442 Tvätta eller inte tvätta dunsovsäck Bo och sova 8
cotterskog Dunsovsäck? Bo och sova 6
rasja Membran i dunsovsäck? Bo och sova 5
mothesta Dunsovsäck? Bo och sova 5
duvillno Dunsovsäck(Mountain Equipment??) Bo och sova 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg