Jag har heller ingen egen erfarenhet av hydrofoberat dun och vet inte riktigt vad jag ska tro. En del höjer det till skyarna, andra är mer skeptiska. Läste nyligen en lång intervju (
tyvärr endast på polska) från 2013 med Roman Werdon, ägaren till Roberts, där han bl a beskriver äldre, inte så lyckade, försök att "impregnera" dun, hur en del producenter i och med övergången till EN-standard pressas till diverse tricks och anpassningar för att deras dun kortsiktigt ska få höga testvärden, men inte håller vad det lovar vid verklig användning, och varför den gamla brittiska (och liknande polska) standarden gav köparen en mer rättvisande bild.
Samt att han inte (2013) tycker att han i sina egna produkter kan/vill stå för egenskaperna hos det hydrofoberade dunet. Han kan ju ha ändrat sig sen dess, men faktum kvarstår att han fortfarande inte har det i sitt standardsortiment.
Själv har jag inte heller haft problem med att hålla mina obehandlade sovsäckar torra, men konsekvenserna av blöt sovsäck i kallt väder kan ju vara rätt dramatiska, så visst vore det skönt att slippa oroa sig för en sådan katastrof.
Men risken för nervätning är trots allt större för en dunjacka, så det kanske är mer motiverat med hydrofoberat dun i en sådan. Tänker därför ev. testa med jacka först.