Vad har ni för lösningar på att ha tre havskajaker på ett biltak?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
3 st kajaker på biltak
- Trådstartare avslutmedlemskap0904
- Start datum
Se till att du har ett räcke som är minst 120 cm. Med två pinnar alt en pinne och en vagga får tre kajaker plats. Kolla också tillåten taklast i bilens registreringsbevis. Några få bilar får lasta 100 kg men de flesta bara 75 och en del ännu mindre (Obs inkl räcket).
https://stockholmkajak.se/produkt/hoglastare/
http://www.dalarokajak.se/skumblock.asp
https://stockholmkajak.se/produkt/hoglastare/
http://www.dalarokajak.se/skumblock.asp
Har diskuterats tidigare. Bilens aerodynamik försämras och bränsleförbrukningen ökar speciellt om man kör fortare än 90 km/h. Fastare fjädring dvs en bil som tål hög totallast tål sidvindar och omfångsrik taklast bättre. När vi hade 4 kajaker på taket använde vi dubbla vertikallastare. Se www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=811089
Thure
Thure
Jag har normalt en Thule J-ställning på taket. Vill jag ha tre kajaker på taket kompletterar jag med en pinne från Eckla. Fungerar bra, men min bil är en av få som tillåter 100 kg taklast. De flesta har gränsen vid 75 kg, och då får man inte tre kajaker på taket, eftersom takställning och kajakhållare räknas med i vikten.
Takräck för 6 kanoter
Jag har gjort ett takräck för 6 st tävlingskanoter till min folkabuss, det får plats 6 st VKV Anita/ Måsen också, men det blir för tungt.
Kanoterna ligger på sidan, och det krävs en bil med rejält avstånd mellan takbågarna.
Jag har gjort ett takräck för 6 st tävlingskanoter till min folkabuss, det får plats 6 st VKV Anita/ Måsen också, men det blir för tungt.
Kanoterna ligger på sidan, och det krävs en bil med rejält avstånd mellan takbågarna.
Bilagor
En st höglastare med två kajaker i sidoläge. Den tredje liggande på skumblock. Brukar sällan vara några problem. Tricket är att sätta de yttre kajakerna långt ut, oftast rakt över lastrelingen/takinfästningen. Ger ofta minst svikt i lastbågen. Jämför med ensam kajak över mitten påbilen.
Intressant det här med maxlast. Fyra kajaker på en bil med 100 kg taklast. En kajak brukar väga mer än 25 kg och lastbågarna väger mellan 3-7 kg med höglastare och remmar. Så det flesta som har fyra kajaker kör med överlast. Eller motsvarande med tre kajaker och 75 kg.
På min gamla golf lyckades jag komma precis på 75 kg men då vägde en kajak 20,5 kg.
Intressant det här med maxlast. Fyra kajaker på en bil med 100 kg taklast. En kajak brukar väga mer än 25 kg och lastbågarna väger mellan 3-7 kg med höglastare och remmar. Så det flesta som har fyra kajaker kör med överlast. Eller motsvarande med tre kajaker och 75 kg.
På min gamla golf lyckades jag komma precis på 75 kg men då vägde en kajak 20,5 kg.
Föredrar kajakerna liggandes horisontellt. Med extra långa lasthållare och Thule kajakhållare får tre kajaker lätt plats i bredd.
Har valt bil med långa rails som möjliggör att lasthållarna placeras nästan 1,5 meter ifrån varandra. Då ligger kajakerna otroligt stadigt!
Har valt bil med långa rails som möjliggör att lasthållarna placeras nästan 1,5 meter ifrån varandra. Då ligger kajakerna otroligt stadigt!
Bilagor
Med extra långa lasthållare
Vilket fabrikat är lasthållarna? Hur långa?
Utskjutande last
Smart men kanske bör det markeras som utskjutande last i så fall (20 cm).
Kanske är det därför du har en boj?
Smart men kanske bör det markeras som utskjutande last i så fall (20 cm).
Kanske är det därför du har en boj?
Vilket fabrikat är lasthållarna? Hur långa?
Mina lasthållare är av fabrikat Thule och köpta på Mekonomen för kanske 10 år sedan (de hade en mängd längder). De här långa lasthållarna är gjorda i kraftigare gods än de korta.
Mina lasthållare är 2 meter långa och eftersom bilens bredd är 1832 mm så är de mer än väl godkända eftersom lasten får sticka ut 20 cm på varje sida.
På min tidigare bil hade jag fästen som klämde fast lasthållarna, men nu verkar standard vara att ha en slits på undersidan av lasthållarna där fästet sitter. Det innebar att jag blev tvungen att ta upp en ganska lång slits med vinkelslip.
Lång last som sticker ut mer än 1 m bakom bilen måste märkas ut. Min erfarenhet är att traditionella flaggor har svårt att sitta kvar men den röda bojen fungerar mycket bättre - och minst lika iögonfallande.
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg