• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

3-lagers GoreTex, small sizes

tjenis igen!

jo, har ocksa kollat pa north face, men de jackor jag hittat ar sa vintriga. jag vill nog ha en renare jacka, som passar sommar som vinter.

mountain equipments mirthil ar ganska sjysst.. ska checka den dar sidan, tack for det tipset!!

kul att veta att de rear tierra i sthlm... 1000000000 mil harifran!! ;o)

brallor skulle man ocksa behova, men det ar inte mest akut, det finns ju silvertejp!!!! =)

ha det!!

Sara

Grifone

Spanska storlekar ligger ca en storlek under de svenska. Kolla in mitt favoritmärke Grifone, hos t.ex http://www.barrabes.com Deras Latok Jkt (kort 3-lagers XCR) alternativt Approach Jkt (lite längre dito, med snölâs) är tvâ superplagg! Dessutom är pris/kvalitet-relationen oslagbar.

REI?

Du kan ju alltid kika på http://www.rei.com och se om dom har några roliga reor på ex Arcteryx... om du vet modell och storlek så kan du spara många tusenlappar jämfört med hemma pga låg dollar-kurs!

MVH /Calle

ang arcteryx...

Hej hej...

kan hålla med om att jackan är dyr...
men å andra sidan vart finner du annars
en så snygg, slimmad, praktisk, året runt-
användbar, kvalitetsfull produkt som du kan
ha ett bra tag (förutsatt att du inte missköter
den)???

Har nu haft min modell i snart ett år, den är lika
fräsch och ser knappt sliten ut trots HÅRDA tester!
Köper du en sådan modell (den som är lite grövre)
så lär du inte bli besviken (trots all pasta!!)

Lycka till!

Tierra

Jag är relativt liten själv - 160 cm (tre äpplen hög precis som någons beskrivna flickvän ovan).

Har kört med Tierra-jackor i många år nu och varit mycket nöjd. Just nu har jag en paclite-jacka som funkar finfint. Vandrar, åker skidor och utövar allt möjligt annat friluftsliv i den.

Men som sagt - prova dig fram i affärer tills du hittar nån som passar just dig. Och du - dyrast är absolut inte alltid bäst!!!

Lycka till!

SwedTeam jägarjacka modell dam -- ingen hit

Eftersom alla andra här hyllar sina jackor får jag väl kontra med motsatsen. Använder en SwedTeam jägarjacka, modell dam (huruvida den är 3-lagers vet jag inte), som jag köpte på Granngården förra året.

Alltså den duger väl. Men jämfört med vad den kostade så är jag inte så överdrivet imponerad. Den står emot vatten som den ska, men bara halvdant mot vind. Och den behåller vätan i utsidan av textilen, och kyler alltså efter en stunds vistelse i regn. (Kanske på grund av det "tysta" - och därmed mjuka materialet)
Och dessutom är den irriterande kort i ärmarna! Annars är jag - som också är "tre äpplen hög" (var i hela friden kommer det uttrycket ifrån?) och dessutom inte trådsmal - van vid att allt man klär sig i har för långa ärmar...
//De tillhörande byxorna var däremot som vanligt för långa (men drar man åt remmen nedtill är det OK, och de håller emot vätan från blötmarker riktigt bra - i kombination med motsvarande kängor).

Så jag lyssnar noga på era tips, nästa gång jag har råd att köpa ny jacka ska jag leta lite mer noggrant!

Haglöfs Heli Q Jacket

Jag har en Heli jacket från Haglöfs, den finns i tjejmodell. Själv har jag den i Small, och den är helt perfekt, är dock bara 2 lagers, men det räckte gott och väl för mej. Använde jackan under tre månader i alperna.
Synd om du är i Frankrike, kanske inte har så mkt haglöfs där....
Lycka till med köpet!

Det blev en...

Arcteryx Beta AR till slut. Fick den till ett ganska bra pris, och då det var den jag trivdes bäst i av de jackor jag testade var beslutet ganska lätt endå. Har använt den ca 70 dgr hittills, och den har hållit mig varm och torr! Ärmarna och huvan är jag jättenöjd med! Tycker ibland kragen kan vara lite hög, men det är oftast bara då hela jackan är lite overkill, då man klarar sig med något lättare egentligen.

Fick betala nästan 3500 för den, och det tycker jag den kan vara värd!

Hälsningar Sara

haglöfs

hej! jag har haglöfs helium q jacket. en alldeles utmärkt jacka som inte är hård även fast det är en 3-lagers gore tex. värt att kolla!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg