2p tält

Hej!

Jag har kollat runt lite på olika tält och har några frågor som mer bevandrade inom ämnet gärna får komma med synpunkter på.

1, Om syftet med tältet är att det främst ska fungera vid vandringar, skidturer och andra liknande aktiviteter runt om i världen, borde jag då satsa på ett kupol eller tunneltält?

2. Jag har fått upp ögonen för Hillebergstälten (bla Allak och Kaitum) men inser att de är lite för dyra. Vad har vi för matchande alternativ?

3. Vilken vattenpelare vill en ha på ett "bra tält"?

4. Jag tänker mig att jag ska kunna använda tältet året om ovavsett väder och vind, vara gjort för 2 personer och vara lätt att sätta upp, påverkar det valet mellan tunnel och kupoltält?

5. Vad är mer bra att tänka på kring tältköp?

Vänligen

Linus

2 Helsport, Arctic Alpine Design (nortstar), Bergans, brukar nämnas, men det finns många fler...

3 Tror att tältdesign och sömnandsarbete är mycket viktigare än siffrorna på tältväven. Kan lätt tänka mig att sova i ett tält med "bara" 2000 mm vattenpelare på duken. =)
Vill nog helst ha lite mer i botten... Till tältbotten används oftast en PU-belagd väv (mer stick-tålig än silnylon), och eftersom PU är hydrofil kan den att bli lite fuktig genom om man tältar där det är väldigt blött, men några pölar ska det inte bli... dom läckor i tält jag varit med om har berott på dåliga sömmar (typ rusta), hål i väven, eller gamla tält där PU-beläggningen lostnat. såå, om man satsar på en erkänd tillverkare, och folk inte verkar ha problem när men läser recensionerna så skulle jag känna mig lugn...

4 just dom kriterierna, nej. det finns tält av båda designerna som uppfyller dom kraven.

5 Hur ska du använda det, och framförallt, hur ska du använda det mest? Det är en kompromiss... Hur mycket ska du tälta på vintern/ resp sommaren? vad menar du med vinter? Hur mycket ska du bära på tältet? vikt? På vintern, eller om jag inte ska bära på tältet vill jag ha ett rymligt tält som jag kan laga mat inne i om det är kasst väder. Om jag ska bära tältet tycker jag inte det är värt att släpa på den extra vikten som den stora absiden ger, utan föredrar ett mycket mindre.

Tältets märke är inte den springande punkten utan hur vandraren slår läger. Kortare tält brukara vara lättare liksom tunnelkonstruktioner.
Att studera hela marknaden brukar vara ett projekt som bör tas om med aktuella modeller innan man bestämmer sig.
Sverige är en liten tältmarknad.
go tur

Jag har sneglat lite på habitat-tältet som finns på packalätt. Det är väl egentligen inget 4-säsongers men verkar smutt att ta med och poppis i nya zeeland och där på den sidan av bollen.

Här kommer några tankar:

1. Båda tälttyperna fungerar för ditt syfte, normalt tål ett kupoltält snölast bättre än tunneltält, men det finns även tunneltält som är mycket beprövade i vinterexpeditioner, ex Hilleberg Nammatj, Keron etc. GT absiden är otroligt användbar både på vandring sommartid såväl som på vinter, där regerar tunneltälten. En definitiv fördel anser jag sk skandinavisk design är, dvs ytter- och innertält är sammankopplade och reses samtidigt.
2. Som tidigare nämnts, bra alternativ är Bergans, Helsport, Fjällräven, Hilleberg (förutom de du räknat upp rek jag att du tittar på HB Nammatj 2GT / 3GT).
3. Välj ett tält som är beprövat så är det en garanti i sig för att det är tätt. Var uppmärksam på att vattenpelaren är lite av ett marknadsföringstrick då det finns olika metoder att testa detta. Själv föredrar jag tält med yttertält i silikoniserad väv före PU belagd då de brukar ha en längre livslängd. Välj inte tält med för tunn tältbotten, det är där de nöts fortast och ganska oskönt med blött i tältet bara för att marken var regnvåt när man reste tältet;)
4.För sommarbruk fungerar ett 2p tält fint för två personer, med GT absid får man även bra utrymme för packning, våta regnkläder, kängor och matlagning under tak när vädret inte är på bästa humör. För vinterbruk kan man överväga ett 3p tält för två personer pga bylsigare packning etc. Ett tunneltält är oftast något snabbare att resa än ett kupoltält.
5. Ventilation, vikt, insektsskydd, ligglängd, plats för packning+matlagning, sitthöjd mm. Prioriteringen mellan egenskaperna måste du själv göra.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg