24 timmar på 25 liter

GustavOh; sa:
nermander; sa:
Tycker inte volymen på packningen spelar så himla stor roll. Bär man mer på kroppen/i fickorna så blir packningen mindre, men när det blir varmt kanska man vill lätta lite på klädseln och var ska man då göra av grejerna om ryggsäcken redan är knökfull?

Men då spelar volymen roll, ju. ;-)

:) o, men det jag menade var ju att det finns inget självändamål med att trycka ner sakerna i en 25-literssäck, bättre att få med sig 40 liter i en 60-literssäck om det inte väger mer.

nermander; sa:
:) o, men det jag menade var ju att det finns inget självändamål med att trycka ner sakerna i en 25-literssäck, bättre att få med sig 40 liter i en 60-literssäck om det inte väger mer.

Mer än för att se hur det funkar förstås. Det var ju så tanken uppstod...
För mig har det liksom alltid varit packutrymmet som satt stopp, inte vikten. Detta (nästan) oavsett storleken på rygga.
På det sättet blir "Jag får bara använda en 25l-rygga" kanske en roligare utmaning än "Jag skall packa så lätt som möjligt."

Att det blir lättvikt på köpet är ju bara bra...

Re: Re: 100 km i 24 h

nermander; sa:
Smärta? 100 km på 24 timmar blir lite mer men inte mycket. Varför skulle det uppstå nån smärta på grund av det? Det är ju bara en lång rask promenad?

När man snackar asfaltsvandringar (som Nijmegen, 16 mil på 4 dar) brukar man säga att vem som helst kan gå 2 mil när som helst; att den tredje milen på sin höjd är "jobbig"; men att det är under fjärde milen som det börjar hända konstiga saker (skavsår på ovansidan av fötterna etc) även om man har ingångna skor, fötter och kroppar.
Så på tio mil finns det nog bra möjligheter för just smärta. Men det låter kul.

malindo; sa:
nermander; sa:
Jag var ute i helgen och "träningsvandrade" med min 6-åriga dotter, vi gick väl totalt 1,5 mil

Wow, hur lyckades du med det? Inget gnäll under vägen?

DET har jag inte sagt:) Visst var det en del gnäll, men det var ju som sagt var lite tanken med det hela. Ville få koll på hur det funkade. Vi ska knata en bit (vet inte om det blir hela eller bara nån kortare bit) av etapp 11-12 (tror jag det är, biten mellan Marma och Gävle) på Upplandsleden i sommar hade jag tänkt och ville kolla vad vi kan hålla för tempo och om hon orkar gå så långt.

GustavOh; sa:
För mig har det liksom alltid varit packutrymmet som satt stopp, inte vikten. Detta (nästan) oavsett storleken på rygga.

För mig som vägt 60 kg sen jag var i tonåren (jag är 35 nu:) så har det alltid varit vikten som varit problemet. Min gamla Alaska rymmer klart mer än jag orkar bära, särskilt med ramförlängare och en extra packpåse på (då har jag närmare 120 liter packvolym....).

Det är därför jag intresserar mig för ultralätt. Att vandra med 50%-60% av kroppsvikten på ryggen är ingen höjdare, klart trevligare att ha 10-15% av kroppsvikten på ryggen.

100 km på 24 timmar

låter kanske inte så farligt... i teorin. Men det är banne mig ingen barnlek att göra det med packning... Särskilt om man tänker sig under "fältmässiga" förhållanden. Att klara det är en sak... att klara det och njuta av det en helt annan :)

/Niklas

100 km i 24 h

Ja, det gäller just om att tåla smärta. Efter 50 - 70 km på hård underlag får man säkert smärtor på ben, även om man inte fåt skavsår. Alla berättelsen jag har hört och läst om dessa marscher har varit besvärliga under de sista två tre - mil. De värsta är, om man får skavsår på grenen. Det kan man förebygga genom att smörja eller talka grenen eller genom att lägga Kerodex på grenen. Kerodex år en någon sorts "kemisk handske", man smörjer med Kerodex, som sen bildar en tunn membran på hudet.

Farten behöver inte vara så hög, bara 5 km i timmen och en liten paus efter varje timme... låter enkelt. När den första har gjort marschen, skulle det vara roligt att höra hur det gick.

Re: 100 km i 24 h

mek; sa:
Ja, det gäller just om att tåla smärta. Efter 50 - 70 km på hård underlag får man säkert smärtor på ben, även om man inte fåt skavsår. Alla berättelsen jag har hört och läst om dessa marscher har varit besvärliga under de sista två tre - mil. De värsta är, om man får

Men är det inte mycket så att den där typen av marcher lockar "macho-typer" och för dem är det TUFFT att det gör ont? Jag menar, ska man gå en sån där grej borde man väl träna lite innan t.ex.? Och då borde man ju i alla fall veta var det finns risk att det gör ont och kunna förebygga?

Och om nu hårt underlag är problem får man väl se till att ha sulor/skor som kompenserar för det?

100 på 24

Hmmm.
Nja tio mil på ett dygn låter inte helt lockande. Då får jag nog ympa in ett extra pannben, eller två. (Typ en dum vadslagning...)

Jag undrar vilket tempo som är optimalt för 100 på 24?
Är det bättre att hålla högre tempo, för att kunna lägga in mer rast, eller är det bättre med en jämn lunk?

På den distansen är det väl som sagt förslitningsskador som är faran. Risken borde minska om man håller omväxlande tempo. Belastningen fördelas väl olika beroende på hur man tar ut stegen.

ja har provat nått liknande.

Gjorde en vadslagnings joggning på sörmlands leden 130km på 24 timmar . Det behövdes bara en säck på 8 liter. Det gick åt rätt mycket Comped+Tejp och i slutet så vågade jag grinandes , inte ens ta av mig skorna. Hepp!!

Sammanfattat så va det inte värt det !!

Men vad gör man inte med ett stort Ego ,större kaxighet
och allra störst, ett enormt prestations behov/komplex.
Mors RK

25 liter inga problem...

Om du tittar på olika former av bergsmarathon springer de flesta med ryggsäckar runt 25 liter och då är man borta ca 24 timmar och både osver i tält och äter bra mat.

Låt mig här ge ett exempel på packning som får plats i min 27 liters ryggsäck.

Sovsäck: Robert outdoor (dun, extrem -7) 700g
Tält: Supair (dyrt...finns andra bättre alt) 900g
Kök: MSR Pocketrocket 90g
Gas: 1 st tub
Kastrull: Trangia 1 liter
Liggunderlag: tunt avkapat 130 cm långt
regnkläder: tunn anorak, tunna byxor (lite blött får man räkna med)
Förstärkninsplagg: tunn fleece (alt dunväst)
Övriga kläder: extra underställ, sockor, vantar, mössa

Mat: lunch energikakor och sportdryck
Middag Torkad köttfärs med tacokrydd och tacochips
Frukost Gröt med pulvermjölk och torkad frukt
Lunch energikakor och sportdryck

Om man håller lägre tempo går det utmärkt att byta ut enegikakor mot ex. nyponsoppa ocg kex.

Hux flux är det inga problem att befinna sig ute i 24 timmar och må bra hela tiden med en så lätt ryggsäck som möjligt. Är man två pers kan man dessutom dela upp de tunga delarna på två..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vickanvickan Hållbara/Långlivade märken på skaljackor Utrustning allmänt 8
MarBe Hur packa sovsäck på effektivast sätt? Utrustning allmänt 15
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 9
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg