2007 klart, 2008 planeras!?

Mina planer för år 2008:

1) Skidåkning i Riksgränsen till påsk

2) Vandring på låglandsleder i Västerbotten

3) Vandring ev i Jämtland

4) Vandring i Pyreneerna

5) Och många cachingturer lite där och där

Jonas

2008:

1) Vandring i Patagonien, Mars
2) Göteborgsvarvet, Maj
3) Stockholm Maraton, Maj
4) Vandring i Jotunheimen förhoppningsvis blandat med lite toppbestigningar, Juni-Juli

Bubblare:
5) Vandring i Alperna (ännu ospec)
6) Bestigning av ngn 5000+ topp
7) Vandring Nya Zealand eller Island

2007 var lätt att svara på!
Maj: 3 dagar på Östgötaleden, övningstur
Juni, början juli, två turer i Pyreneerna, 16 resp. 5 dagar.
Juli slutet: Dovrefjell+Reinheimen, 7 dagar
Augusti, slutet+ ngn dag i september: Modane- Runt Mt thabor i Frankrike, genom Val Troncea i Italien-Oulx, 11 dagar.

2008? Har funderat vagt på ett par skotska turer i maj. Svårt när man inte alls är förtrogen!
Ogillar också att resa med returbiljett.

VIll göra en vända i Alperna och en i Pyreneerna. Blir alpturen sent på säsongen kan det vara dags för återbesök i Östalperna, där jag inte gått sen c:a 1993. Valmalenco? (senaste besök 1991). Le Orobie, Bergamos alper (senast 1992)? Varsin sida av Valtellina, m a o.

Men jag är på intet vis färdig med Väst!

Pyreneerna, vill fortsätta göra kortare turer med helst varenda natt i tält. Fjolårets nio dagar i och kring Andorra var kanon! Fast efter fem somrar börjar det bli ont om ideer.
Hoppas iaf som pensionär kunna utnyttja den fantastiska årstiden i skiftet augusti/september.

Fjäll? Inte varit norr om Polcirkeln sen 1998, och kan hela Sydnorge från Finse till Trollheimen. Kunde kombinera Vindelfjällen (utanför lederna, enligt Grundsten), Ranafjellene, Saltfjellet och via Sulis mot det inre av Padjelanta. Sverige, minsann, mitt åttonde land,
där jag gått mindre (12 dagar) än i Andorra (mest, förstås; Italien, Frankrike och Norge).

Planerat 2008:
  • Vasaloppet
  • Vätternrunt
  • Göteborgsvarvet
  • Kilimanjaro
  • Cykla runt Island

Allt är spikat förutom cyklingen runt island, men jag tror nog att den skall hinnas med också!

Planer 2008 so far:

Kortvecka Alperna februari
Vecka 10 jämtlandsfjällen, premiära äldsta barnet i skidbacken (snart 4 år)
Tredagars vintertur mars jämtlandsfjällen
Sen vårvintervecka Åre, Hemavan el. Riksgränsen beroende på snöläge
Lidingöloppet under tre timmar.

avslutad210712

Gäst
Planerna för 2008 är:

En kort hösttur på 4 dagar runt omkring Kårsavagge.

Så var planerna för 2008 avklarade.

Lite kanske någon tycker men den tur som är inplanerad skall jag vara sammanhållande för i vår lokala STF-avdelning och allt annat beror på hur jag gör med ett eventuellt byte av jobb som skall avgöras nästa vecka. Går jag från statlig tjänst till privat så innebär det också att jag går från förskottssemester till eftersskottssemester vilket skulle medföra 0 semesterdagar till sommaren :-(

Går jag från statlig tjänst till privat så innebär det också att jag går från förskottssemester till eftersskottssemester vilket skulle medföra 0 semesterdagar till sommaren :-(

Off topic nu men är det inte ofta så att man samlar semesterdagar för arbetad tid från april till april eller så, så att du hinner få ihop åtminstone några dagar innan sommaren (förutsatt att du börjar arbeta under våren)? Precis noll semesterdagar borde vara ett osannolikt gränsvärde, men om det är sant så får jag såklart beklaga :)

Off topic nu men är det inte ofta så att man samlar semesterdagar för arbetad tid från april till april eller så, så att du hinner få ihop åtminstone några dagar innan sommaren (förutsatt att du börjar arbeta under våren)? Precis noll semesterdagar borde vara ett osannolikt gränsvärde, men om det är sant så får jag såklart beklaga :)
Avtalsfrågor är inte riktigt min tekopp, men så mycket vet jag att du som nyanställd alltid har rätt till ett antal semesterdagar. Problemet är att de kan vara obetalda...

Januari-April småturer här i Norge, bara nästa helg halvplanerad. Annars som det kommer.

Maj Nepal, Lukla-Island Peak-EBC, det enda riktigt planerade. Eller biljett är köpt. Inte så mkt annat...

Juni-Juli Förhoppningsvis nån vecka i svenska sommarfjäll, paddling nånstans... (och Wacken, hehe, här är också biljetten införskaffad)

Augusti-December DRÖMMER och hoppas det blir vågsurf å plugg nånstans. Helst där det är varmt. Men det är ju lääääänge kvar tills dess!

/Ylva, världens mest oplanerande människa. Eller impulsiv och ombytlig...

2007 var för mig ett premiärår för frilufsandet.

3 dagar skidtur i Haparanda skärgård
Första turen ensam.
Jag lärde mig vindsurfa i juli.
6 dagar fjällvandring i Abisko
Jag försökte få donera en njure.
1 månad på norsk fiskebåt

2008; Det känns helt toppen för det kommande året, har funnit mig en frilufsande flickvän!
Färdigställa den pulka jag håller på att snickra (och den ska med ut på tur i vinter)
Ska börja jobba i pappas företag som svetsare.
Hemavan - Ammarnäs på skidor på sport eller påsklov. 6 dagar?
Skidtur längst kusten hemmifrån mig hem till tjejen, 3 dagar?
Har tänkt göra en tur på skidor kring abisko eller däromkring senare på vårvintern.
Det var tal om islandshästar kring Ammarnäs..
Och kanske en ny tur i haparanda skärgård på skidor?

Sen kommer sommaren ;) Men där är det rätt öppet än så länge!
Har funderat på att köpa en kajak..
Och så ska jag nog åka och jobba på fiskebåt i norge en månad kanske typ i maj-juni..
Äventyr och fjällfiske kanske en vecka i tärnafjällen?
Är sugen att åka och vandra i Norge i saltfjället/svartisen nationalparken..

2007
  • Stensdalen (3/2-9/2)
    Stugvärdskurs.
  • Kebnekaise (18/2-6/5)
    Säsongsarbete på Kebnekaise fjällstation. Under lediga perioder hann jag med ett antal dagsturer samt fyra olika längre fyradagarsturer.
  • Sarek (25/7-2/8)
    Vandring genom Sareks nationalpark, den mer eller mindre klassiska vägen Ritsem-Ruohtesvágge-Skárjá-Basstavágge-Sitojaure-Saltoluokta. Mycket regn, men också mycket fina vyer mellan varven!
  • Såmmarlappa (13/8-11/9)
    Stugvärdsuppdrag i Kvikkjokksfjällen (Tarradalen). Myggen höll precis på att klinga av och gästantalet var långt ifrån oöverstigligt. Många dagsturer hann det bli också.

Nyår 2007-2008...

...spenderades i och mellan de öppna stugorna i Vålådalsområdet. En femdagarstur som snart kommer i rapportform.

2008
  • Nallo (8/3-1/5, plus resdagar)
    Nytt stugvärdsuppdrag i en stuga som är hett eftertraktad och omtyckt, både bland stugvärdar och gäster av alla slag. Omgivningarna är särdeles imponerande och minner snarast om bergskedjor bortom vårt land.
  • ???
    Sedan vet jag inte riktigt. Troligtvis blir det något stugvärdsuppdrag i sommar också, men var/hur/när är än så länge oklart. Beroende på hur detta kommer att ligga blir det säkerligen också någon längre vandring åt något håll. Det ger sig nog.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg