Jag förstår nog inte vad din fråga är. Det här är dom frågor jag hittar i dina inlägg:
Den som anordnar äventyrsbanor borde naturligtvis få ta betalt för det jobbet, men kan det spilla över på och inskränka Allemansrätten?
Det verkar som att Allemansrätten är ordentligt hotad? Någon som vet hur länge de har velat ta ut denna avgift? Finns det redan i fler naturreservat?
Du kan inte hålla med om att det skapar en konstig situation?
Kan du tala om för mig vilken fråga du avser så skall jag svara efter bästa förmåga. (Den fråga jag svarat på är den sista frågan och där skriver jag: "Jovisst är det konstigt men så är det.")
För att klargöra min inställning, så att vi inte kommer in i en onödig diskussion, så vill jag påpeka att jag en mycket stor motståndare till att sådant som ingår i Allemansrätten avgiftsbeläggs i smyg. Så är t.ex vandring i Glaskogen inte något som skall vara avgiftsbelagt.
Däremot begär jag inte att alla andra skattebetalare skall finansiera båtar, vindskydd, öppna stugor, utedass och ved för att jag skall kunna utöva min hobby!
Jag är givetvis glad och tacksam för att man i min hemkommun gör det men det är inget som jag tycker mig kunna kräva av dom.
Som en ytterligare information kan jag nämna att delar av Allemansrätten oftast är satta ur spel av dom regler som gäller i Naturreservat/nationalparker så inom sådan områden kan man inte stödja sig på den (oskrivna) lagen,