2000:- för att vandra i bla Vålådalen.

Var i Ottsjö och stack till en led med familjen efter ett hastigt infall. Blev både förvånad och lite irriterad över den infon som fanns där. Gjorde ett ärligt försök att betala men fick inte det att fungera. Blev inte så sugen att återkomma då man är van att naturen är gratis överallt.

Nu börjar vi se resultatet av Coronas följder med ökat tyck och fel folk i fjällen, på grund av nedskräpning och ökat slitage planeras en avgift för att vandra i Södra Årefjällen och Vålådalen bland annat.
I nuläget "frivillig" då det i nuläget saknas lagstöd att kräva den.

Är det måne rent av Allemansrätten som vi så smått börjar se skjutas i sank ?

Visa bilaga 36488
SVT Text - Sida 119
Jag undrar hur pengarna kommer att leda till att nedskräpning minskar samt att slitaget minskar.

Det är viktigt att angripa problemet från rätt håll. Det är numera många fler som vill vara ute i naturen vilket leder till en ökad belastning på alla möjliga sätt. Marken slits av att fler vandrar. Nedskräpning ökar, men det beror på att folk inte tar med sig skräpet tillbaka, och det är väldigt konstigt tycker jag. Jag, liksom de flesta antar jag, anser att man ska ta med sig skräpet tillbaka.

Frågan är om man vill begränsa antalet som vandrar? En avgift blir ju självreglerande då beloppet är rejält.

Skräpfrågan borde vara enklast att hantera. Jag anser att det ska finnas möjlighet att lämna sitt skräp på lämpliga platser, men vandraren i mig säger att "det man tar med sig ut på vandringen tar man med sig tillbaka".

Ett tråkigt exempel på slitage är vid Blanktjärnarna, där den känsliga naturen inte tålt belastningen från besökarna.

Allemansrätten är helt unik, och vi behöver värna om den. Det vore trist med förbud. Avgifter...på vilket sätt, hur mycket, hur ska de användas mm?

Frågan är mer komplex än att säga att man ska ta med sig skräpet hem.

Hur minskar man slitaget i känsliga områden? Det är glädjande nog många som är ute i vår fina natur. Jag hoppas att det även är så i framtiden.

Men det här måste vi ju protestera mot! Dags att skärpa och lagstifta om allemansrätten så att det blir uppenbart att sånt här inte är ok! Förbjud avgifter uttryckligen, helt enkelt, så blir det inget tjafs! Men politikerna verkar vilja motsatsen. Hoppas att ingen betalar! För är det folk som gör det kommer det att bli obligatoriskt inom kort.

Blir det för mycket slitage får man väl stänga av områden tills de återhämtar sig. Det känns mer ok för mig än en avgift som inte verkar gå till någonting annat än markägare som drömmer om en massa pengar.

Senast ändrad:
Man får ju än så länge inte ta betalt för att folk ska bada vid en brygga, t.ex. Alla får bada var som helst, om det inte finns hus i närheten, och lägger man ut en brygga så får man liksom finna sig i att folk använder den. Det gällde skidspår också förr i världen, men det gick ju snuskigt enkelt att ändra på.

Men det här måste vi ju protestera mot! Dags att skärpa och lagstifta om allemansrätten så att det blir uppenbart att sånt här inte är ok! ...
Håller med om att vi måste protestera mot såna här företeelser men tror vi ska vara försiktiga med att kräva att lagstifta om allemansrätten, utan att för den delen ha något konkret jag kan referera till. Allemansrätten är bra som den är och det finns stöd i den som gör att avgifterna inte är tillåtna redan så inget behov finns för att ändra eller lagstifta i den.

Tillägg:
I länken @Picea skickade så står det " I naturreservat bör man vara försiktig med att ta ut tvingande avgifter. " visst inget förbud men ändå. I längden så skrämmer det nog bort turister och organisationer som är beroende av dem kommer då drabbas hårt.

Senast ändrad:
Man får ju än så länge inte ta betalt för att folk ska bada vid en brygga, t.ex. Alla får bada var som helst, om det inte finns hus i närheten, och lägger man ut en brygga så får man liksom finna sig i att folk använder den. Det gällde skidspår också förr i världen, men det gick ju snuskigt enkelt att ändra på.

Du får lägga till och bada från annans brygga som inte ligger nära hus/tomt SÅVIDA inte ägaren själv vill nyttja bryggan, då har hen företräde, vilket väl är helt rimligt. Bygger jag en brygga med rätt tillstånd (inte tomt/husnära) så vill jag ju använda den när jag vill, men andra får använda den då jag inte själv nyttjar den. Det känns rimligt tycker jag.

/Patrik, bryggägare (inte husnära), från vars brygga ibland tonåringar från området fiskar och det är helt ok för mej. Ska jag ut med båten eller kajaken väntar de några kast och fiskar vidare då jag gett mej av. Bara bra att lite skötsamt folk som visar närvaro och gör det obekvämt för busar som förgäves letar bensin

Eller kanske inte!

https://www.naturvardsverket.se/Mil...-omrade/Allemansratten/Avgifter-for-skidspar/

Jag har alltid misstänkt att spåravgifterna faktiskt är frivilliga!

Avgifterna måste inte vara frivilliga om de är anlagda i anläggning. För att göra det enklare att förstå så får man inte fritt och gratis campa på en fotbollsplan eller golfbana, eller ens besöka den vid tävling då det är en anläggning. Om någon anlägger skidspår i naturen med hjälp av konstsnö, pistmaskiner osv så är min tolkning att skidspåret anses som en anläggning och kan avgiftbeläggas, men åker du bredvid spåret i skogen/på myren så är det avgiftsfritt enligt allemansrätten.

Vad som biologiskt anses vara natur är inte nödvändigtvis detsamma som natur i juridsk mening.

Det svåra är gränsdragningen mellan anläggning och natur. En golfbana och fotbollsplan är lättare att förstå som anläggning men om en stig plötsligt har en spång eller snickrat cykelhopp - blir hela stigen så en anläggning eller bara den människosnickrade delen?

Jag tror att vi inom några år kommer att få prejudikat (domstolstolknign som ska ses som juridisk praxis) på vad som anses vara anläggning och inte, när det omges av natur i allemansrättens mening.

Tycker det blir än mer komplext då någon bedriver komersiell verksamhet på annans mark (t ex guidning) med hänvisning till allemansrätten och utan ersättning till markägaren. Någon kan få sin mark väl sliten av upprepade besök. Finns det inte ett rättsfall rörande forsränning kring detta?

/Patrik

NV tolkade anläggning som nåt som används för tävling och träning och inte sällan är inhägnade. Det skulle jag ta fasta på och rättfärdiga min nöjesåkning. Tävling och träning är inget för mig.

I slalombacken betalar man för att nyttja liften - inte för att åka i backen, för där gäller allemansrätten.

Tycker det blir än mer komplext då någon bedriver komersiell verksamhet på annans mark (t ex guidning) med hänvisning till allemansrätten och utan ersättning till markägaren. Någon kan få sin mark väl sliten av upprepade besök. Finns det inte ett rättsfall rörande forsränning kring detta?

/Patrik
Detta!
Undrar hur stor del av slitaget på naturen som kommer av komersiell verksamhet?
Inte rimligt att markägare (som äger skog och mark i ekonomiskt syfte, oavsett vad man tycker om det) ska upplåta gratis möjlighet åt andra att tjäna pengar.

Gällande avgifter i övrigt håller jag med flertalet här, allemansrätten är stark.

/P

Det verkar ju riktigt vansinnigt om man kan ta betalt för en tjänst t.ex guidning och sedan begära att få utnyttja någon annans egendom gratis (med hänvisning till allemansrätten) för att genomföra leveransen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
blastlast Toppbok Áhkká 1926-2000 Fjällvandring 22
plaskdaja Alla Sareks 2000 toppar på en dag ? Fjällvandring 9
donga Berg över 2000 meter i Sverige? Fjällvandring 3
migael Vilka 2000+ toppar i Sverige? Fjällvandring 11
MadIce Sarek 2000+ toppar? Fjällvandring 2
2000 meters bestigningar i Sarek Fjällvandring 9
Franz Toppar över 2000 meter Fjällvandring 1
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 14
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg