Hej! Har ännu inte skaffat någon vintersovsäck, men tänkte mig ändå ut över en natt för att få uppleva tältning under lite kyligare förhållanden. Planen är att använda två sommarsäckar och att stoppa den ena i den andra. Tänker jag helt fel eller kan det funka isoleringsmässigt? Har testat inomhus och praktiskt verkar det funka hyfsat. Den ena säcken är en Haglöfs som brukar funka ner till kanske några plusgrader på sommaren och den andra säcken är en tunnare och "lösare" sovsäck som jag bedömer skulle kunna vara trivsam i temperaturer ner till kanske 10 plusgrader. Antagligen kommer temperaturen gå nedåt en 10 minusgrader. Förmodligen sover jag i ullfrotté, kanske med någon ytterligare förstärkning. Ev. med balaklava på. Har ullfrotté med såväl 200 g/m2 som 400 g/m2. Ska ha dubbla liggunderlag. Uppblåsbart bättre än ett "vanligt"?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
2 sommarsäckar = 1 vintersäck?
- Trådstartare fnöskticko
- Start datum
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=41413
Det är fan ta mej inte raketforskning det där, som en del vill få det till. Är det tjockt så är det varmt. Komprimerat loft, snedställda sömmar som kommer i otakt med värmekoefficenten och hejsåhåsan. Pliiiis.
Det är fan ta mej inte raketforskning det där, som en del vill få det till. Är det tjockt så är det varmt. Komprimerat loft, snedställda sömmar som kommer i otakt med värmekoefficenten och hejsåhåsan. Pliiiis.
fnöskticko; sa:Hej! Har ännu inte skaffat någon vintersovsäck, men tänkte mig ändå ut över en natt för att få uppleva tältning under lite kyligare förhållanden. Planen är att använda två sommarsäckar och att stoppa den ena i den andra. Tänker jag helt fel eller kan det funka isoleringsmässigt? Har testat inomhus och praktiskt verkar det funka hyfsat. Den ena säcken är en Haglöfs som brukar funka ner till kanske några plusgrader på sommaren och den andra säcken är en tunnare och "lösare" sovsäck som jag bedömer skulle kunna vara trivsam i temperaturer ner till kanske 10 plusgrader. Antagligen kommer temperaturen gå nedåt en 10 minusgrader. Förmodligen sover jag i ullfrotté, kanske med någon ytterligare förstärkning. Ev. med balaklava på. Har ullfrotté med såväl 200 g/m2 som 400 g/m2. Ska ha dubbla liggunderlag. Uppblåsbart bättre än ett "vanligt"?
Intuitivt känns det som en rimlig kombination vid minus 10. Borde inte vara några problem. Se till att ha fleece eller andra förstärkningsplagg nära till hands om det skulle bli kyligt under natten.
Vi kan avsluta tråden här...
OK, jättetack för svaren! Länken till tråden ovan är väl egentligen helt tillräcklig som hjälp (och även svaren här förstås!). Så den här tråden behöver väl inte bli längre än så här. Tack!
OK, jättetack för svaren! Länken till tråden ovan är väl egentligen helt tillräcklig som hjälp (och även svaren här förstås!). Så den här tråden behöver väl inte bli längre än så här. Tack!
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg