!
Fantastiskt, detta måste vara Utsidans rekord i trådarkeologi! Troligen mitt allra första inlägg här
Det blev inget tältköp den gången, vi hankade oss fram med (beroende på omständigheter) vårt gamla ryggåstält, diverse lån och (i snällare klimat) det extremlätta Sup´air - enskiktstältet av fallkärmsväv, tänkt för multisportare och bergsmaratonlöpare.
Många år senare blev jag ändå med ett Helsport-tält med sidoingång, nämligen Ringstind 1-2 Superlight, och kan bara konstatera, att det hade varit det bästa svaret på mina behov år 2000, dvs för en vuxen + ett litet barn.
Tältet har just den arkitektur som uppskattas/efterlyses av både mig och Elvah, men är kännbart rymligare än Akto, trots att det väger mindre. Sexåringen från år 2000 är nu en fullvuxen kvinna, som ibland lånar tältet för turer med pojkvännen, så det duger även åt två unga entusiaster, förutsatt att de gillar varandra
Numera finns flera tillverkare i olika prisklasser (Exped, Vaude, Nordisk, Terra Nova, Vild Country, delvis Tarptent m fl) som har lätta tvåmanstält med sidoingång (jag förutsätter "ytter först"-uppsättning, annars finns det fler amerikanska modeller).
Finns även modeller med två ingångar/absider, men då i det litet tyngre segmentet. Som (numera) ensamvandrare har jag släppt på det önskemålet, men är man två vuxna som är beredda att dela på några hundra gram extravikt för att få det riktigt luftigt och rymligt, så kanske Expeds
Mira II HL eller
Venus II UL kan vara fina alternativ. Bägge går att sätta upp med yttertält först, om man använder resp. tillhörande footprint.