Jag kan saga det eftersom vi rakade ut for ganska manag incidenter och klara ut alla snabt och enkelt.
Intresserad av att hora mer hur man loste det? VIlka typer av incidenter?
@Henriko: Knutar okar friktionen och hjalper till att satta halt i systemet. Man anvander dem fordelaktigt nar glaciaren ar "blot", dvs sno och slask, och inte sa mycket vid "torra" glaciarer. Att satta halt i systemet om man ar sjalv gentemot tva ar betydligt svarare och da vill man ha all extra hjalp man kan fa.
@plaskdaja: Om den som trillat ned inte kan ta sig upp for egen masking (egentligen varsta kombinationen) sa ar jobbet mer eller mindre detsamma oavsett om man ar tva eller sjalv? Satta halt pa systemet, tillfalligt ankare, ta sig ur systemet, ordna till en ordentligt ankare och avslutningsvis gora en anpassad hissanordning. Vi har ovat detta ett flertalet ganger och fungerar faktiskt aven i praktiken?
MEN, som alltid sa finns det inga givna regler att folja! Det ar battre att lara sig grundprinciperna for vad man bor gora och sedan far man anpassa sig till varje situation? I omradet dar Mr Falt varit sa kanske det ar battre att ga fler i replaget gentemot om jag befinner mig pa en glaciar i alperna? Jag forstar hans poang men haller inte med om att man gor samma sak i alla omraden.