2 eller 3 par

3 eller 2 par

Hej
Bra och givande diskussion.
Håller med att allt över 4 kilo och smalare än 80 för tungt resp. för smalt.
Har sett folk åka på Black Diamond. Har någon provat dom senaste assymetriska? Kommer inte ihåg vad dom heter.
Även Italienska Trab har en bred variant 80 mm under foten, finns i 2 oika utföranden. En superlätt Freerando och en litet tuffare med samma mått. Har nån provat?
Ett tips ang dojor. Scarpa har en formbar innersko till Danali och Laser, det blir en helt annan åkkänsla förutom att den är lättare.Dessutom går det alldeles utmärkt att byta plös på Lasern så blir den betydligt styvare.

R:EX...

skidorna är, för sin bredd, relativt lätta. Jag har knatat (lite) med mina TM22 och de är lättare viktmässigt, men inte lika roliga utför som R:EX är. Men jag vidhåller mitt förra inlägg, R:EX funkar för mig som en väldans bra allround skida, dock med nackdelarna i åtanke.

Jak finns i en lättare version (Jak BC) men hur mycket lättare den är har jag inte hittat.

Firn, de asymetriska skidorna du undrar över är mest troligt Scotty Bobs Bobtails, jag tvivlar dock på att det finns några par i Sverige. Om man hade haft en sisådär 10 000 över så skulle jag gärna ha provat ett par Bobtails med HammerHeads...men nu har jag inte det :(

/Anders B

eller sex par;-)

Skidfetechism, den här tråden hade man ju missat...

Två par skidor är ju omöjligt, sandåkning med finskidorna:-(

För min skidgarderob och förklaringar se:

http://www.freeride.nu/community/visa.phtml?id=14611

Till dessa blir det alltid T1:eek:r gamla modellen:)
Jag kör mycket topptur och då tycker jag ett par korta twintip är den bästa lösningen...

Brant, hoppsväng, svinbranta rännor då känns det bra med skidor som man kan backa och trixa lite med;-)

Men Völkl V-exposive är helt kassa på topptur, i alla fall när man skall upp;-)

Kombinerar de skidor jag har nu med ett par mjuka korta twintip för skaskpuckel, ett par fisher S-bound för tur utan topp och ett par G4:eek:r för randonee så är det nästan komplett!
[Ändrat av fafner 2003-09-24 kl 18:25]

Re: R:EX...

brook; sa:
Firn, de asymetriska skidorna du undrar över är mest troligt Scotty Bobs Bobtails,

Nej, jag tror att det är Black Diamond Crossbow han menar. Kostar 299 euro på rean på telemark pyrenees. har fått otroligt fin kritik: som Rex men lättare var ett omdöme. Måtten är liknande REX. Det är svårt att låta bli att beställa ett par...

Lista

Jag har gjort en lista med de 22 mest intressanta telisskidorna för året. Den innehåller

-Märke
-Modell
-Längd (Närmast och runt om 180)
-Cut (bredd)
-Radius
-Sidecut
-Weight
-URL till mer info

Samt naturligtvid bilder. Jag kan inte lägga upp sidor på nätet från jobbet, men om någon kan låna ut ett par kb kan jag maila över en html-fil med denna info så kan vi länka till den från forumet.

Maila mig så skickar jag filen.

/föhl

Jak och Linken

Jag toppturar på ett par Karhu JAK 182 cm med ett par Linken ovanpå.

Tungt? Ja.
Krånglar Linken ibland? Ja, tyvärr.

Hur glad är jag när jag står på toppen (av fjället, rännan, snöfältet, den ogenomträngliga skogen etc) och inser att snön, precis som vanligt inte är perfekt men du har grejor på fötterna som fixar det mesta? Ganska nöjd men svettig.

Enda nackdelen är att jag inte kan skylla på grejorna när det endå går att pipsvängen i den bristande skaren.

Sanning och säga har jag mest ägnat mig åt toppturer med korta anmarscher (läs Norge) men smeta på lite valla på dina fetknoppar så går det ganska fint på platten. Med ett par stighudar i proportion till skidorna så får man dessutom tokbra fäste.

Det hela handlar väl, som vi redan har kunnat konstatera, om vad man prioriterar. Eller vilken utrustning man kan hantera utför...;-)

/Vräkbjörn

Re: Jak och Linken

Vräkbjörn; sa:
Det hela handlar väl, som vi redan har kunnat konstatera, om vad man prioriterar. Eller vilken utrustning man kan hantera utför...;-)

/Vräkbjörn

If you cant be good, be strong!

...if that doesn't help, go for alpine skis. :)

/Enveten telemarksåkare

Vilka skidor?

Går också i funderingar på nya skidor o jag har
spetsat in mig på något bra utanför pisten.

Har ett par Elan Stinger som jag har använt till allt..
dvs pist, puckel, uppkört o orört puder. Tycker att dom fungerat sämst i orört puder. dom är så sat-ns smala på mitten..

Om jag inte ska gå hela vägen har jag tittat på:
Black Diamond "Crossbow" (115-82-105) Någon som kan säga något om denna skida? Är det en uppföljare till "Mira" modellen?
eller
Hur är K2 AK Launcher? (119-88-105)

Har aldrig åkt på riktigt feta skidor. Karhu Jak (127-97-117) låter ju helt brutalt!! Någon som åkt på något liknande som kan berätta känslan???

/Martin

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb NTN Freedom eller Meidjo? Telemark 13
Kulram Dålig teknik eller stora pjäxor? Telemark 13
olaka Mythic, Monster eller Mission? Telemark 1
viktor.edlund Bindningar, Bomber eller Hammerhead Telemark 1
thureb Nya turskidor? Längd/bredd? E109 eller Boundless Crown Telemark 13
pathfinder77 Egna eller hyra skidor i Stryn? Telemark 0
dmboka7 Scarpa T2, dam eller herr modell= Telemark 4
Läraren Åsnes Nansen Walking eller Combi Combat??? Telemark 0
marjo Lång eller kort Rottefella Cobra R8 Telemark 2
thureb Åka skidor eller Brant eller annan apritretare Telemark 11
barefoot Rossignol eller Atomic Telemark 3
bash Köpa puderlagen ten eighty,men var?Nätet kanske,eller? Telemark 4
NikkeS Head Monster75 eller Rossingol B2 Telemark 3
clindh Hippie eller alpinist? Telemark 12
ansun Erfarenhet av Atomic TM:EX eller BD Crossbow? Telemark 0
acdcpeter Linken eller Rottafella? Telemark 1
beqen Rossignol XXX eller megabang? Telemark 0
Loranga Cobra eller Targa? Telemark 4
zach Elan mx four super / Elan mx four eller andra förslag? Telemark 1
surfban Egna plattor eller? Telemark 6
JohanC Stinger eller.... Telemark 4
srpp Glaciärskidåkning nu, Stryn eller nåt annat? Telemark 6
Nemo Chili, eller? Telemark 30
stol Rossignol Viper C eller X och telis Telemark 0
t94kej Rossignol eller Blizzard? Telemark 1
thegrandwazoo x-scream eller bandit x? Telemark 7
Mountain Man Är jag ett geni eller ... Telemark 17
Vandrare Utlösningsplattor eller snowboard? Telemark 4
arnljots Suunto eller Silva Telemark 1
Vilka skidor Rago eller E99? Telemark 0
cx4 eller T2? Telemark 1
Morotto, TeleCarve eller Ultimate ? Telemark 3
dan_pet söker ett par pocket rocket Telemark 3
pfhreak Hur sköna ett par Garmont Ener-G g-fit? Telemark 6
Joakim Engwall Någon som har ett par scarpa T-2 till salu Telemark 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg