2 down, 11 to go

...Hoppar du ursäktar mig om jag lät arrogant...

Det e lugnt. Jag fick läsa en del jag med för att komma fram till vilka toppar som det entligen gällde. Toppsamlare som man är vill man ju inte ta fel... Nu går det lite långsamt med bestigandet, mest för att jag inte tycker att jag har glaciärvanan nog för att ta mig över dem utan större oro.

Var det lätt att gå runt glaciären? Hade du utrustning med dig, rep eller nåt? Jag trodde att kanterna från Stortoppen till Borgtoppen och norr om Borgtoppen är omöjliga att gå utan svar klättring.

Var det lätt att gå runt glaciären? Hade du utrustning med dig, rep eller nåt? Jag trodde att kanterna från Stortoppen till Borgtoppen och norr om Borgtoppen är omöjliga att gå utan svar klättring.

Antar att det är mig och Akka du menar...

Jag tog mig upp med kängor, regnställ, handskar och tålamod. Dessutom gick jag ensam, kanske korkat men just då nödvändigt av olika skäl. Visst var det en hel del kravlande över/mellan/förbi stenblock men inte omöjligt på något sätt. Som sagt tidigare så var det dåligt väder och jag gjorde nog en del vägval som jag kanske inte skulle ha gjort ifall man kunde se längre. Nu gick jag mer på tyngdlagarna än annat; går det nedåt är jag på rätt väg. På något ställe (vid en glaciär, har inte tillräcklig kunskap enligt mig själv att gå över dem) så fanns det en snölega som jag kunde snedda över på. Men annars så var det bara tålamod med de j-la stenarna som gällde, och det räckte. Vadade en glaciärjokk med lite möda men eftersom jag redan var genomblöt (trots regnstället) och att tältet var nära, så gjorde det inte så mycket.

Hmm...måste nog ta mig upp en gång till. Såg ju inte så mycket nu när jag sitter och tänker efter...

Hittade just den här tråden - väldigt bra inlägg!!!

Sitter precis som Filip och klurar lite på nästa fjällvandringsprojekt och Akka ligger högt upp på listan. Jag skulle väldigt gärna komma upp på de båda topparna (Akka Stortopps huvudtopp och nordosttopp) ifall jag efteråt skulle bestämma mig för att bli en toppsamlare... ;-) . Har läst om det berömda "haket" i flera trådar nu, men har inte lyckats hitta någon bild på det... Om det är någon som vet någon bra bild så skulle en länk uppskattas mycket!

Tack för bra info!

-Martin

hak eller kam?

Har läst om det berömda "haket" i flera trådar nu, men har inte lyckats hitta någon bild på det... Om det är någon som vet någon bra bild så skulle en länk uppskattas mycket!

Instämmer. Frågan är vilken slags klippformation det handlar om. Såvitt jag har förstått mig på klättringsterminologi är ett hak ett litet stup man bör (eller rent av måste) fira sig förbi. En kam är en smal "brygga" med stup både till höger och vänster om, och upplevelssen av kammens bredd och stupens lutning och djup avgör om kammen är luftig eller inte. Kombinationen av dessa båda känns rätt trist för oss klätterutrustningslösa vandrare, t ex som Halspasset norr om Kebnekaises nordtopp.

Så rätta mig gärna om jag har missuppfattat språkbruket. Och om någon har en kanonbild på haket/kammen skulle det vara finfint.

häpp
Filip

Instämmer... Såvitt jag har förstått mig på klättringsterminologi är ett hak ett litet stup man bör (eller rent av måste) fira sig förbi. En kam är en smal "brygga" med stup både till höger och vänster om, och upplevelssen av kammens bredd och stupens lutning och djup avgör om kammen är luftig eller inte.
Filip

Jag skulle säga att ett hak har ett negativt höjdvärde i förhållande till omgivande strukturer.

I fallet Akka och "hak" så skulle jag säga att det är både och. Det går en bit nedåt men är ändå brant på båda sidor som en kam. (Hörde i bastun i Alesjaure två tjejer berätta att de hade hasat sig över "haket", alltså sittandes med ett ben på vardera sida. De måste haft ont i baken och trasiga byxor efteråt. Det är inte direkt mjuka klapperstenar som ligger där.)

Nu när jag tänker efter så fanns det då (2004) ett rep fastsatt på ena brantsidan (norra) som man kunde använda vid behov. Såg dock så pass slitet ut att jag litade mer på mina händer...

Thanx

Jag skulle säga att ett hak har ett negativt höjdvärde i förhållande till omgivande strukturer.

I fallet Akka och "hak" så skulle jag säga att det är både och. Det går en bit nedåt men är ändå brant på båda sidor som en kam. (Hörde i bastun i Alesjaure två tjejer berätta att de hade hasat sig över "haket", alltså sittandes med ett ben på vardera sida. De måste haft ont i baken och trasiga byxor efteråt. Det är inte direkt mjuka klapperstenar som ligger där.)

Nu när jag tänker efter så fanns det då (2004) ett rep fastsatt på ena brantsidan (norra) som man kunde använda vid behov. Såg dock så pass slitet ut att jag litade mer på mina händer...

Ok, då är jag med. Alltid bra att få kontakt med folk som faktiskt varit på platsen. Tack för hjälpen, det känns som om dina inlägg har gett mig värdefull information.

/ Filip

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg