Hej!
Min flickvän och jag hade tidigare ett tält med en enda men förlängd absid (Fjällräven Akka) men bytte till ett med två mindre absider istället (Hilleberg Keron), just för att vi alltid har hund med oss på våra vandringar. Vi låter alltid hunden sova i absiden (lång päls=mycket fukt=blöta sovsäckar om hunden får komma in i innertältet), och då är det inte helt praktiskt med bara en absid. Vi lagar ofta mat i absiden, men att ha köket igång med en hungrig och nyfiken hund bara ett par decimeter bort i samma absid är inte alls lyckat. Det var alltså just för att få två absider som vi bytte tält. Vill man inte kompromissa med utrymmet kan man så klart satsa på ett Keron GT, men det blir ganska tungt (framförallt om det bara är du och hunden som ska använda det). Så fundera på om du ska ha hunden i innertältet eller absiden, och hur du ska göra med matlagningen.
Sen tycker jag det är väldigt bekvämt med två absider, då får man varsin in- och utgång och varsitt utrymme att bre ut sina grejer i. Jag som är lång uppskattar också de lodräta tältväggarna i Keron, inga fötter som ligger emot tältväven!
Absiderna i Keron är fullt tillräckliga tycker jag. Vi brukar ha min packning samt hunden och dess klövjeväska i ena absiden, min flickväns packning samt köket i andra absiden. Då finns det ändå utrymme för in- och utgång.
Vet inte om detta är till någon hjälp alls, men kom gärna med specifika frågor om du vill. Jag kan i alla fall säga att jag är väldigt nöjd med tältet, och har inte alls saknat den förlängda absiden. På vinterturer kan jag däremot tänka mig att en förlängd absid verkligen kommer till sin rätt.
[Ändrat av JonathanW 2006-03-07 kl 21:22]