170 km på 2-3 dygn?

Hej,

Jag tänkte gå mellan två svenska orter, men vill inte tala om vilka. En sökning på Google Maps ger en vandringsväg på 170 km som ska ta 35 timmar.

Mat för vandringen tänkte jag ha med mig i en ryggsäck från start. Vilken typ av mat ska man ha med sig för att inte packningen ska bli för tung?

Jag vill absolut inte att vandringen ska ta mer än 3 dygn vilket innebär att jag måste gå drygt 56 km per dag. Är detta realistiskt? Om jag ska gå i det tempot som anges så måste jag gå 12 timmar om dagen. Orkar man det eller ger benen upp?

Mitt normala gångtempo är över genomsnittet men när det gäller så här långa sträckor är jag osäker på vilket tempo jag kan hålla. Klarar jag att gå 85 km per dag så kan jag klara det på 2 dygn.

Ni som har gått mycket i era dagar, vad tror ni? Är det möjligt?

Det finns dom som gått längre men något nöje tror jag inte det är att avverka 10 mil på ett dygn. Inte heller 6 mil för den delen. Det beror nog mycket på hur pass van du är att gå långa sträckor och hur tjockt pannbenet är.

Det är absolut realistiskt, även om två dar låter tight.

Min erfarenhet från liknande äventyr är att det är fötterna som tar stryk först. På din fråga kan man ana sig till att du inte är van att gå såpass långt, och då är inte dina fötter det heller. Så dom kommer att bli slitna, och det kan mycket väl sätta stopp för alltihop hur envis du än är.

När det gäller mat så är väl enkelhet ett ledord. Frystorkat skulle jag satsat på i kombination med "bars" eller liknande för att fylla på under vägen.

Ha så kul :)

Går du flermilsvandringar regelbundet så är 3 dagar fullt möjligt med mycket pannben. Men du ligger lågt på vadhållningslistorna då du inte berättat om ditt träningsläge.
Tvådagarsvarianten tror ego inte på att du kan klara eftersom du frågar.
Varför cyklar du inte så blir det behagligare för dig?
Fötterna och magen kommer att vara dina största motståndare att gå mer än 3 mil på väg brukar bli mest tråkigt. 1,5-2,5 är mera njutbart. Längs med vägen brukar det finnas både restauranger och cafeer. Går det ingen buss eller tåg?

Min erfarenhet från liknande äventyr är att det är fötterna som tar stryk först. På din fråga kan man ana sig till att du inte är van att gå såpass långt, och då är inte dina fötter det heller. Så dom kommer att bli slitna, och det kan mycket väl sätta stopp för alltihop hur envis du än är.

Pannben i all ära. Jag tror det nillsa säger är mycket klokt.
Min egen kropp sviker mig tillräckligt ofta för att jag numera tar med den under rubriken "oförutsett".

lycka till
thomas

Bra då vet jag att jag inte försöker mig på nått omöjligt.

Varför jag inte cyklar är för att min cykel blev stulen. Jag har funderat på att cykla samma sträcka tidigare men det blev aldrig av.

Jag är ute och springer hyfsat regelbundet men sällan mer än 1 mil åt gången. Jag är medveten om att jag träningsmässigt kunnat vara mycket bättre förbered men hoppas det går ändå.

Fötterna kommer troligtvis kännas efter ett tag. Tänkte gå i vanliga träningsskor, eller är det bättre att gå i typ vinterkängor? Att ha med båda paren att byta mellan kanske skulle vara bättre för fötterna? Men det innebär mer packning och kängor väger en hel del mer än vanliga träningsskor.

Undertecknad har i ett anfall av ngt slags aktivitetslusta promenerat 9 mil en ggn. Bivacksäck, sovsäck, kök och proviant samt vätskesystem gjorde ca 11-13 kg att bära. Erfarenhet av tidigare längre promenader fanns samt någorlunda förtrogen med både fötter och skor...

Utan tidigare erfarenhet av långa promenader kan det bli tufft. Svårast är att hålla sig klar i huvudet när man promenerat en 6-7 mil och uret är före gryningstid. Men det går. Äta regelbundet rekommenderas, att gå 50 och vila tio, var tredje timma 20 och var sjätte 40 med rejäl utspisning gjorde susen. Efter 6 mil låg jag ner ca 45 min, gjorde underverk för huvudet.

Varje rast ägnas år fötterna, det viktigaste du har. Många par strumpor, lufta regelbundet. Klipp naglarna innan, fila bort vassa kanter ty dessa märks efter 4 mil...

...jag skulle gå i gympadojjor snarare än hårda kängor...

Have fun :)

//J

Skulle du leka stridspilot på rymmen efter utskjutning så skulle det ju gå skitlätt.

Dock får du verkligen inte ha nån egentlig packning utan bara ett vettigt vattentät skal,bivacksäck,lite vattereningsugrör,vattenflaska,kåsa,en hög energybars,lite kaffe,salt,socker och 3 två real eller grönpåsar - i praktiken ingen ryggsäck ens.

Vatten får koka i kåsan

Förumom understället under skalet kan du ju ha ett lite tjockare mellanlager med när du slaggar sen me skalet i baviacksäcken.

Sen naturligtvis joggingskor

Rena nöjet - ta in hotell sen o ha party

Hej
En gång i tiden så gick jag Nijmegenmarschen. Kortare dagsetapper än du tänkt dig men istället 4 dagar. Hade inte velat göra det otränad, dvs van vid att gå långa dagsetapper.
Fötterna tar stryk av att gå på hårt underlag, du blir öm. Ev skavsår säger jag inget om. Du kan få problem med benhinneinflamation, en kille i min grupp var sjukskriven en månad efter hemkomst. Han genomförde dock marschen tack vare tjockt pannben och receptbelagda smärtastillande tabletter! Även en lätt ryggsäck blir tung på så långa dagsetapper. Ta bara det absolut nödvändigaste i ryggsäcken, köp mat på vägen och fyll på vatten där du kan/har möjlighet.
Du kan enligt mig räkna med att gå en mil på två timmar om du håller ett marschtempo på 115-120 steg i minuten, då räknar jag även i korta raster som du bör ta. Dock inga längre för ordentliga måltider.
Jag säger att det är möjligt men det kommer att vara tufft, du kommer inte att göra något annat än att gå, äta, dricka och sova! Om det är realistiskt kan bara du svara på, som känner din förmåga och hur tränad du är. Återkomm gärna och berätta hur det har gått, vore kul att läsa och kanske se bilder.
Bifogar en länk till Försvarsutbildarna där du kan hitta lite information.
http://www.forsvarsutbildarna.se/web/Marschtips.aspx

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MSE lövskogsvandring på hösten Vandringsleder 9
DavidochCo Tips på vandring i Trollheimen nationalpark! Vandringsleder 4
AN77 Förslag på led! Vandringsleder 7
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
camoscio Slutvandrat även på låglandet? Vandringsleder 24
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Västerås AT Tredagars rundslinga med boende på vandrarhem? (Mellansverige) Vandringsleder 5
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Samariaravinen på Kreta med barn? Vandringsleder 3
igs Sadelinleden på Åland Vandringsleder 2
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
pajaflow Vandrat på Ven Vandringsleder 5
vandrafjäll Förslag på fin led med möjlighet att tälta på Vandringsleder 5
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Nosse Ta med hunden på helgs turen? Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
SimonLindberg Sova i stugan på Vaktarekullen vintertid Vandringsleder 1
THQSTsimon Tipps på Ställen för kort Vintervandring Vandringsleder 0
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
Tomppen Hur ofta är det möjligt att proviantera på Gröna Bandet? Vandringsleder 4
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
igs Vindskydden på Östgötaleden Vandringsleder 3
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
AlexanderO Höga kustenleden på vintern. Vandringsleder 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
Bondmoran Tips på tvådagars i Småland Vandringsleder 12
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Kakan_pi Saltoloukta - Sitojaure på en eftermiddag? Vandringsleder 6
alextangclan Övernattningsbara grottor på Kullaberg? Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
jonathan_w Förslag på vandringsleder längst Bergensbanan. Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
Panicmode Önskas: Bilder på kustleden i Hälsingland Vandringsleder 1
Naturfamiljen Vindskydd på Gotland? Vandringsleder 15
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5
Jonhol84 Söker tips på platser med vildmarkskänsla i Skåne Vandringsleder 1
Melinmalmberg Tips på sevärdheter i lappland Vandringsleder 7
jellev 3-4 dagar på vintern? Vandringsleder 3
Niklashnikov Tips på 3-dagars? Vandringsleder 2
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg