Jag "tyckte" "bara" att vetenskapsmän är ett "subjektivt" begrepp. Jag är också "vetenskapsman".
Idag har det i alla fall varit varmt ute tycker jag.
Naturligtvis har jag ingen aning om huruvida det är varmare i år än förra året. Eller varför. Eller om det är varmare de senaste 5 åren än 5 år under mitten på 60-talet. Eller om det har att göra med det ena eller det andra.
Jag tycker mig dock kunna se att andra "män" påvisar evidens för att människan kan påverka klimatet så att det blir kallare.
Och varmare.
Att det finns de som har välgrundade åsikter om klimatutvecklingen under längre tid än SMHI:s exixtens, betvivlar jag heller inte.
Sammantaget, är det nog så att de flesta "vetenskapsmän" menar att det blir mer varmare än kallare av industri och annan mänsklig aktivitet.
Endast en minoritet av "vetenskapsmännen" framför dock meningar som de på egen hand egentligen analyserat eller format, eller funnit evidens för.
Tror på egen hand att det är i det närmaste omöjligt att ange ett antal dödsoffer som kan anses vara direkt knutet till växthuseffekten. Det förutsätter ju bl a att man lyckas simulera en alternativ situation där man har mindre växthusgasproduktion. Den siturionen kan förstås se ut på olika sätt och med olika mortalitetsutfall.
Jag tror dock att man med minsta ödmjukhet lätt kan undvika att ens vetenskap blir religion - och att man ändå kan ha bestämda kvalitativa - om än sällan kvantitativa - åsikter. "IMHO" s a s.
Hoppas det blir vackert väder nästa vecka. Då har jag "semester".
Edit: (Hej Mellpat!) Jag har också lust att klättra Silhuetten. Så länge jag inte har gjort det kan man antagligen säga att jag är förståndigare än de som gjort det. Jag begriper åtminstone det.
[Ändrat av Mezzner 2006-07-14 kl 17:40]