15 dagar Abisko-Nikkaloukta med tält

Hej!
Jag och min sambo har tänkt vandra Abisko-Nikkaloukta i augusti. Vi har avsatt ca 15 dagar (exkl. resa). Nu funderar jag på var vi bör lägga extra tid och vilka avstickare som är att rekommendera. Har läst en massa här bland trådarna. Men de flesta behandlar avstickare var för sig, och säger inget om vilken av alla man bör göra. Vad har ni för tips?

Det enda "bestämda" är att sätta av några dagar vid Kebnekaise, så vi får lite större chanser att pricka ett väder som tillåter toppbestigning.

Simon

Tarfala! Där finns mycket att titta på/uppleva. Höga berg och djupa dalar. Glaciärer och en iskall (och då menar jag just iskall) sjö att ta sig ett dopp i för den som vågar. Kan tas som en dagstur från Keb (2*9km) men jag rekommenderar en övernattning där. Området kring stugorna är stenigt men med åren så har folk "rensat undan" så att det finns en del tältplatser.
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=17949

Läs!
Grundsten / Kebnekaise
Abrahamsson / Detta är Kebnekaise
Dessutom kanske några av Grundstens vackra fotoböcker.
HåkanF

avslutad210712

Gäst
Har Ni tänkt gå efter Kungsleden eller kan Ni tänka Er att lämna den mer eller mindre hela vägen?

Sälkastugorna?

Att stanna en extra dag vid Sälkastugorna kan ju vara trevligt, förutom bad i jokken med bastu efter så är det nära till Knivkammens sydvästra toppröse, och Tjäktjahjälmen (1906), om du har bättre väder än vad jag hade så får du nog en fin utsikt över toppar och glaciärer i området.

Några bilder från en molnig och blöt dag finns i mitt fotoalbum. http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=2463

En enklare och kortare tur som jag sett flera göra är att gå upp på topp 1398.
Sälka är också en topp som kan vara intressant, har dock inte gjort det själv.

Thomas

15 dagar för turen abisko -> nikkaluokta bör ge utrymme för rejäla utsvävningar om ni har hyfsad kondis. Det finns hur mycket som helst att se i området, så jag kan bara peka ut det jag själv har erfarenhet av:

Alesjaure med omnejd - något man kommer förbi om man går längs kungsleden: Tyckte att utsikten över dalen och korvsjöarna där var mycket fina om man går upp på kullarna sydost om stugorna.

Nallo - majestätiska miljöer överhuvudtaget. Trevlig stuga. Ni kan också göra dagstur upp till det lilla skyffet Unna-Räitastugan (eller övernatta i den, om plats medger). Brutalt karg och stendöd miljö som bör upplevas. Kräver dock vandring genom en stenfylld dal.

Tarfala - sevärd dal, rekommenderas. Man kan längs en stenig led (och ett femtiotal meter längs kanten av en glaciär) gå upp i passet som Kaskasajaure (Svarta sjön) ligger i, och den utsikten är inte att klaga på vid vackert väder.

Alesjaure med omnejd - något man kommer förbi om man går längs kungsleden: Tyckte att utsikten över dalen och korvsjöarna där var mycket fina om man går upp på kullarna sydost om stugorna.

Nallo - majestätiska miljöer överhuvudtaget. Trevlig stuga. Ni kan också göra dagstur upp till det lilla skyffet Unna-Räitastugan (eller övernatta i den, om plats medger). Brutalt karg och stendöd miljö som bör upplevas. Kräver dock vandring genom en stenfylld dal.
.

Om man går mot Nallo via Alesjaure så kan jag varmt rekommendera Unna Visttasvaggi, otroligt fina tältplatser nedanför Påssustjåkka efter sjön. Däremot är nedstigningen mot Vistasvaggi jobbig, håll höjd vid Seittak så slipper du den värsta djungeln...

Thomas

Verkar iaf bli Nallo och Tarfala!

Har Ni tänkt gå efter Kungsleden eller kan Ni tänka Er att lämna den mer eller mindre hela vägen?

Vi har i huvudsak tänkt följa kungsleden, men efter råden verkar det bli både avstickare till Nallo och Tarfala.

Vad är att rekommendera om man går till Nallo... Tur&Retur från Sälka, eller Tjäktja-Nallo-Sälka? Hört att det ska vara väldigt svårt att gå mellan Tjäktja-Nallo om vädret slår fel, och väldigt vackert att gå Tjäktja-Sälka!? Stämmer det?

Tack för alla tips! Tar gärna emot fler ;)
Ska kolla upp mer noggrant vart ni menar när jag vart på Getout-mässan = köpt kartor över området... Just nu har jag bara en områdeskarta som jag hittade på STFs hemsida.

15 dagar är mycket väl tilltaget. Tältar ni? Jag skulle nog i så fall välja att hålla mig borta från Kungsleden som är mycket vältrafikerad och ta lite omvägar. Gå från Abisko genom Lappporten, Mårma, Vistas, Nallo och Unna Räita och gå jojoleden, (tror jag den kallas om jag kommer ihåg rätt), över mot Tarfala. Sedan avstickare till Kebnekaise innan ni går mot Nikkaloukta. Det blir iofs betydligt mer upp och ner men det kan det vara värt för att slippa trängas på Kungsleden.

Även med några vilodagar så får jag ihop det till max ungefär en vecka. Jag tror att en vecka är ganska lagom för att vandra med sambon. Sedan brukar Göta Kanal-syndromet visa sig. :)

Glöm inte Vistas!

Vi har i huvudsak tänkt följa kungsleden, men efter råden verkar det bli både avstickare till Nallo och Tarfala.

Vad är att rekommendera om man går till Nallo... Tur&Retur från Sälka, eller Tjäktja-Nallo-Sälka? Hört att det ska vara väldigt svårt att gå mellan Tjäktja-Nallo om vädret slår fel, och väldigt vackert att gå Tjäktja-Sälka!? Stämmer det?

Till att börja med är Nallo alltid rätt! (Partisk, jag?)

Dock skulle jag vilja säga att istället för att gå till Tjäktja eller Sälka och sedan vika av mot Nallo bör man redan vid Alesjaure ta sidoleden ned genom Visttasvággi -- hela den övre tredjedelen av denna långsträckta dal är fullständigt makalös och just nedstigningen från norr bjuder på mycket tilltalande vyer. Utsikten från Vistasstugorna in i Stuor Reaiddávággi går inte av för hackor heller, med Nállus omisskänliga profil i centrum.

Angående sträckan mellan Tjäktja och Nallo är det mycket (=i princip bara) sten och brant på sina håll, men det rör sig om ett rätt så smalt bergspass så någon svårighet att navigera är det inte tal om. Vyerna som breder ut sig efter det att man passerat pasströskeln (med riktning Nallo) är rent andlösa och minner närmast om de mer dramatiska bergsområden man kan hitta utanför Sveriges gränser -- det är fler än en förstabesökare i Nallo som fällt just denna kommentar med förundran i blicken.

Sammantaget skulle jag föreslå att ni från Alesjaure går ned i Visttasvággi, svänger upp mot Nallo och sedan fortsätter mot Tjäktja, för att slutligen vika söderöver igen mot själva Tjäktjapasset och Sälka. På det viset får ni med både övre Visttasvággi, Nalloområdet och den berömda vyn över Čeakčavággi från norr! Detta var precis vad jag gjorde sensommaren 2005, även om sträckan Alesjaure-Vistas den gången var höljd i moln. Reseberättelse med foton finns här (dag 4-5-6) och klara Visttasvággivyer vintertid här och här.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nonsense Hinner man Nikkaloukta-Abisko på 6 dagar? Fjällvandring 7
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
JohnnyL Några dagar i Abisko Fjällvandring 12
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Kristina.Ö Abisko 4-5 dagar Fjällvandring 1
Barrett Abisko - Vakkotavare på 5 dagar? Fjällvandring 18
tommy.fransson Abisko -> Kebnekaise -> Nikkaluokta på 9 dagar Fjällvandring 6
shalin vakkotavare - abisko på tio dagar Fjällvandring 4
pjh891013 Klarar man Abisko-Kebnekaise på 6 dagar?? Fjällvandring 9
Kristoffer9 Kebnekaise-Abisko på fyra dagar? Fjällvandring 9
xochitl Tips på fjälltur 4-5 dagar - Abisko, padj. el. Sarek Fjällvandring 6
Acekl Rundtur 3 dagar Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
Askel 6+6 dagar i Sarek Fjällvandring 13
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
feyadin 2-3 dagar vandring hardangervidda? Fjällvandring 3
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
carina 2 Vandring i Norge 5-6 dagar Fjällvandring 6
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg