Roligt sommarprojekt! Det ska nog gå bra, bara du övar lite innan och har huvudet med dig. Den vanligaste vägen upp på Kebnekaise förstabestegs av en 17-årig gymnasist, så en vandring i dalgångarna passar nog en 15-åring bra
.
Vägen du tänkt är bra, men det finns också andra alternativ i området. Det är väl synliga stigar hela vägen, så så länge man har tänker efter är det svårt att tappa bort sig. Karta och kompass är en självklarhet, men numera kan man också fuska och starta upp sin mobil med förnedladdade kartor för att kolla sin position om man blir osäker.
Djur och andra människor är ingen fara, och hela sträckan är sådan att det passerar människor varje dag om man skulle skada sig. Det som är farligast i fjällen är vad, dvs att korsa vattendrag. Någon får fylla i här, men hur är det egentligen mellan
- Sälka och Nallo
- Vistas och Nikka?
Jag har gått Nallo-Unna Räitta, och där var vadet (i regnväder) om inte svårt i alla fall inte särskilt trevligt att gå ensam som nybörjare. Är det lättare på vägen till Sälka? I Vistasdalen antar jag att det är en del tvärbäckar att passera.
Det är sex stugetapper. De flesta är såpass korta att man gärna går längre på en dag. Den sista Vistas-Nikka är däremot så lång att du nog behöver en och en halv dag. Med sju dagar har du gott om tid att ta en vilodag. Det är skönt att få gå en promenad och läsa en bok bara när man vandrat flera dagar i sträck. Man behöver ju inte bestämma det i förväg utan kan ta dagarna som man känner för. Du kan planera med mat för sex dagar, och sen köpa extra i en stuga om det blir en sjunde dag.
Du kanske vet att man mot en liten avgift kan tälta utanför en stuga och använda kök, bastu osv. Det tycker jag är rätt skönt efter några dagar ute. Särskilt om man är ute ensam kan det vara skönt att få komma in och prata med andra människor. Ofta har de bra saker att berätta och tipsa om! Kanske hittar man någon att göra en utflykt med också. Om vädret är kasst är detta självklart en ännu bättre idé. Se till att ta med kontanter så du kan betala för det.
Du pratar om tält. Som ensam vandrare blir packningen alltid tyngre. Man måste ju bära både tält, kök och alla andra saker man annars kan dela på. Bär man ett onödigt stort tält och onödigt tjock sovsäck så blir det lätt tungt. Detta är så lätt att lösa, förutom att köpa eller låna lättare prylar. Som nybörjare så har man också ofta med sig mer grejer än nödvändigt. Jag tycker i alla fall att du inte ska ge dig iväg med mer än 20 kg. För åttadagarsturer där vi delat kök och tält på två har jag haft 18 kg i starten, varav 5 kg är mat som ätits upp efterhand.
Mat går som du vet att köpa i en del stugor. Tyvärr är det dyrt.
Som tonåring kan man ju äta lite vad som helst
, men något du kan ha som vårprojekt är att förbereda olika torkade rätter. Det finns många bra tips på internet, bl a på detta forum. Man kan ju preppa en del och köpa en del. Till frukost rekommenderar jag havregrynsgröt.
Som någon skrev finns det generellt ingen mobiltäckning. Det är lika bra att stänga av mobilen och lägga den i ryggsäcken. Det finns några undantag dock. Kring Keb fjällstation är det bra täckning. Mittemot Vistasstugan i dalen finns en kulle där man kan få täckning med åtminstone Telia, fråga stugvärden. Jag antar att täckningen kommer tillbaka någonstans i Vistasdalen på väg mot Nikkaluokta. För att kalla på hjälp annars så har många ensamvandrare en nödsändare av något slag. De är dyra men går att hyra, googla det. Vissa kan man också skicka små korta textmeddelanden och sin position till familjen med.
Jag tycker också att du ska öva i förväg. Det är dels bra att öva att bära en ryggsäck. Att bara gå 5-10 km med en lastad ryggsäck en eller två gånger i veckan månaden innan kommer göra skillnad i hur det känns att vandra. Men du bör också öva att vara ute. Gör 2-3 helgturer på en eller två nätter på typ Upplandsleden, Sörmlandsleden, i ett naturreservat eller var du nu bor. Ta gärna med någon som är erfaren. Det finns många bra tips att lära, både om hur man ska göra och om hur man ska tänka. Har man tagit ner tältet i regn en gång med någon som vet hur man gör så är man mycket bättre förberedd än den som själv ska klura ut det bästa sättet ute på fjället. Har man bara varit lite trött och blöt någon gång men ändå hållit modet uppe så har man mycket bättre chans att inte deppa ihop när det händer nästa gång.
Det var det jag kom på nu. Några sista tips:
- Som tonåring med hela semestern på dig kan du välja själv när du ska åka. Vädret är säkrast i slutet på juli, men tänk på att du kan planera om. Om resan närmar sig och SMHI säger att vädret är kasst så kostar det bara två tågbiljetter att ändra. Och det kan det väl vara värt att byta från en kass till en fantastisk upplevelse?
- Våga fråga om hjälp! Om saker går sönder, du tappar modet eller känner att du inte riktigt klarar det här, fråga någon! Du kommer se människor varje dag, det är äldre, medelålders och unga vuxna. Ensamvandrare, par och grupper. De allra flesta kommer tycka det är jätteroligt att en tonåring är ute ensam och gärna hjälpa dig eller ge råd. Kanske kan du haka på deras grupp om du själv tappat motivationen? Tänk positivt!