12-15 mil lågland var?

På sörmlandsleden finns sjöar och källor med vatten ganska tätt. Man behöver inte knacka på hos bofasta. Info finns här: http://www.sormlandsleden.se/. Efter allt regn nyligen är det ingen risk att någon av källorna har sinat.

Jag ska gå från Åker till Katrineholm eller Eskilstuna om några dagar. Beräknar att det ska ta 1,5-2 veckor. Man kan korta av och bara gå till Malmköping eller Hälleforsnäs om man vill.

Till Åker är det lätt att ta sig från Sthlm med tåg till Läggesta och buss 301 till Åker. Från de andra orterna till Sthlm är det också lätt att ta sig.

Problemet är inte att hitta vatten. Problemet är kvaliten på vattnet. När jag gick senast var det endast humusvatten som alltså är helt brunfärgat med en massa levande varelser simmandes.

Sjöarna är försurade och i vissa av sjöarna är vattnet dessutom helt otjänligt.
 
Intressant att höra vart du gått eftersom du verkar såga hela leden och dess källor, inte min erfarenhet av Sörmlandsleden.

Mvh Per etappansvarig 36:1
 
Sörmlandsled med med barn i bärstol

Hoppar in här då det diskuteras om sörmlandsleden.

Någon som har bra förslag på en sträckning att gå med två övernattningar (på vandrarhem eller pensionat).

Tänkte gå en kort tur med med sambo och dotter på 8 månader om en dryg vecka och uppland känns som myggornas rike just nu.

hälsningar
C

ps, krav är att man ska kunna ta sig till start o stopp med publika transporter
 
Intressant att höra vart du gått eftersom du verkar såga hela leden och dess källor, inte min erfarenhet av Sörmlandsleden.

Mvh Per etappansvarig 36:1

Ja, själv skulle jag då inte våga mig på en generalisering efter tre etapper. Sjöar kan vara så olika som å ena sidan Vikitteln, å den andra Hönstorpasjön. Men märkligt är att jag på dessa tre etapper inte stötte på en enda riktig källa med vatten som springer i dagen.

I Östergötland, som är mer kuperat än Sörmland
tycker jag mig ha fixat vattenförsörjningen
rätt bra genom att välja relativt höga rutter. Tyvärr är det inte så lätt om turen är lång.

F ö förstår jag inte varför folk är så förtjusta i att koka vatten. När jag laddar flaskan på morgonen lägger jag - eventuellt - i en micropuur-tablett och traskar iväg. Det dröjer ändå minst en halvtimme innan jag dricker något. På Östgötaleden har jag några gånger tagit vatten ur sjöar, utan rening alls.
 
Öland!

Jag föreslår Öland! Men undvik den befintliga Mörbylångaleden, den är ganska tråkig och går mest på grus- och landsvägar i jordbruksbygd. Stenkusten (sträckan från Äleklinta på nordvästra Öland) är mycket fin och går också bra att cykla om man nu trivs bättre med det. Östra ölandskusten å andra sidan formligen dräller av välhävdade, ört- och fågelrika strandängar (men också av stenmurar och elstängsel) och ibland tillrädesförbud under häckningstid. Stora alvaret har en rymd och en vidd som nog saknar motstycke i Sverige utanför fjällvärlden - men också en hel del stenmurar och dessutom är det mycket ont om vatten så här års. För den hårdföre finns även den fästingförpestade och svårframkoliga Mittlandsskogen.

Fördelen med Öland är att det är rätt gott om matställen som restauranger, fik, affärer och logi som B&B, vandrarhem och campingplatser. Så man kan lätt ta en lögardag med trerätters middag och till det ett gott vin eller det lokala ölet.

Varför måste man alltid gå på en led?
 
Det slutade med Ammarnäs-Hemavan trots allt. Vandringen var ju mest för att gå in nya skor inför Fjällräven classic och nöta in ryggsäcken på kroppen lite. Har nu fina blåmärken på höfterna och mina axlar hatar mig.

Det var inte den roligaste vandringen, rätt enformig natur, kan tänka mig att det är otroligt mycket vackrare på hösten.

Fiock skäll av 2 äldre tanter för att jag enligt dem "stressade i fjällen" för att jag gick sträckan på 48 timmar (och då tyckte jag att jag tog låååånga raster).
 
Så är det man får sällan göra som det passar en själv andra har alltid en avvikande mening om hur man skulle gjort....
 
Finnskogsleden

Varför inte Finnskogsleden på gränsen mellan Värmland och Norge? Hela leden är 24 mil mellan Södre Osen i norr och Morokulien i söder och kan påbörjas/avslutas på ett flertal ställen med publika transportmedel. Allt rinnande vatten kan drickas utan problem. Leden passerar gränsen mot Norge flera gånger, ibland 3-4 gånger/dag, den går förbi flera gamla finntorp varav några kan användas för övernattning. Det finns oxå vindskydd (gapskjul) och några övernattingsstugor men tält eller tarp är ett måste. Väl utmärkt på både norsk och svensk sida. Kuperad skogsterräng. Begränsade proviantmöjligheter, mat måste tas med. Jag har själv gått hela leden i etapper förutom de allra nordligaste sista milen mellan Bastuknappen (!) och Södre Osen.

Sök t.ex här: http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html

/p-a
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg