OK, nu har jag eldat friskt och frejdigt i mitt Optimus 154W med sin 207-brännare, regeringen liknar huset vid Lützen...
Mitt 154W är numera försett med manometer (från ett slaktat 155-kök) vilket gör att jag kan säkerställa att alla pyromanomgångarna skedde med samma tanktryck.
Alla bränningarna fick också samma, lite överdrivna, förvärmning med hela inre bottenskålen fylld med Tenol.
Jag har använt 3 olika bränslen: Alkohol (Tenol för att vara exakt), Bensin (4-takt Alkylat) samt Fotogen (Statoil Blå). Tenolen var nyinköpt, alkylatet var från i försomras (dvs ~6månader) och fotogenen har stått i en SIGG-flaska i sådär 4-5 år... Borde inte påverkat utfallet något av det.
Jag har använt 4 olika munstycken: K (2500) avsett för fotogen, A (2508) avsett för alkohol, M (2509) avsett för fotogen, alkohol och bensin samt slutligen G (2510) avsett för bensin.
Jag har använt två olika restriktorrör: Ett med 2 hål (5163) avsett för bensindrift och ett med 3 hål (5213) avsett för alkoholdrift.
Jag har inte gjort några stolleprov, som att köra bensin via A-munstycke etc. Dom kombinationerna får någon annan göra... Och gasolmatningsförsöken får anstå tills jag är pensionär och har all tid i världen - med fast inkomst samt befriad från arbetsplikt och överordnade...
Som väntat fungerade K-munstycke med fotogen samt G-munstycke med bensin rakt av och helt utan anmärkningar. Stabil, jämn och fin blå flamma med intensiv hetta.
De intressantaste iakttagelserna gjordes med munstyckena A och M:...
A-munstycke, utan något restriktorrör och med alkoholbränsle fungerade inget vidare, många gula toppar och ojämn flamma.
A-munstycke, med 3-hålsrestriktor och alkoholbränsle fungerade alldeles utmärkt. Stabil, jämn och fin blå flamma.
M-munstycke, utan något rör och med fotogen resp. bensin som bränsle fungerade helt utan anmärkningar. Stabil, jämn och fin blå flamma med intensiv hetta. Dock aningen violettare ton i övre delen av flamman med bensinen.
M-munstycke, med 2-hålsrestriktor och bensin fungerade inget vidare, många gula toppar och ojämn flamma.
M-munstycke, med 3-hålsrestriktor och alkoholbränsle fungerade hyfsat. Stabil och jämn blå flamma, men svag. Ger inte den effekt en 207:a förväntas ge...
Så;
att köra en 206, 207 eller 221 hattbrännare med annat bränsle än fotogen är enkelt och säkert:
Alkohol: 3-hålsrestriktor och (helst!) A-munstycke - men M-munstycke fungerar i nödfall.
Bensin: G-munstycke, men M-munstycke fungerar också OK. Inget restriktorrör! Trots att det står i vissa instruktioner.
Fotogen: K-munstycke eller M-munstycke går i princip på ett ut.
PS
Bilder var svårt att få som gjorde flamman rättvisa, de blev för ljusa med min kamera - jag gissar att den registrerade en hel del värmestrålning också... Jag lät Minoltan ta några .mov -filmer också, men dom har jag ingen möjlighet att editera ner till hanterbar filstorlek samt klippa ihop till en filmfil, tyvärr...
Mitt 154W är numera försett med manometer (från ett slaktat 155-kök) vilket gör att jag kan säkerställa att alla pyromanomgångarna skedde med samma tanktryck.
Alla bränningarna fick också samma, lite överdrivna, förvärmning med hela inre bottenskålen fylld med Tenol.
Jag har använt 3 olika bränslen: Alkohol (Tenol för att vara exakt), Bensin (4-takt Alkylat) samt Fotogen (Statoil Blå). Tenolen var nyinköpt, alkylatet var från i försomras (dvs ~6månader) och fotogenen har stått i en SIGG-flaska i sådär 4-5 år... Borde inte påverkat utfallet något av det.
Jag har använt 4 olika munstycken: K (2500) avsett för fotogen, A (2508) avsett för alkohol, M (2509) avsett för fotogen, alkohol och bensin samt slutligen G (2510) avsett för bensin.
Jag har använt två olika restriktorrör: Ett med 2 hål (5163) avsett för bensindrift och ett med 3 hål (5213) avsett för alkoholdrift.
Jag har inte gjort några stolleprov, som att köra bensin via A-munstycke etc. Dom kombinationerna får någon annan göra... Och gasolmatningsförsöken får anstå tills jag är pensionär och har all tid i världen - med fast inkomst samt befriad från arbetsplikt och överordnade...
Som väntat fungerade K-munstycke med fotogen samt G-munstycke med bensin rakt av och helt utan anmärkningar. Stabil, jämn och fin blå flamma med intensiv hetta.
De intressantaste iakttagelserna gjordes med munstyckena A och M:...
A-munstycke, utan något restriktorrör och med alkoholbränsle fungerade inget vidare, många gula toppar och ojämn flamma.
A-munstycke, med 3-hålsrestriktor och alkoholbränsle fungerade alldeles utmärkt. Stabil, jämn och fin blå flamma.
M-munstycke, utan något rör och med fotogen resp. bensin som bränsle fungerade helt utan anmärkningar. Stabil, jämn och fin blå flamma med intensiv hetta. Dock aningen violettare ton i övre delen av flamman med bensinen.
M-munstycke, med 2-hålsrestriktor och bensin fungerade inget vidare, många gula toppar och ojämn flamma.
M-munstycke, med 3-hålsrestriktor och alkoholbränsle fungerade hyfsat. Stabil och jämn blå flamma, men svag. Ger inte den effekt en 207:a förväntas ge...
Så;
att köra en 206, 207 eller 221 hattbrännare med annat bränsle än fotogen är enkelt och säkert:
Alkohol: 3-hålsrestriktor och (helst!) A-munstycke - men M-munstycke fungerar i nödfall.
Bensin: G-munstycke, men M-munstycke fungerar också OK. Inget restriktorrör! Trots att det står i vissa instruktioner.
Fotogen: K-munstycke eller M-munstycke går i princip på ett ut.
PS
Bilder var svårt att få som gjorde flamman rättvisa, de blev för ljusa med min kamera - jag gissar att den registrerade en hel del värmestrålning också... Jag lät Minoltan ta några .mov -filmer också, men dom har jag ingen möjlighet att editera ner till hanterbar filstorlek samt klippa ihop till en filmfil, tyvärr...