100l +

E på jakt efter en rygga med 100l eller mer.
Alternative just nu e:

Bergans Power frame 130l. 3500:- Fördelar (F). stor, skidficker, nedre öppning, m,m.
Nackdelar (N). för stor ? dyr.
fjällsport tärnaby
Bergans Finnmark 100l. 2200:- F. ram, billig, enkel, kan enkelt spänna på mer utrustning.
N. Ingen nedre öppning, inga skid ficker.
skovdenatur.nu

Fjällräven Kajka 100l. 3000:- F. praktisk, skidficker, click in (kan man ju ordna själv på de andra men ändå), nedre öppning / öppning utmed framsidan, andra praktika mojänger.
N. ingen ram, dyr.
skovdenatur.nu

Berghuas Vulkan 100l (kopia på?) 1250:-
http://www.camobutiken.se/produkt/r...100-liters-ryggsaeck-raincover--oliv-626.html
Berghuas Vulkan 100l (äkta) 2500:-
recon.se
F. Klassiker, skidficker, nedre öppning, m,m.
N. 80l + 20l sidficker

Ja det var några ideér, skall främst använda säcken till vandring och vill helst ha en ram säck.
Kom med ideér, synpunkter, fördelar å nackdelar. Detta gäller framför allt er som har någon av dessa säckar men alla får bidra.
Om ni har någon av dessa säckar å råkar ha foton på vissa detaljer eller orkar ta så skulle det uppskattas mycket.

Spanx
Nicke

Norröna Para Ranger

Du har kanske tittat på och ratat den redan...

Men det är en riktigt bra (och tyvärr rätt så dyr) ryggsäck med ett fånigt namn. Norröna har även ramsäckar, har ej provat dessa själv, men min tungbärande kompis är helnöjd.

Glöm heller inte begagnatmarknaden! Det borde inte vara omöjligt att jaga rätt på såväl Berghaus Vulcan säckar som gamla ramar till rimliga priser.

Uffe
nöjd ägare till en Para Ranger

Jag har själv en ParaRanger när jag är i grönkläder, funkar ypperligt med laster upp till 60kg. (Endast testat det korta sträckor än så länge..)

Enda nackdelen är fästmöjligheterna utanpå säcken, men med 125l+ så får man ned det mesta och under topplocket rymms massor.

Faktum är så har jag pensionerat min Vulcan och när min civila misär börjar så är det ParaRanger som ska införskaffas fortast möjligt då jag avgudar bärsystemet. Avbärarbältet är verkligen gjort för att avlasta samt är ledat i sidled samt är lätt att ställa in rätt höjd på det.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg