100 liters ramsäck

Tveksam, en 100 liters säck inbjuder att bära mycket och tungt. Extra trist då om säcken inte håller.
Nobrand kan vara vinst eller förlust. Vill du chansa? Ego hade nog gått på begagnadelinjen istället.
En 75-100 liters märkessäck på loppis brukar sällan kosta någon herrgård. Mina har kostat mellan 50 och 300.
go tur

Om kortare turer betyder ungefär samma sak som det gör för mig så är säcken åt pipan för stor.

Och den väger ju bly, ingen ska behöva släpa på 2,6kg ryggsäck

Jo, jag vet. Denna storlek är ju absolut inget för helgturer, tanken var kanske mer att för mig byta upp till något större och låta någon av dem ta min haglöfs (som också väger över 2.5kg iofs).
Blocketannonsörer verkar leva i föreställningen att tiden står stilla, har den bara använts lite drar man av 400:- från nypris, även om den är en ShoSho från 90-talet... Samtidigt som en bekant trivdes ypeprligt i en noname ramsäck under en veckas vandring förra säsongen.

Friluftsvaror.se som annonserar här bredvid hade inte alls dumma säckar kring tusenlappen, Christoffers länk var ett bra tips men jag vill utan problem kunna stuffa ner tält, trangiakök o det mesta maten i min säck, så kring 75 behöver jag nog.

"Riktigt säck"

För att få en bra tur tycker jag du/ni ska satsa på en "märkessäck" så att du vet vad du får. En kompis var iväg och vandrade med en nyinköpt säck och fick gå halva vandringen bärande på en axel. Köp här på utsidan eller på blocket finns många prisvärda.

GoLite har även större modeller, min sambo har en. Alla verkar prisvärda.

Jag har en Crux AK70 som större säck, runt 1500g för den längsta versionen. Med ram, och slitstark som sjutton. Det behöver inte sticka iväg i varken vikt eller pris. Vad man än vill ha, så finns det alltid en butik någonstanns i världen som har rea på det. Handlar bara om googleskills.

Min 54liters Jam2a funkar bra för mig med mat, tält osv för runt en vecka. Mer så tar jag Cruxen.

Jovars, kul att fynda. Min haglöfs har jag haft i fem år o är toppen-nöjd, gav en tusenlapp då på rea i butik. Såklart borde mina polare se det som just en investering, ett par bra kängor o rygga hänger me länge.

Med det sagt skulle jag trots allt vilja ha något riktigt stort för egen del. Jag är ganska lång, har burit +tjugo kg i säcken tidigare o ser lite morbid tjusning i en rejäl packning, ska ju inte klättra med den på ryggen utan bara lunka på. Har sneglat åt större Berghaus-säckar o då nu denna jämfördes med militärsäckar blev jag lite intresserad.

Jovars, kul att fynda. Min haglöfs har jag haft i fem år o är toppen-nöjd, gav en tusenlapp då på rea i butik. Såklart borde mina polare se det som just en investering, ett par bra kängor o rygga hänger me länge.

Med det sagt skulle jag trots allt vilja ha något riktigt stort för egen del. Jag är ganska lång, har burit +tjugo kg i säcken tidigare o ser lite morbid tjusning i en rejäl packning, ska ju inte klättra med den på ryggen utan bara lunka på. Har sneglat åt större Berghaus-säckar o då nu denna jämfördes med militärsäckar blev jag lite intresserad.

Köp inte den säcken, den är skräp - jag lovar. Eller köp den och visa mig att jag har rätt? :)
Ska du bära mer än 15kg kommer sömmarna spricka och aluminium "ramen" att brista i sin popnit...
med 500 kr skulle jag skaffa en använd eller ny LK70 och en Kalle anka pocket.

Haglöfs Alaska av lite äldre modell är lätt och funkis, starkare än Fjällrävens ramisar som är ännu lättare. Brukar gå att hitta för det du ville betala för nn, även billigare.

...troligen mer prisvärt :)...

//J

Fjällrävens säckar hittas på loppis

Nepal (50+30 l): 30 SEK
Gyro med Tradersäck = 70 + 30 liter= 50 SEK

etc. Men man måste ha lite tålamod och kanske får man leta på flera ställen. Finns du i Stockholm kan du få låna en bättre beg Gyrosäck av mig om du vill prova.

Allt gott//Dag

Man blir alldeles varm av era förslag! Goa ni är. Gyro har jag testat en gång, alaska har jag sett några lovande annonser på.

Jag bor dock där man bör, en ett hundratal stenkast från policirkeln, med släkt praktiskt nog boende i Malmberget, så jag har bra utgångspunkter iaf. Lånade en Haglöfs av en bekant för denna gång, och jag kommer absolut dammsuga blocket efter nån till extrasäck. har byggt upp en hyfsad samling för mig själv, men jag gillar att föreslå kortvandringar för dem som aldrig ens upplevt mobilskugga och då är det ju alltid lite strul me att ordna utrustning till dem.
Håll tummarna att vi inte behöver vada genom en halvmeter snögryn i helgen ;)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg