För drygt ett decennium sedan var listan något som genomfor vårt liv. Allt sedan Nick Hornbys skivlistningar (High Fidelity) till kvällstidningarnas kändislistor om allt mellan himmel och jord.. Det var listor överallt och om allt.
Meningen med en lista är att den är personlig.
Nu drygt tio år efter denna ‘list-vurm‘ falnat, kanske det är dags att även då vulgarisera svensk fjällskildring med en lista om de mest, i mitt tycke bästa och då mest vidsträckta vyerna i fjällen.
Varsågod min egen utsiktslista över topparna med vyer i svensk fjällvärld.
1. Akka. 2015
2. Kåtotjåkka 1991
3. Sälka 1865
4. Årjep Saulo 1715
5. Norra Sytertoppen 1765
6. Jeknaffo 1836
7. Akkatjåkkå 1974
8. Kaisetjåkkå 1625
9. Kallaktjåkkå 1810
10 Alaktjåkkå 1572
Vare sig Kebnekaise eller Sarektjåkkå är med på denna lista, ej heller andra bekanta som Pårte, Niak, Lullehatjåkkå, eller Kaskasatjåkka. Dom topparna och andra må måhända ha dramatiska utsikter,och vara höga men här tänkte jag mer på: vidd och sträcka man ser mot en avlägsen horisont.
Varför är då Akkatjåkkå i Sarek med frågar sig kanske någon. Man ser vare sig skog eller hav ifrån den toppen. Nej, men som virrvarr av toppar ifrån den är den ändå unik på sitt sätt.
Skapa gärna egen lista och kommentera.
Meningen med en lista är att den är personlig.
Nu drygt tio år efter denna ‘list-vurm‘ falnat, kanske det är dags att även då vulgarisera svensk fjällskildring med en lista om de mest, i mitt tycke bästa och då mest vidsträckta vyerna i fjällen.
Varsågod min egen utsiktslista över topparna med vyer i svensk fjällvärld.
1. Akka. 2015
2. Kåtotjåkka 1991
3. Sälka 1865
4. Årjep Saulo 1715
5. Norra Sytertoppen 1765
6. Jeknaffo 1836
7. Akkatjåkkå 1974
8. Kaisetjåkkå 1625
9. Kallaktjåkkå 1810
10 Alaktjåkkå 1572
Vare sig Kebnekaise eller Sarektjåkkå är med på denna lista, ej heller andra bekanta som Pårte, Niak, Lullehatjåkkå, eller Kaskasatjåkka. Dom topparna och andra må måhända ha dramatiska utsikter,och vara höga men här tänkte jag mer på: vidd och sträcka man ser mot en avlägsen horisont.
Varför är då Akkatjåkkå i Sarek med frågar sig kanske någon. Man ser vare sig skog eller hav ifrån den toppen. Nej, men som virrvarr av toppar ifrån den är den ändå unik på sitt sätt.
Skapa gärna egen lista och kommentera.