kan du inte namnge de brittiska kajakerna och vilken som var bra resp mindre bra?... har tittat på just en brittisk (Venture)
Visst, men det är frågan om enskilda exemplar så man ska inte dra förhastade slutsatser.
Den äldsta, en Valley Avocet i 1-lagers polyeten, klarade sig hyffsat bra i ca tio år, en liten buckla fick den under sitsen av att ligga på en sten i solen. En bula lätt fixad med värmeblåsare om man tog sig besväret att ta loss sitsen för att komma åt stället. För det mesta låg den sommartid förvarad i skuggan av några alar vid vasskanten utan några som helst problem, och ibland på terassen på solsidan av huset även då problemfritt.
En nyare Valley Nordkapp PE i 3-lagers polyeten har fått ta stryk både som lastad och olastad på färder utan att visa tecken på bestående deformationer, men mjuk är den om man lyfter den lastad och tung är den även tom. Den förvaras i ett skjul på två tvärbjälkar. Inget illa att säga om den men i materialväg ser jag inte någon större skillnad till den gamla Avoceten... skrovformen är naturligtvis helt annan så det kan ju hända att en Nordkapp tillverkad som gamla Avoceten skulle innebära problem.
En nyanskaffad P&H Scorpio LV i flerlagers polyeten (Corelite) fick en majmånad ta Avocetens plats vid vasskanten på precis samma ställe i skuggan av samma träd. Innan midsommar hade kajaken säckat ihop på nästan hela mittsektionen så att man inte längre fick fötterna in i sittbrunnen då däcket låg nu så nära bottnet. Kajaken hade fått nästan negativ rocker i skrovet och såg allmänt bedrövlig ut, men inga egentliga bucklor som kunde orsakas av stenar eller hårda jordklumpar under skrovet. Jag reklamerade naturligtvis, men återförsäljaren vägrade åtgärda saken med hänvisning till tillverkarens instruktioner att kajaken ska förvaras på kant. Orkade inte ta upp fajten så jag fixade kajaken själv med passligt formade plankor, trälister och kilar samt värme, tid och tålamod. Tror jag fick den återställd, har inte jämfört sida vid sida med en ny Scorpio men jag märker iaf inget fel på den längre. Nu förvaras den övertäckt i en vagga gjord av breda lastremmar, men fortfarande inte på sida för jag vill att kajaken ska gå rakt då den paddlas. Kajaken används sällan tungt lastad, egentligen är den bara på dagsturer och fungerar suveränt frånsett det ussla skäddasystemet som uppgraderats ett par gånger utan någon större nytta.