1 års guideutbildning?

Tänker söka till en guide-/-friluftsutbildning och undrar om ni har nått tips?

Jag har kollat på folkhögskolorna i Åre, Lofoten, Oytun(Alta,norge), Malung, Storuman och nordnorsk klatreskole. De har liknande utbildningar och alla på ett år.
Jag vill: Klättra, åka skidor, göra skidbestigningar, alpina bestigningar och vandringar, åka telemarkskidor.

Om DU har någon erfarenhet av någon av dessa utbildningar eller vet nåt speciellt om dem skulle jag vara tacksam för tips. (De i norge kostar med kost o logi c:a 50-60000kr och man bor på internat)

Lofoten

tjaba!
Har ingen erfarenhet av lofoten ännu, men hoppas få det under följande år, då jag ska gå klättring och telemarkslinjen där. vad jag har fått höra är att lofoten är mer inriktad på aktiviteter, och inte så mcyket på ledarskap och pedagogik. man är 15 elever i varje kurs, och jag tror man kan få vara med och bestämma en del själv. alltså, tillsammans med ledarna och de andra. vet att man har två "fria-val-kurser" också, och då kan man välja nått som inte har just med telemark eller klättring att göra. man kan typ dyka, segla, tillverka nått, mm mm.
dessutom är det ju en helt grym miljö däruppe i lofoten, och det känns stimulerande, tycker åtminstone jag!!
Jag tror att de flesta kurserna är fulla redan, så om du letar en skola att börja på till hösten kan det nog bli svårt. kanske andra skolor har senare intagning, iofs.

Jag tror flera av skolorna har ganska snarlika utbud, och själva tiden där blir nog väldigt mycket vad man gör den till. Blir man en bra grupp så tror jag det betyder en hel del också!

hoppas du hittar nått som passar!! maila om du vill fråga nått, jag kanske vet.. =)

Tjenare!

Mitt namn är Jonas Hollén, 39 år, Stockholm. Arbetar med friskvård.
Leta upp någon bra guide- friluftsledare som du vill efterlikna och kopiera sedan allt som den personen gör. För att bli en bra ledare så krävs det framförallt människokännedom. Det är ett nyckelord. Och det får man just genom att leva sig in i hur andra upplever sin egen situation i den omkringliggande miljön.

Önskar Er Lycka Till Med Allt!!!

MVH,
Jonas
Friskvårdare

Tack för det.
1. Om du ser på datumet så förstår du att frågan ställdes för 7 månader sen.

2. Försök att hålla dig till ämnet.

Intet ont om ditt inlägg eller dig, men många skriver långsökta utsvävningar i dessa forum som tar onödig plats.

Alta är en bra skola och en bra plats. Om man främst vill åka skidor ska man åka till alta. De har puderåkning på schemat nu! Själv är jag överlycklig för 5cm blötsnö i Lofoten.

Jonas_Hollén; sa:
Hej!

Vet ni om färdguiden Mats ifrån Tänndalen också gick där? Han är rankad som en av världens bästa guider.

MVH,
Jonas

Hur rankar man en guide? Vilken organisation har hand om den rankingen?? Står det nån resultatlista nånstans?

OBS!! Ironi...Håll er till ämnet i tråden!

Rockies

Om du vill göra det intensivt: Gå en tremånaderskurs där friluftslivet är viktigare än att sitta och fika på något elevhem på kvällarna med frireligösa kompisar (svensk fhsk). Kolla in http://www.yamnuska.com/ Ligger i Canmore, öster om Banff, i Klippiga Bergen, Kanada.

Det finns väl också en bra skola i NZ högst upp på sydön? Heter staden Nelson?

Mårten

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg