Hej på er alla, jag är ny på detta forum och ny på detta med kajakpaddling, men har åtskilliga nautiska mil i benen på annan köl. Vill bara flika in att AIS är ett fantastiskt hjälpmedel. Problemet, för ingenting är ju såklart så bra som det verkar, är att all handelssjöfart inte är utrustade med en AIS-transponder. Risken är då att invaggas i falsk säkerhet.
Regelverket håller dock på att stramas åt och kravet på AIS börjar gälla även för mindre tonnage. Men man ska där också tänka på att t.ex. stora kryssningsfartyg ibland väljer att slå av sin AIS på grund av upplevda "hotbilder" (rederipolicy eller befälhavarbeslut). Även militären kör ibland utan. Kort sagt det finns fartyg som ej använder AIS-transponder. Ibland kan man även se båtar vars AIS-information ser lite underlig ut. Detta kan bero på felaktiga inställningar och/eller felaktig headingkälla m.m. Men, bara man är medveten om teknikens tillkortakommanden så är den fantastisk (då menar jag både AIS generellt och att använda sin mobil med marinetraffic).
/Jocke
Det här lät ju inte kul. Alls. Jag trodde (jag är ju så naiv!) att det var obligatoriskt för all yrkestrafik att använda AIS.
Du menar att det är fel.
Jag trodde också att man därmed inte fick stänga av funktionen hur som helst.
Att våra militära enheter kan vara motiverade att stänga utrustning som talar om deras position tycker jag verkar klokt. Det kan jag försvara, bara dom har koll på var vi andra är.
"Rederipolicy och befälhavarbeslut" låter inte som något tungt och trovärdigt alls, jag har sett en del av bådadera. Inte imponerad.
Jag nog inte så oroad av teknikens tillkortakommanden, mer av människors tillkortakommanden.
Vad hjälper AIS om det inte står någon på bryggan och bevakar vad som dyker upp på skärmarna.
thomas