1,7kg "bekvämligheter"

Min "nödvändiga" utrustning inkl min relativt tunga Arcteryx Bora säck väger ca 10kg.
Sen vägde jag det jag har med utöver det:
ca 1,7kg.
Ett Hiker regnskydd till ryggan väger ca 250gram eller mer;ska aktivt söka ett lättare,har retat men mycket på dess otymplighet.
Sen väljer jag att ha ett sovsäcklakan,en handduk.
Ätgrejer:Storkosan,skärbräda,osthyvel samt träkosan kaffet och vinet blir så gott i,en rejäl Victorinox-kniv 150g,lilla kameran,tunga kikaren 650gram,Ipod-mini,Siggflaska till vin.
Jag använder linser:då åker glasögonfodral,läsbrillor i rör samt några linser med.
Så antingen 10-12kg med befintlig utrustning+ förtäring och extra gas.

Vad har du?

Det vore intressant att veta vad dina 10kg består av.
Vad har du för tält? Sovsäck osv?

MVH

brigas; sa:
Min "nödvändiga" utrustning inkl min relativt tunga Arcteryx Bora säck väger ca 10kg.
Sen vägde jag det jag har med utöver det:
ca 1,7kg.
Ett Hiker regnskydd till ryggan väger ca 250gram eller mer;ska aktivt söka ett lättare,har retat men mycket på dess otymplighet.
Sen väljer jag att ha ett sovsäcklakan,en handduk.
Ätgrejer:Storkosan,skärbräda,osthyvel samt träkosan kaffet och vinet blir så gott i,en rejäl Victorinox-kniv 150g,lilla kameran,tunga kikaren 650gram,Ipod-mini,Siggflaska till vin.
Jag använder linser:då åker glasögonfodral,läsbrillor i rör samt några linser med.
Så antingen 10-12kg med befintlig utrustning+ förtäring och extra gas.

beståndsdelar-nödvändiga

Rygga Arcteryx bora 75 (väger väl ca 3kg)
Tält.Akto
Liggunderlag thermarest orange regular 4cm
Sovsäck ME Dewline
Kök Technotrail kit+gas+halv scotchbrite för rengöring
sked
vikkosa
liten Victorinox ,(mellanstort knivblad,)
hoprullbar "vattenflaska" 1 liter)
telefon
kompass
karta
tändstickor
toapapper
regnställ Marmot Precip
lätt dunjacka Mountain Hardwear
minivantar från HM (räcker gott hela sommaren)
Zytt fleecemössa
Ett par extra trosor
ullkasong/tröja/tunna strumpor (läger och sova i)
stjärtlapp (kan ha som skärunderlägg,bord, eller sitta på )
tandborste,tandkräm,minitvål flytande,schampokakebit,armens, hudsalva,ögonkräm,spegel,kam
En enda vattentät påse för kläder,dun och telefon,tändstickor,toapapper.
Teva sandaler (ca 400g på min hushållsvåg)

Re: beståndsdelar-nödvändiga

Sovsäck “Marmot Wave IV Reg” Vikt1660g
Luftmadrass Vikt 500g
Tält “MSR Zoid 2” Vikt 2100g
Ryggsäck “Lundhags Motion” 80l Vikt ?

Kök Jetbiol Vikt 400g
Sked

Undertröjor kort arm “Brynje” 2st
Underställ Långt “Mckinley” 1st
Kalsong ”New Line” 2st
Sockar tunn “Lundhags” 2st
Sockar Tjock “Lundhags” 2st

Skal/Regnjacka “Haglöfs Helium Jacket”
Skal/Regnbyxa “Haglöfs Lim Ultimate Pant”

Värme “Haglöfs” soft shell
Värme Fleecee jacka

Handskar & Mössa

Pannlampa 78g
Tändare
karta,Kompass
Vattenflaska 0,75l

Förbandsväska
med medicin, bandage, tandborste flytande tvål osv allt i miniförpackningar & Kleenex servetter (toapapper)

Allt är packat i “Outdoor packsystem” Grundsystemet

Jag vet att packsystemet är lite onödigt men väldigt praktiskt när man packar ryggsäcken. Allt ligger i olika vattentäta väskor så jag har inga lösa prylar i säcken.

På mig har jag först och främst ha:
En av undertröjorna, ett par av kalsongerna & ett par av sockarna när jag går.

Vidare så har jag på mig ett par Haglöfs Zippoff byxor.

Kängor.
Kängor: Lundhags Proffesional high Vikt 1780g/Par

Mer behövs faktiskt inte.

Hoppas att jag inte har missat något

Detta är mitt "nödvändiga" eller rättare sagt det jag har när jag är ute.
MVH

brigas; sa:
Rygga Arcteryx bora 75 (väger väl ca 3kg)
Tält.Akto
Liggunderlag thermarest orange regular 4cm
Sovsäck ME Dewline
Kök Technotrail kit+gas+halv scotchbrite för rengöring
sked
vikkosa
telefon
kompass
karta
tändstickor
toapapper
regnställ Marmot Precip
lätt dunjacka Mountain Hardwear
minivantar från HM (räcker gott hela sommaren)
Zytt fleecemössa
Ett par extra trosor
ullkasong/tröja/tunna strumpor (läger och sova i)
stjärtlapp (kan ha som skärunderlägg,bord, eller sitta på )
tandborste,tandkräm,minitvål flytande,schampokakebit,armens, hudsalva,ögonkräm,spegel,kam
En enda vattentät påse för kläder,dun och telefon,tändstickor,toapapper.

Re: beståndsdelar-nödvändiga

Eftersom du inte skrivit de enskilda vikterna tar jag mig friheten att ifrågasätta några av sakerna:) För problemet är att tänker man "man tjänar så lite" för varje grej så kommer man inte att kunna få ner vikten.

Så istället för att totalsåga mina förslag, räkna på vad du skulle tjäna på dem totalt:)

brigas; sa:

Victorinoxen är med både här och i andra listan... eller har du dubbla?

Skärbräda skriver du, men nedan har du en stjärtlapp att använda som skärbräda. Är det samma?

Storkåsan är tung... Vill man inte äta ur grytan kan man i alla fall lätt hitta nån lättare tallrik.

Osthyveln är väl av plast? Gastromax plastosthyvel är riktigt bra, fungerar även som smörkniv ostkniv.

Både träkåsa och vikkåsa verkar onödigt?

Kör du med engångslinser? (Det brukar bli lättast eftersom man slipper släpa med sig linsvätska.) Hårda glasögonfodral brukar kunna vara tunga.

brigas; sa:
sked

Är skeden metall? Jag har gått över till plast. Dock inte engångs-bestick eller Mc Flurry utan lite tjockare plast (nån slags picnic-bestick vi hade hemma).

Hur många av verktygen på Victorinoxen använder du? Jag konstaterade att hur jag än gjorde med olika multiverktyg och liknande så blev halva vikten verktyg som jag inte använder. Jag har istället en liten brytbladskniv med mig. Ska man tälja så är den ingen höjdare, men skära snören, skära mat etc funkar den bra till.

Hygienbiten där, är sakerna slut när du kommer hem? Annars har du för mycket med dig:)

Spegeln, är den av glas? Jag har en liten tunn spegel av plast (snodde från nån leksak som ändå skulle slängas, var nåt typ sminkbord till Barbie eller nåt sånt).

Re: Re: beståndsdelar-nödvändiga

nermander; sa:
Spegeln, är den av glas? Jag har en liten tunn spegel av plast (snodde från nån leksak som ändå skulle slängas, var nåt typ sminkbord till Barbie eller nåt sånt).

Använder inte folk en spegelsyft-kompass,tillhör väl standardutrustningen?

peter

Avser att ha med en kniv.
Skulle vilja ha en kniv+sax+såg,det är vad jag faktiskt använder på verktygen.Nån gång använder jag tången och pincetten,men inget mer.
Stjärtlappen som skärbräda ser jag som en nödlösning,man kan ju inte skära ned mot den.
Storkosan:håller jag en tallrik bränner jag mej,det är så bekvämt att ha ett rejält handtag att hålla i.
Äta i kokkärlet är nödlösning tycker jag,men visst går det.
Lätt plastsked och hyvel.
Träkosan är just lyx;den är för liten för att dricka te i och te i kaffekosa smakar inte gott.Ibland har jag inget te med och då ingen vikkosa.
Tror mina medtagna ätgrejer vägde ca 150g.
Spegeln är lätt,men hade min kompass haft spegel så vore det bättre.
Brukar ha engångslinser,eller om det är 1-2nätter är jag osvenkst ohygienisk och stoppar tillbak dom i samma vätska i behållaren,så jag har ingen flaska med vätska med.
Schampokakebien är väl som en halv tumme.

Nu har jag gått och grunnat på din packning ända sen igår eftermiddag...det är nåt jag tycker fattas som jag tycker är absolut nödvändigt - en påse med lite plåster, stödförband, sårtvätt,kompresser etc, Har kollat en extra gång, nej, du har inte skrivit upp det...

Har du heller inget par extra strumpor till kängorna? Sovstrumpor är förstås ett måste, men jag vill alltid ha ett par extra gåstrumpor också. Till sommmarens tur blir det säkert två par för jag hoppas vara ute rätt länge. Däremot tycker jag ögonkräm, spegel och kam är överkurs, jag förlitar mig på min naturliga skönhet... ;) Och så behöver ju inte alla tycka lika...

Hälsn BrittMarie, också Aktoägare som hoppas hinna stanna till i Jokkmokk på väg hem från Kvikkjokk och besöka Áttje.

Hoppas att folk förstår denna lista men här är min lista. Tält, sovsäck, ryggsäck samt multifuelkök är beställt/ska beställas på måndag, så där är jag inte säker på vikt ännu. Kanske någon som får upp lite idéer eller ger andra förslag.

Multitoolen ska bytas mot lite funktionellare samt lättare. Tvål, diskmedel mm kan minskas betydligt, vilket också ska göras.

Total vikt i ryggsäck inkl ryggsäck hamnar på 5,6 kg med denna lista. Då saknas kokkärl på drygt 200 gram. Minskning ska iaf göras med ett par hundra gram på småsaker som ska ändras.

Detalj Fabrikat Modell Vikt (g) Antal Total vikt (g)

Bo och sova

Tält Hilleberg Akto 1500 1 1500
Sovsäck Marmot Helium regular 822 1 822
Liggunderlag Therm-A-Rest Ridgerest 404 1 404
Reparationskit 1

Bära

Ryggsäck Granite Gear Virga 567 1 567
Ryggsäcksöverdrag ? ? 120 1 120

Äta och tillaga

Kök Primus Omnifuel 424 1 424
Bränsle Primus 0,6 L 118+420 1 538
Tändstickor
Kokkärl
Tamoj 32 1 32
Multiverktyg 154 1 154
Multimatverktyg MSR Alpine Folding Utensils 85 3 85
Diskmedel 73 1 73
Svamp 8 1 8
Matkåsa
Sked och gaffel Apple Ged 10 1 10

Orientera

Karta
Kompass

Nödutrustning

Mobiltelefon SonyEricsson W710i 102 1 102

Apotek

Första förband Cederroth Försvarets 68 1 68
Skavsårstejp BSN Medical Leukoplast 38 1 38
Solskyddsmedel Naturén Solcreme faktor 15 92 1 92
Värktabletter SmithKline Panodil Zapp 1,5 8 12
Myggmedel Cederroth US622 Spray 74 1 74
Plåster Smith Nephew Airstrip 1,3 6 8
Sårtvättare AKLA Sårtvättare 3 6 18
Eltejp 59 1 59
Linda Hansaplast 45 1 45
Sax 11 1 11
Pincett 18 1 18
Munsalva Apoteket Försvarets 14 1 14

Hygien

Toapapper 75 1 75
Tandborste 15 1 15
Tandkräm Colgate Herbal White 60 1 60
Liten tvål Blåvitt Tvål 80 1 80
Tvättmedel Y3 12 2 24
Handduk 53 1 53

Kläder

Skaljacka T&P Outdoor Packaway 259 1 259
Regnbyxa T&P Outdoor Packaway 207 1 207
Underställ Helly Hansen 166+143 2 309
Innerstrumpa CoolMax 24 2 48
Ytterstrumpa Bola 65 1 65
Microfleece Haglöfs Solo Top 185 1 185
T-shirt 147 2 294
Byxor (avtagbara ben) Haglöfs 297 1 297
Myggkeps Försvarets 66 1 66
Kalsonger 61 2 122
Mössa Lundhags 34 1 34

Skor

Skor McKinley Racing Pather 714 1 714
Sandaler ? ? 350 1 350

Övrigt

Solglasögon Polaroid Sunmate 51 1 51
Kontanter Sveriges riksbank 1 000 kr 1 1 1
Kontokort Nordea 4 1 4
Körkort Vägverket 3 1 3
Biljetter (tåg/buss)

Mat

Frukost Egenpackat 150 6 900
Lunch Egenpackat 140 6 840
Middag Egenpackat 140 6 840
Snacks Egenpackat 100 6 600
Olja 100 1 100
11892

regnskydd

Ett tips på regnskydd till ryggan är att sy ett själv av silnylon från Shelby. Då kan man även anpassa det så att det passar precis till den rygga man har. Jag sydde ett som väger 77 g. (Materialet är vara ganska likt det i Aktot).
/ Jesper

Re: regnskydd

jesper.g; sa:
Ett tips på regnskydd till ryggan är att sy ett själv av silnylon från Shelby. Då kan man även anpassa det så att det passar precis till den rygga man har. Jag sydde ett som väger 77 g. (Materialet är vara ganska likt det i Aktot).
/ Jesper

Japp, 120 g var mitt gamla till min 125 liters-säck så en 50 liters-säck ska väl knappast kräva mer än 60-70 g :)

// Jocke

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg