Fabola Pokus

Jag och min sambo köpte en begagnad Fabola Pokus segelkombi förra våren. Lagom för dagsturer och för mig att lära mig segla med. Det var inga direkta fel på båten när vi köpte den mer än av ren kosmetiskt slag (blekt och matt samt trädetaljer i behov av slipning och lackning). En hel del tid har lagts ner under vintern för att fräscha upp den. Den börjar se ganska fin ut nu inför sjösättningen. Men det återstår en detalj!

Den uppdragbara kölen har fått två fyrkantsrör horisontellt fastskruvade på var sida on kölen som stopp (när man fäller ner kölen)/lyfthandtag (när man ska dra upp den). Inte helt opraktiskt men fult!! Är det någon som

1. kan berätta hur originalet har sett ut?

2. om det finns någon annan bra (och hyfsat snygg)lösning?

Jag är även tacksam för eventuellt andra kommentarer om båttypen. Har hört att den varit ganska vanlig som segelskolebåt så jag hoppas att någon känner igen den.
 
Hej. Jag har precis köpt en Pokus och på min sitter det vinklar i aluminium. Vet ej om det är original men det ser bra ut. se <http://www.outbackrodders.nu/Pokus>
/Thomas
 
Tack för ett bra och givande svar. Bilderna gav mig en del ideer om vad jag kan göra åt saken till nästa säsong (om inte förr).

Lennart
 
Fabola Pokus sänkkölsstopp

Hej!

Jag är också ägare till en Fabola Pokus. Min båt är från 1976. Längst upp på sänkkölen finns på min båt längsgående trälister i mahogny på ömse sidor. Listerna är fästa med genomgående skruvar.

En av de stora nackdelarna med Pokusens sänkköl är svårigheterna att få upp sänkkölen. På min båt har sänkkölen också försetts med en tamp som fästs i ett hål i överkanten. Trots detta är det ett mycket styvt jobb att dra upp kölen (70 kg). Har ibland tagit hjälp av bom-kicken och ibland dragit upp båten på en sandstrand med sprinten till sänkkölen bortplockad. Ingen av metoderna är att rekommendera.

Finns det tips på kluriga metoder att använda vore jag tacksam!

/Johan Stenberg
 
sänkköl

iden att ha en lös 70 kilos skiva i båten som vilken stund som helst kan komma uppfarandes genom botten vid grundkänning är inte skoj.

Prova att göra en kopia i plywood. Testa lite försiktigt. Blir det för vingligt kan man plasta fast några järnbitar i botten.

Pokusen skall ju tåla att vältas har man desutom en flytkropp i masten så är det ju lungt. Man skall egentligen alltid testa att kapsejsa om man har en lite båt så man vet vad som händer

Hasse
 
Sänkköl

Hej, jag är ny ägare till en Fabola Pokus - ännu så länge omastad. Först satt sänkkölen helt fast i uppdraget läge, dessutom väldigt rostig. Men när jag kom in sakta för motor mot en sandstrand fick kölen lite bottenkänning och plötsligt åkte den uppåt och nedåt i sitt spår. Och när jag kom ut på djupt vatten åkte den ner i sitt nedersta läge, stödd på de fastskruvade träbitarna högst upp. Men sedan verkar den omöjlig att rubba.

Hur i hela fridens namn skall jag kunna manövrera denna tunga järnskiva? Jag kan förstå så mycket som att jag rent praktiskt skulle kunna låta den åka ut nedåt i sin helhet på ca 1 m djup och att jag där skulle kunna baxa upp den på land, dra upp båten, välta den på sidan och sedan köra in kölen till sitt övre läge. - Men detta kan väl inte ha varit konstruktörens mening? Finns det inget smartare sätt? Det där med att göra en kopia i marinplywood kanske skulle kunna vara en lösning, men kölen kanske måste ha den vikt som originalkölen har för att man ska kunna segla i enlighet med båtens tänkta prestanda? Eller är den stadig nog ändå? Om man sätter på en järnklump nedtill på plywoodkopian måste den kanske ha samma aerodynamiska form som den torpedliknande grej som nu sitter på järnkölen?

Och hur får man kölen att sitta stadigt i sitt nedersta läge utan att den kommer uppfarande vid ev bottenkänning?

Hela det här måste vara ett jätteproblem för alla pukusägare. Kanske skall man bara säga Hokus Pokus?

Stort tack på förhand för synpunkt!

Peder
 
Saltarö;372970 sa:
Hej, jag är ny ägare till en Fabola Pokus - ännu så länge omastad. Först satt sänkkölen helt fast i uppdraget läge, dessutom väldigt rostig.

Järnkölen rostar och i och med att utrymmet den går ner i är relativt litet så kärvar den lätt då. Jag brukar borsta ren den och rostskyddsmåla den med något eller några års mellanrum. Då klarar den sig bra. I och med att den inte syns så är det bara att smeta på bra med någon mönjeliknande färg.
Passa på att tippa upp båten på sidan och dra ur köken (givetvis efter att ha tagit bort skenan i överkant) när du har dragit upp den för vintern.

Saltarö;372970 sa:
Men när jag kom in sakta för motor mot en sandstrand fick kölen lite bottenkänning och plötsligt åkte den uppåt och nedåt i sitt spår. Och när jag kom ut på djupt vatten åkte den ner i sitt nedersta läge, stödd på de fastskruvade träbitarna högst upp. Men sedan verkar den omöjlig att rubba. Hur i hela fridens namn skall jag kunna manövrera denna tunga järnskiva?

Originalet fungerar inte så bra. Jag har bytt ut träskenorna/träbitarna längst upp på kölen mot fyrkantsjärn (fyrkantiga rör, typ). Jag har använt samma skruvar. Genom dessa har jag dragit varsin ca 10 mm lina dubbla varv och knutit. På så sätt har jag fått ett dubbelt handtag att dra upp kölen med ... eller släppa ner den.

I kölens framkant finns det två hål, ett ganska långt ner och ett nästan längst upp. På den träbit som sitter mitt i båten och där kölen går ner (och med fäste för masten) sitter på min båt två vinkeljärn med hål i den vertikala delen (på var sida om kölen) Där ska en sprint sitta för att fixera kölen .... antingen i nedfällt läge så att den bara vinklas bakåt och inte far uppåt vid en grundstötning ... eller i uppfällt läge nedre hålen.
När jag köpte båten var den sprinten borta men när jag väl insåg dess funktion så var det lätt att ordna en ny.

Jag har haft lite svårt med att få in sprinten och fixera kölen i nedfällt läge. Det har varit svårt att få framändan av den övre delen att vilja komma ner tillräckligt långt (gungat på bakre delen av "träbitarna" i och med att kölen i fixerat läge ska se ut som en triangel med framsidan lodrätt, vilket gör att tyngpunkten blir sådan att man måste tvinga kölen bakåt en aning för att få i sprinten och fixera kölen). I och med att jag bytte till fyrkantsjärnen så löste sig dock det problemet. Jag har en järnstång som jag trär i det ena fyrkantsjärnet och får ett gott moment att bända ner/vinkla ner framändan.

Det är inte så lätt att beskriva i ord. Hör gärna av dig via mail så kan jag berätta vidare. Det gäller givetvis även andra frågor kring Pokusen.

Jag kommer nu att sälja min Pokus med motorer (bensin samt el ... elmotorn är verligen trevlig tillsammans med båten), segel mm efter många roliga år. Istället kommer jag att forsätta min färd på vattnet i en trevlig öppen Hjälmaresnipa i ek ... när jag, som inbiten kajaknörd, inte paddlar.

Lennart
 
Tiddelipom, Lennart Alfredsson

Hej, tack för dina kommentarer. Har inte tittat på detta forum på en tid, därav dröjsmålet med mitt svar. Bra idé det där med fyrkantsrören. Skall montera sådana när jag tar upp båten. En av mina starka söner lyckades hiva kölen uppåt och nedåt med en lina fäst i den spetsiga vinkeln upptill, men din lösning verkar mera praktisk. Själv hade jag funderingar, som resulterade i att jag köpte ett block och talja (för 49 kronor som tål 150 kg) på Jula , varpå jag skruvade jag ihop en enkel ställning ca 80 cm hög i 25 mm järnrör , som jag tänkte placera över kölen för att sedan kunna fira upp den med hjälp av den inköpta attiraljen. Nu har jag inte behövt prova kontstruktionen ännu, men är ganska övertygad om att den skall kunna fungera .

Först idag satte vi segel för första gången och kajkade lite på viken utanför vårt hus på Värmdö. Vi blev dock inte kloka på hur storseglets skot skulle anbringas. Det finns ju bara en trissa nere i sittbrunnen, borde väl vara två(?). Vet du om det finns någon instruktiv bild på en riggad Pokus som visar placering av skot och tampar?

Bästa hälsningar

Peder Hård af Segerstad

bop.hafs@tele2.se
 
Använd bomnedhalet, "kicken" till att lyfta kölen.
Alltså, mellan nederst på masten och bommen går en talja med lina, den används under segling till att hålla ner bommen så att den inte lyfter.
När kölen skall up, lossa denna talja ifrån masten och fäst den istället i kölen, då blir det betydligt enklare och lättare att dra upp den. Fäst även storfallet i bommen, precis vid kickfästet, då lyfter du med masten som mothåll.
Kölen behöver inte sitta fast nere, om man kör på grund stannar båten, ev slår den bakåt, men kölen kommer inte farande uppåt, ja om man inte seglar in på ett flackt berg, som dessutom är halt så att blyklumpen inte bromsar....
/Peter
 
Har haft en Pokus för dagseglande och fiske i ca 25 år. Båten är en segelskolebåt och har därför sådana små detaljer som kicktalja och lite andra arrangemang som man inte brukar ha på småbåtar. Man kan också skaffa en spinaker. Det är ganska svårt att plana ut originalseglet på Pokus om man vill segla hårt på kryss. Det har lite för mycket buk - beror möjligen på att det inte sitter i en skåra i bommen - och passar bättre i måttligt vind och man kan inte gå högt upp i vindögat. Vill man kunna sätta in en cunningham för att plana ut det kan man förstärka seglet lite själv och sätta in en ring för detta som man kan dra repet igenom. Sänkkölen är tung för att båten inte skall välta lätt och för att den skall resa sig upp själv. Två små aluminiumprofiler utgör handtag. byt ut dem mot likadana men minst dubbelt så långa. Finns säkert att köpa hos skrothandlaren. Då blir det lättare att trycka ned kölen och att sätta i sprinten som håller den nere. Gör ett större hantag som en bygel av järn och skruva fast på den långa aluminiumprofilerna så blir det lättare att dra upp kölen. För övrigt är det meningen att man skall kunna använda kicktaljan till att dra upp kölen genom att just flytta om den till andra fästpunkter när uppdragning är aktuell. Materialvalet i kölen är korkat med bly och järn som bildar ett galvaniskt element. Man får slipa och måla om kölen vart annat till vart fjärde år. Bäst med epoxitjära eller annan tvåkomponent härdfärg. Skruva fast några stycken offerannoder på blyklumpens undersida så rostar järnet i kölen inte lika mycket. Ett annat dumt materialval på mitt exemplar var att nitarna som håller ihop innerskrov med ytterskrov i kanten - de sitter under gummilisten - var utförda med aluminiumnit med kopparbrickor. Helt förkastligt från korrosionssynpunkt. Byt mot andra material men nit och brickor måste vara i samma material. Jag har satt rostfria skruvar med muttrar för att hålla ihop skrovkanten där maststagen är fästa. Det finns hål ibotten av inneskrovet under akterbänken där man has satt fast en anordning för att spänna fast bensintanken. Här kan det regnvatten som samlas i båten rinna in mellan inner och ytterskrov. Detta går att täta med epoxilim eller silikon. Det finns en skruvkork i den lilla kölfenan baktill där man kan tappa ur kondens- eller läckvatten på hösten vid uppdraging. Efter många år blir skruvkorken av plast spröd så att dess handtag lätt går sönder. Beror på val av olämpligt plastmaterial. Om man borrar några små dräneringshål på strategiska platser i rellingen så rinner eventuellet läck- och kaondensvatten ut genom dessa om man vänder båten upp och ned för vinterförvaring. Hålen kan vara små med några få mm diameter. Om man vill kan man sätt pyttesmå pluggar i dessa under sommaren eller tejpa över. Det stora problemet med båten är den tunga kölen och att järnet rostar. Det hade varit smartare att göra själva kölplanet av t ex glasfiberarmerad plast, öka djupgåendet lite grand och att göra blyvikten lite grand större som kompensation. En annan sak som inte är helt bra är att blyklumpen och plastbulben som sitter framför den gör det lite mer krångligt när man skall dra upp båten på en båtvagn och sedan lasta av den eller sjösätta den. Kölen fastnar lätt på den hjulvagga som sitter längst bak på båtvagnar. Vet man om det så finns det dock knep för att klara detta. Trots alla små förtretligheter så är båten bra för lite dagseglande och fiske och väldigt bra ar just stabiliteten.. En liknande båt är Triss Jigg med centerbord av aluminium. Alltså lättare att dra upp och ned. Med ett lättare centerbord är Triss-Jiggen istället lite bredare för att få hygglig stabilitet och har lite mindre segelyta. Den är också bra men lite mera vältbar.
En bra sak med en liten båt av den här storleken och med sänkkölen är att man kan komma in på grunda vatten. Stabiliteten för Pkus är hygglig även med kölen uppdragen. Det lätt att masta på och av för en ensam person.
Hälsningar till andra Pokusanvändare
Björn
 
Fabola Pokus

Alla Pokusägare har problem med den tunga sänkkölen. Jag håller med om de problemen men tycker att den tunga kölen även bidrog till att göra båten väl trygg att segla och därmed tråkig. Så jag har sågat bort et mesta av blyet med en tigersåg (ca 15 - 20 kg) och fått en båt som fortfarande är ganska förlåtande men ändå kräver lite mer. En stor poäng är att upphissnining av kölen också går lättare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perakesson Någon med erfarenhet av Fabola Pokus? Segelsporter 0

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg