Bra jobbat! Några synpunkter från mig, utifrån mitt perspektiv som såväl STF-medlem och stugvärd som fjällbesökare, nyttjare av stugor, stationer och tält samt skribent, korrekturläsare och språkfantast:
1.
Texten behöver en inledning. Nu kastas man direkt in i ett konkret exempel som förvisso utgjort den utlösande faktorn här, men det är åtminstone min uppfattning att texten -- och hela uppropet -- har ambitioner att vara allmännare än så, vilket även bör återspeglas i inledningen. Det kanske rentav är så enkelt att nuvarande stycke 1 bara kan flyttas till efter nuvarande stycke 4, eventuellt med någon liten omformulering någonstans.
2.
Uppmaningen i slutet handlar nu endast om utverkande av information snarare än -- eller i tillägg till -- en faktisk kursändring. Kort sagt, STF skulle med fog kunna hävda att de har "tillmötesgått uppropets krav"
endast genom att svara på de tre frågor som ställs, utan att över huvud taget
a) ändra uppfattning,
b) ändra verksamhetens inriktning, eller
c) erkänna att nuläget ens utgör ett problem.
Alltså: Avsluta med att uppmana till
aktion, inte bara
information. För det är väl en förändring vi vill se, inte bara ett pressmeddelande om att och varför det inte kommer att bli någon?
3.
Jag saknar ett omnämnande av fjällstugornas roll i problemställningen. Detta skulle visserligen bredda uppropets fokus märkbart, men samtidigt finns det även där tydliga tecken på samma underliggande befarade missförhållanden. Att begränsa ämnet till fjällstationerna inverkar i mitt tycke negativt på aktionen, som därmed går miste om en bredare bas för sin argumentation.
Alla som gjort stugturer, helt eller delvis, under det senaste årtiondet kan inte ha undgått att notera vilken kraftfull prisökning som skett -- i somras kostade det om jag inte missminner mig 600 kr(!) att övernatta längs norra Kungsleden för spontanbesökare utan medlemskort. Hur renoveringar och bastubyggen har hanterats går också att ta upp som exempel på ändrat fokus och resulterande förväntningar på servicenivå.
Så här skrev jag i mina rapporter efter sommarens stugvärdsperiod:
De nuvarande logipriserna upplevs som höga, vilket ett flertal gäster påpekat med mer eller mindre klagande ton – särskilt i de fall när man inte har förbetalat. [...] 500 pix för en enkel bädd, eller i värsta fall t.o.m. en golvmadrass, och att därtill behöva sköta all hushållning och städning själv är... låt oss säga ”mastigt” (vissa skulle säga, och har sagt, ”hutlöst”). Jag hade faktiskt en gäst utan medlemskap som i ren protest (förmodar jag) gick tidigt på morgonen utan att göra ens en ansats till att städa eller ta hand om någonting över huvud taget...
Många är de som knorrat, morrat och gormat kring de nuvarande prisnivåerna -- och inte bara den här sommaren, utan även flera år tillbaka. Redan när jag var i Vistas 2014 var det åtskilliga gäster som tyckte det blivit för dyrt för snabbt i jämförelse med den service man får -- eller snarare inte får, då det ju i värsta fall kan röra sig om en golvbädd plus krav på egen städning, vedhuggning och mathållning.
En synpunkt som också ofta framförs -- och som jag håller med om -- är att denna utveckling rimmar illa med STF:s uttalade ambition att öppna upp fjällen för fler. Kort sagt, en uppfattning som utbreder sig allt mer bland fjällets besökare -- speciellt dem som hängt med ett tag -- är att föreningen tappat kontakten med sin tämligen stolta historia och numera inte alls är för "vanligt folk", utan inriktar sig på köpstarka grupper istället och därmed lämnar dem som man egentligen borde värna om i sticket. Ombyggnationen av Sylarnas självhushåll och stora matsal till restaurang med köpkrav är ett typexempel.
Det blir alltså till sist en fråga om föreningens själ och huruvida man är på väg att sälja den (eller rentav redan gjort det). Och, återigen: en betydande andel av dem jag träffar, i och utanför stugorna, anser att så är fallet.
För att upprepa: Uppfattningen att STF är på väg åt fel håll är utbredd bland stugbesökarna. Exakt
hur utbredd är svårt att säga, men när gästerna på eget bevåg beklagar sig om föreningens agerande för föreningens representant på regelbunden basis är det en signal att ta på allvar.
4.
Nu över till lite formalia (språkpoliskeps på):
Det blir exkluderande för många, om detta fina koncept fasas ut till förmån för en boendemodell, som kan kosta en barnfamilj tusenlappar per dag.
[...]
Vi förstår att STF måste få sina fjällanläggningar att gå runt ekonomiskt, men det är inte uppenbart för oss, varför olika boende- och utspisningsmodeller skulle riskera att konkurrera ut varandra.
[...]
Vi tror inte att många av dem, som nu väljer självhushålls/vandrarhemsmodellen, styr om till dubbelrum med trerättersmiddag.
[...]
Vi önskar och hoppas, att föreningens stolta mål fortsatt omfamnar även måttligt välbeställda nybörjare, barnfamiljer, studenter och förortsungdomar från hem utan friluftstradition.
[...]
om vilken bakgrundsanalys och beslutsprocess, som lett fram till nedprioriteringen av självhushåll och umgängesytor vid ombyggnaden av Sylarnas fjällstation,
Språkrådet rekommenderar sedan länge s.k.
tydlighetskommatering framför den äldre
grammatiska kommateringen, varför de rödmarkerade kommatecknen bör tas bort. Komma sätts heller aldrig ut runt s.k. nödvändiga bisatser, d.v.s. satser som inte kan tas bort utan att väsentligen förändra meningens innebörd.
I Verksamhetsinriktningen för 2019-2020 framhävs dess betydelse som inkörsporten till friluftslivet i en alltmer urbaniserad och segregerad omvärld, och ambitionen att ”erbjuda upplevelser som inkluderar grupper i samhället som av olika anledningar vanligtvis inte upptäcker Sverige eller kanske inte vet vad som finns att upptäcka i Sverige”.
[...]
De andra - de, vars ”intresse av och möjligheter till natur- och kulturturism i Sverige" STF enligt sina stadgars portalparagraf också vill väcka och främja - stannar hemma eller åker på charterresa.
[...]
Vi skulle inte vilja se dessa förvandlas till enbart avancerade aktivitetscenter med hotell & restaurang, där det främst handlar om att få folk att "konsumera fjällvistelse" och där självhushåll och enkelt boende förpassats till periferin.
Streck som ersätter ordet "till" eller omsluter bisatser skall skrivas med tankstreck (långt) snarare än bindestreck (kort). Undvik även och-tecken (&) i löpande text.
om prioritering av högkostnadsaltternativ generellt (restaurang, privatrum) på bekostnad av den traditionella ”vandrarhemsmodellen” (självhushåll, flerbäddsrum) utgör en del av STF:s långsiktiga policy.
Enkel felstavning här.
Slutligen förekommer s.k. hybridstycken på flera ställen, d.v.s. stycken som varken avgränsas med blankrad eller indrag. Detta gör uppdelningen otydlig, då den blir beroende av radlängden i det medium där texten läses och i värsta fall går helt om intet.