Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

I början på en tub kan du få ut gas vid nästan -40 då
propanet gasar.Det är 20% av tubvikten.Sedan ryker isobutanet ned till -12 grader nått.Sedan har man Butan o de gasar av vid sådär lite plus

Om bränslet lämnar tuben i gasform blir det så på grund av de partiella gastrycken. Om bränslet lämnar tuben i vätskeform kommer det att ske i de proportioner som finns i vätskeblandningen och man slipper förstöra gasblandningen efterhand som man använder den (nästan).

Utöver det så kommer brännaren att kylas av förgasningen istället för behållaren, vilket är mindre viktigt (såvida man inte av någon anledning väljer att isolera sin behållare) men det är ändå en fördel. Helst skulle man ju vilja att varken brännaren eller behållaren kyldes.

Tjatar lite om vätskamatning men det känns om jag inte riktigt lyckats få fram det jag försöker säga. Och det har ju ganska stor betydelse på vintern även om det också går att lösa med toppmatade kök via olika workarounds.
 
Håller helt och hållet med dig - ska man köra med blandadgasol så ska det ske vätskematat.
Och vätskematat från första användningen. Endast då blir man i princip opåverkad av
omgivningstemperaturen. Propangasen trycker ju ut även de sista dropparna butan till
brännaren - som efter förvärmningen är väl över 0C...

Frågan blir nog istället: Hur många campingkökskonstruktioner är designade för att säkert
och stabilt köras med inverterad gaskanister?
 
I princip bara kök som har reglernål till centrum av brännaren - dvs. flytbränsle-kök som också är anpassade för gasoldrift samt gasolkök som är byggd för att ta flytande gasol som optimus vega

Försöker man med GB74-brännaren (vilket jag har gjort) och på något sätt försöker dra ned nivån med strypning på gasoltubsventilen så kan det ge väldigt stötig eld och slangen ormar sig av det mycket höga tryckpulserna - som i sin tur beror på stötkokning i förgasarröret. - när man råkar ut för det så öppna ventilen max så att stötarna kan tryckutjämna sig mot flaskan och vänd flaskan rätt!! - stäng _inte_ ventilen - för då blir det snabbt bara värre en kort stund och potentiellt kanske slangens spricker av tryckpulserna.

Man skulle behöva en strypning väldigt nära förgasarröret GB74 så att vätskan närmast blöder fram in i förgasarröret för att lugna ned den här typen av pulsering - men då påverkar när det är i ren gasdrift med för mycket strypning.

I Vega har man löst det med väldigt smal förgasarrör - kapillär-rör som ändå tillåter gasflöden för full fart på lågan men trögt nog för att vätska inte skall rusa in för långt fram i den heta röret och det börja stötkoka...

Mekaniken bakom detta beteendet är samma som en bil utan fungerande stötdämpare (googla om ni vill se hur bilar beter sig under inbromsning med ingen fungerande/borttagna bakre stötdämpar - de studsar med allt högre studs så mycket under inbromsning att de riskerar tippa och välta framåt)

friktion på rätt ställe är helt avgörande för stabil beteende.
 
Håller helt och hållet med dig - ska man köra med blandadgasol så ska det ske vätskematat.
Och vätskematat från första användningen. Endast då blir man i princip opåverkad av
omgivningstemperaturen. Propangasen trycker ju ut även de sista dropparna butan till
brännaren - som efter förvärmningen är väl över 0C...

Frågan blir nog istället: Hur många campingkökskonstruktioner är designade för att säkert
och stabilt köras med inverterad gaskanister?

Det vet jag inte riktigt får jag erkänna. De flesta vinteranpassade gaskök trodde jag, det är ju tillsammans med stabilitet huvudpoängen i mina ögon. Det två jag har fungerar bra, dels Primus Eta Power som är lite tungt för min smak, dels ett specialbyggt kök som väger under 100g. Det senare är lite fippligare, det är så lätt att det behöver förankras. Det första fungerar fantastiskt bra. Då jag är nöjd med dessa kök har jag aldrig försökt ta reda på hur väl alla andra kök fungerar i detta avseende.

Ja, man måste köra så varje gång för att behålla ursprungsblandningen på gasen hyfsat. Även när det är varmt ute. Brukar dock tända med behållaren upprätt och försiktigt vända efter kanske 15 sekunder då brännaren blivit lite varm. Det verkar inte ge problem för gasblandningen men kräver en viss stabilitet precis som du skriver.
 
Senast ändrad:
Tack! Som vanligt otroligt klargörande. Men det borde väl (också) innebära, att geometrin och volymen på förgasarslingan kan vara bättre eller sämre designad ur den synvinkeln, och att det därmed verkligen kan skilja mellan olika brännarmodeller?

Polars efterlysning är det ju i så fall angeläget att få erfarenhetsbaserade svar på!

Min egen (sällan använda) FMS 118 Volcano har visst det spottat till ibland, men bara när den behövt gå så länge att gasbehållaren blivit kall. Därmed inget jag upplevde som problem under de korta koktider jag behövde, men för längre körningar märktes en skillnad mot mina kompisars MSR Windpro II, som betedde sig närmast exemplariskt under i övrigt samma omständigheter. Det slutade med att vi smälte snö på MSR och (snabb)lagade maten på Volcanon.

Tittar jag nu på min Volcanos förgasarslinga, så är den både tjockare (= större invändig volym) och utformad med skarpare böjar än MSR:s "rundare" linjeföring. Cascade Design har kanske fortfarande bättre kläm på turbulenserna än kineserna, när de designar sina brännare?*

* ...och ja, jag vet hur komplext på gränsen till omöjligt det är att räkna på sådant, så inga som helst "vetenskapliga" anspråk i ovanstående funderingar.
 
Vätskematad gas

Håller helt och hållet med dig - ska man köra med blandadgasol så ska det ske vätskematat.
Och vätskematat från första användningen. Endast då blir man i princip opåverkad av
omgivningstemperaturen. Propangasen trycker ju ut även de sista dropparna butan till
brännaren - som efter förvärmningen är väl över 0C...

Frågan blir nog istället: Hur många campingkökskonstruktioner är designade för att säkert
och stabilt köras med inverterad gaskanister?

Jag känner bara till ett renodlat gasolkök som klarar detta. Det är faktiskt enda driftsättet på köket. Jetboil Joule.

Några multifuel klarar det. De som har kranen i brännaren.
Jag är lite tveksam om MSRs Multfuelkök klarar det eftersom kranen sitter i pumpen.

/John
 
I princip bara kök som har reglernål till centrum av brännaren - dvs. flytbränsle-kök som också är anpassade för gasoldrift samt gasolkök som är byggd för att ta flytande gasol som optimus vega

Försöker man med GB74-brännaren (vilket jag har gjort) och på något sätt försöker dra ned nivån med strypning på gasoltubsventilen så kan det ge väldigt stötig eld och slangen ormar sig av det mycket höga tryckpulserna - som i sin tur beror på stötkokning i förgasarröret. - när man råkar ut för det så öppna ventilen max så att stötarna kan tryckutjämna sig mot flaskan och vänd flaskan rätt!! - stäng _inte_ ventilen - för då blir det snabbt bara värre en kort stund och potentiellt kanske slangens spricker av tryckpulserna.

Man skulle behöva en strypning väldigt nära förgasarröret GB74 så att vätskan närmast blöder fram in i förgasarröret för att lugna ned den här typen av pulsering - men då påverkar när det är i ren gasdrift med för mycket strypning.

I Vega har man löst det med väldigt smal förgasarrör - kapillär-rör som ändå tillåter gasflöden för full fart på lågan men trögt nog för att vätska inte skall rusa in för långt fram i den heta röret och det börja stötkoka...

Mekaniken bakom detta beteendet är samma som en bil utan fungerande stötdämpare (googla om ni vill se hur bilar beter sig under inbromsning med ingen fungerande/borttagna bakre stötdämpar - de studsar med allt högre studs så mycket under inbromsning att de riskerar tippa och välta framåt)

friktion på rätt ställe är helt avgörande för stabil beteende.

Vega är fortfarande hårigt att tända om gasbehållaren är inverterad från start.
/John
 
Vällingvärmare

Kylskåp haha så sant så... glömde att skriva lite mera text! Den är till för att köras tillsammans med en typ av värmekudde och det funkade mycket bra, en vän har kört ner till -20

Mvh troswe

Jag såg en annons för värmepack liknande de FRH (Flameless ration heater) som används för att värma MRE portioner.
Dessa var avsedda för nappflaskor, och värmde till 37 grader.
Kanske något för säker gasvärmning?

/John
 
Intressant. Min matlagning inskränker sig till vattenkok så jag brukar inte dra av värmen, däremot stänger jag naturligvis av, det är alltid en lugn historia där det brinner avtagande och sedan dör ut. Ena köket har iofs centrumnål men den brukar jag inte stänga av med. Men jag kanske bara har haft tur. Men hyfsat många gånger i så fall med ETA Power köket, det andra är mer oprövat.
 
Letade på en brukasanvisning till ETA Power köket. Den får plats på en 1/3 A4 och innehåller 28 varningar av olika slag om jag räknade rätt, men inget om att ha behållaren upprätt (förutom när man skruvar på behållaren, och det verkar ju vara ett vettigt råd). Kan det vara så att de faktiskt har tänkt att man ska kunna vända behållaren när de konstruerade köket? På illustrationen står den dock upprätt. Får fundera på riskerna med det.

Jag undrade lite varför inte andra verkade använda den här lösningen på vintern mad dess uppenbara fördelar och det har ju i alla fall fått svar på...
 
Senast ändrad:
Vega är fortfarande hårigt att tända om gasbehållaren är inverterad från start.
/John

Måste finnas lite värme i systemet innan man vänder - även MF-kök spottar och eldbollar innan det finns tillräckligt med värme i brännardelen.

Att köra gasflaskan upprätt i någon halvminut för att köket skall bli varmt innan man vänder på gasflaskan påverkar inte gasblandningen i gasflaskan speciellt mycket.
 
Hon använde Primus vintergas och gasmysare med värmekudde, huruvida hon körde vätskematning eller gasmatning minns jag inte! Men om det är viktigt för dig kan jag ju alltid fråga?

Men tydligen har du ju egen erfarenhet ner till -25°C med butan. Om än tvivelaktigt ...

"Jag använder vanlig gas även på vintern , mestadels butan...', "Funkar fint i t.ex -25 fast det bara är butan i flaskan kvar."

#18: https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=78998&page=2

Mvh troswe

Du behöver inte fråga din vinterlöpande tjej med gastubsmysare som i verkligheten är kylskåp för tuben och tröttar ut den så lågan slocknar den varmaste sommardagen - jag tror hon bor i Kina,äter ris och säljer neoprenöverdrag som transportskydd för gastuber faktiskt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Svartkjelen 1 liter Rödsprit = x gram Gas. - Vad är x ??? Kök och brännare 25
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Sigfridsson Vad är det här? Kök och brännare 6
Björkasp Vad är smidigt sommarkök? Kök och brännare 42
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
cliffisen Är helt vilsen med köksvalet Kök och brännare 35
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Helosun Vilket Primuskök är det här? Kök och brännare 6
Dr manne Hur effektiv är Esbitbrännare? Kök och brännare 44
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
eyck Gamla Svea, hon är säker...! Kök och brännare 33
såg hur stabil är trangia triangel??? Kök och brännare 13
GustavF. Titaniumkastruller - är det värt det? Kök och brännare 15
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
millimeter Är pumpen tät? Kök och brännare 8
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
kanis Finns det gasolbehållare som är refill? Kök och brännare 10
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Mija F Primus Gravity II MF, hur bra är dom? Kök och brännare 22
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
The Trooper Vilket kök är det här? Kök och brännare 2
Brune Är i behov av ny bestickslåda Kök och brännare 7
YNWA Brunton och Optimus är det samma kök? Kök och brännare 21
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
Mezzner ERGOpumpen; är den bättre än den "gamla"? Kök och brännare 2
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg