Haglöfs öppnar eget i Japan

Av: ulindh

Efter 18 år på marknaden startar Haglöfs ett dotterbolag i Japan. Etableringen är ett led i företagets globala strategi och satsning på de asiatiska marknaderna.
 
Efter etableringen av ett dotterbolag i Sydkorea tar Haglöfs nu nästa steg i sin globala expansion genom att sätta upp ett dotterbolag i Japan - den ledande outdoor-marknaden i Asien. Marknaden har tidigare bearbetats genom Haglöfs distributör, Fullmarks Inc., som representerat varumärket sedan 1994.
 
- Det är en allt viktigare del av vår expansionsstrategi att vara etablerade på våra marknader med eget bolag. Fullmarks har gjort ett fantastiskt jobb med att positionera Haglöfs varumärke på den japanska marknaden under nästan 20 års tid. Nu är det dags för oss att ta över stafettpinnen, säger Nicolas Warchalowski, vd för Haglöfs.
 
Som landschef, och vd för det japanska dotterbolaget, har Haglöfs anställt Magnus Nervé. Magnus är 39 år gammal, har en civilingenjörsexamen från Linköpings Universitet samt en MBA från University of Miami. Magnus har bott 14 år i Japan och var bland annat med och startade upp IKEA i landet. Magnus har även arbetat på olika positioner för Ericsson, Reebok och The Body Shop. Magnus absolut största intresse är bergsklättring - och han har också stått på toppen på några av världens högsta berg.
 
- Det finns ett mycket starkt intresse för Haglöfs i Japan. Det är en relativt mogen outdoor-marknad där funktion och kvalitet är egenskaper som möter stor efterfrågan och distributionen är koncentrerad till specialistbutiker. Vi ser en klar tillväxtpotential inom alla våra affärsområden, kommenterar Magnus Nervé, landschef i Japan.

Logga in för att kommentera
Bli medlem
Glömt namn/lösen?

Läs mer


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg